Branża lotnicza nie rozwija skrzydeł. Nie ma współpracy, są podwykonawcy

Polska branża lotnicza mogłaby być o wiele silniejsza, gdyby wykorzystano jej potencjał. Mamy 70 firm z 30 tysiącami pracowników i nowoczesne zaplecze. Ale cała branża jest uzależniona od zewnętrznych zleceń.

Armia USA modernizuje myśliwce F-35Armia USA modernizuje myśliwce F-35
Źródło zdjęć: © YouTube
oprac.  KBB

Na rzecz lotnictwa pracuje dziś ponad 70 firm zatrudniających 30 tys. pracowników, nierzadko specjalistów wysokiej klasy – pisze "Rzeczpospolita". Do dyspozycji mają zaplecze badawcze w licznych branżowych instytutach i na politechnikach.

Wszystkie firmy łączy jedno – uzależnienie od zewnętrznej kooperacji. "Rz" przypomina, że lotnicze firmy w Warszawie, Mielcu, Rzeszowie, Świdniku, Wrocławiu czy Kaliszu zostały sprywatyzowane i mają zagranicznych właścicieli. To najczęściej potężne zagraniczne firmy: Leonardo, Lockheed Martin, Raytheon Technologies.

Gazeta, opierając się na najnowszym raporcie "Przemysł lotniczy w Polsce – możliwości, wyzwania i perspektywy", opracowanym na zamówienie Fundacji im. Kazimierza Pułaskiego, przypomina, że kołem zamachowym dla firm lotniczych z innych krajów często był wojskowy offset.

Myśliwiec F-15C Eagle w akcji. Zobacz pokaz sił armii USA

Niestety, zakup maszyn F-16 nie przełożył się na duże zamówienia z polskiego przemysłu. Na dodatek obecnie min. Błaszczak chce kupić myśliwce F-35, z góry zakładają brak offsetu.

– Jeśli chcemy nadrobić opóźnienia i walczyć o lepszą pozycję dla rodzimego lotnictwa, powinniśmy dołączyć do startujących właśnie ambitnych projektów Tempest czy FCAS, których celem jest doprowadzenie do budowy przez międzynarodowe konsorcja europejskich bojowych samolotów przyszłości – mówi "Rz" dr Robert Czulda, jeden z autorów raportu.

Eksperci przypominają, że pionierem w zakresie współpracy międzynarodowej w sektorze lotniczym była Europa. Przykładem dużych paneuropejskich projektów lotniczych były Panavia Tornado i Eurofighter Typhoon.

Ten ostatni przyniósł członkom konsorcjum, poza nowoczesnym samolotem bojowym, m.in. pomiędzy 66 500 a 100 tysięcy miejsc pracy – w dużej części wymagających wysokich kwalifikacji i o dużej wartości dodanej – i technologie podwójnego zaangażowania o wartości co najmniej 7,2 mld euro.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują