wp.pl
wp.pl
Najpopularniejszy w Polsce portal o finansach i biznesie
Brak PIT-11. Jak rozliczyć się z fiskusem, jeśli pracodawca nie wysłał informacji? [WIDEO]

Brak PIT-11. Jak rozliczyć się z fiskusem, jeśli pracodawca nie wysłał informacji?

Fot. Stanislaw Kowalczuk/East News.
Do końca lutego (w tym roku wyjątkowo do 2 marca) pracodawcy mają obowiązek dostarczyć pracownikowi informację PIT-11. W niej wyszczególnione są całoroczne dochody pracownika i odprowadzone w jego imieniu zaliczki na podatek. Bez tego poprawne wypełnienie rocznego zeznania podatkowego na formularzu PIT-37 może przysporzyć wielu problemów, szczególnie, jeśli PIT-11 powinien przyjść od kilku pracodawców. Zobacz, co zrobić, jeśli nie otrzymałeś jeszcze od pracodawcy (lub zleceniodawcy) tego dokumentu.

Przede wszystkim, jeszcze przez kilka dni nie ma co podejmować żadnych nerwowych ruchów, wystarczy cierpliwie poczekać. Ostatnim dniem na dostarczenie PIT-11 był co prawda poniedziałek (2 marca), ale jeśli pracodawca wysłał go listem poleconym, to może on dotrzeć do pracownika nawet do końca tygodnia.

Ważne
Brak informacji od pracodawcy nie zwalnia z obowiązku złożenia zeznania rocznego w terminie do końca kwietnia.
Po pierwsze - zapytaj pracodawcy

W przypadku nieotrzymania informacji o dochodach pierwsze kroki najlepiej skierować do działu kadr i płac w firmie. Może się przecież okazać, że PIT-11 został wysłany, ale przesyłka zaginęła na poczcie lub odebrał ją członek rodziny. Zawsze można poprosić pracodawcę o drugi egzemplarz.

Właśnie po to, żeby uniknąć takich sytuacji, wielu pracodawców decyduje się na osobiste wręczenie dokumentu lub przesłanie go pocztą elektroniczną, na przykład w formacie PDF. Przepisy nie mówią bowiem nic o formie dostarczenia PIT-11. Ważne tylko, żeby został zachowany odpowiedni szablon dokumentu, a pracownik potwierdził jego otrzymanie.

Samodzielne obliczenie. Lepiej się pomylić, niż nie rozliczyć

KALKULATOR PŁAC
Typ umowy:
Miesięczne zarobki:
Miesięczne zarobki:

Jeśli pracodawca nie dopełnił swojego obowiązku, to nie można go do tego zmusić. Urząd skarbowy może go co prawda ukarać karą grzywny (nawet do 35 tysięcy złotych), ale to w żaden sposób nie pomoże pracownikowi wypełnić rocznego zeznania, co musi zrobić do końca kwietnia. Wtedy pozostaje już tylko samodzielne oszacowanie odpowiednich kwot, które trzeba później umieścić w formularzu PIT-37.

O ile ustalenie rocznych dochodów nie powinno sprawić wielkich problemów (wystarczy przejrzeć chociażby wyciąg z konta bankowego lub spojrzeć w umowę o pracę), to problem pojawia się, gdy trzeba wpisać odprowadzone zaliczki na podatek dochodowy czy składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. Żaden pracownik raczej nie interesuje się tym, ile pieniędzy z jego wypłaty trafiło do ZUS w formie składki emerytalnej, a ile w rentowej.

Pół biedy, jeśli pracownik gromadził przez cały rok tak zwane paski wynagrodzeń (jednak nie wszyscy pracodawcy używają takiej formy) lub ma możliwość uzyskania druków RMUA od pracodawcy za każdy miesiąc poprzedniego roku podatkowego. Tam wszystkie zaliczki i składki powinny być wyszczególnione.

 

Gorzej gdy pracodawca nie wysłał i nie wyśle PIT-11, a pracownik nie ma pasków wynagrodzeń, ani druków RMUA. Pozostaje mu wtedy tylko samodzielne obliczenie wszystkich niezbędnych danych. Przydatny może być przy tym kalkulator płac na msp.money.pl, widoczny również w ramce po prawej stronie. Za jego pomocą można obliczyć wszystkie składki i zaliczki, pod warunkiem, że pracownik zna wysokość wynagrodzenia (netto lub brutto).

Lepiej popełnić błąd przy obliczaniu składek lub zaliczek, niż zaniechać obowiązku złożenia rocznego zeznania podatkowego. Za to drugie można bowiem dostać grzywnę z urzędu skarbowego i brak PIT-11 nie jest tutaj żadną okolicznością łagodzącą.

Dużo czasu na korektę

Warto również w takiej sytuacji do zeznania podatkowego dołączyć pismo, w którym poinformuje się urzędników, że kwoty są obliczane samodzielnie, ponieważ pracodawca nie przesłał informacji PIT-11. Wtedy podatnik uniknie ewentualnej kary za zaniżenie zobowiązania podatkowego wobec urzędu skarbowego i jeśli wyjdą jakieś błędy, to wystarczy, że złoży korektę zeznania podatkowego.

Na skorygowanie PIT-37 jest dużo czasu. Dane można zmienić przez 5 lat, licząc od końca roku, w którym zeznanie zostało złożone. Tegoroczne będzie można zatem poprawić aż do końca 2020 roku (5 lat od 31 grudnia 2015).

Czytaj więcej w Money.pl
Rozliczenie z fiskusem. Ważne terminy!
Zapominalscy zapłacą kary finansowe, nawet 35 tys. złotych.
Oszczędzisz nawet 12 tysięcy na podatku
Co roku z tej ulgi korzysta prawie 10 milionów Polaków
PIT na papierze? Masz tydzień, by go złożyć
Od tego roku weszły w życie nowe przepisy w tym zakresie. Od lutego pozostanie już tylko forma elektroniczna.
Money.pl
Czytaj także
Polecane galerie
Paulina927
46.113.239.* 2015-04-20 21:47
Witam mam takie pytanie. Pracowałam w tamtym roku przez dwa dni zarobiłam 110 zł, przyszedł mi PIT-11 ale gdzieś zaginął a nie mam źadnego kontaktu ze zleceniodawcą co mam zrobic w takiej sytuacji?
2015-03-26 13:48
Pracodawca ma OBOWIĄZEK wysłac Ci Pit-11, jesli tego nie zrobi masz prawo dochodzić swoich praw. Nie moze byc sytuacji, w której nie wiesz jak sie rozliczyć, bo nie dostałeś pit11.
Arek730
62.233.195.* 2015-03-22 17:00
Witam, Otrzymałem pit-11 od pracodawcy w którym kwota Dochód jest o jakieś 2000 zł (dwa tyś) wyższa niż kwota faktycznie przelana przez prcodawcę na moje konto bankowe. Czy na pit-11 jest to poprawna kwota wg. której powinienem się rozliczyć? Dlaczego wynikła aż tak duża różnica. Zaznaczam że nie pobierałem od prcodawcy żadnych innych wynagrodzeń niż te przelane na konto.Dziękuję.
Zobacz więcej komentarzy (11)