Branża motoryzacyjna w kryzysie. Ponad połowa firm tnie płace i planuje zwolnienia

Przedstawiciele firm motoryzacyjnych coraz gorzej oceniają sytuację panującą w branży. Blisko 60 proc. badanych było zmuszonych obniżyć wynagrodzenia swoich pracowników. Około 80 proc. ocenia, że wychodzenie z kryzysu może zająć nawet 2 lata.

Branża motoryzacyjna ma duże problemy w związku z epidemią koronawirusa.
Źródło zdjęć: © East News
Damian Słomski
1

Pogarszają się nastroje menedżerów działających w branży motoryzacyjnej - wynika z najnowszych badań firmy doradczej KPMG i Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego (PZPM).

"COVID-19 negatywnie wpływa na firmy motoryzacyjne w Polsce. Wszystkie badane firmy odnotowały spadek przychodów, a 61 proc. było zmuszonych obniżyć wynagrodzenia. W dłuższej perspektywie firmy planują ograniczać zatrudnienie oraz zamrozić inwestycje w rozwój biznesu" - czytamy w raporcie.

Zdaniem 80 proc. badanych menedżerów, dojście do sytuacji jaka panowała w branży motoryzacyjnej przed wybuchem pandemii zajmie do 2 lat.

Firmy motoryzacyjne bardzo negatywnie oceniają sytuację branży. 70 proc. producentów oraz 71 proc. dystrybutorów uważa, że obecna sytuacja branży jest raczej zła lub bardzo zła.

Osiem godzin w pracy to przeżytek. Kandydat na prezydenta zaskakuje

Co ciekawe, menedżerowie różnie widzą najbliższą przyszłość. Około 40 proc. firm produkcyjnych i 32 proc. przedstawicieli firm dystrybucyjnych uważa, że sytuacja w branży poprawi się lub poprawi się znacząco. Jednocześnie nadal odpowiednio 45 proc. i 49 proc. z nich wyraża obawę, że sytuacja w branży motoryzacyjnej jeszcze bardziej się pogorszy.

- Mam nadzieję, że nie spełnią się czarne scenariusze, które były kreślone kilka tygodni po rozpoczęciu pandemii. Ostrożny optymizm menedżerów nie oznacza również, że branża motoryzacyjna jest obecnie w dobrej kondycji. W salonach wciąż jest bardzo niewielu nabywców, zarówno indywidualnych jak i instytucjonalnych, a dopóki klienci nie zaczną kupować samochodów, nie będzie mowy o powrocie produkcji do poziomu sprzed pandemii - komentuje sytuację prezes PZPM Jakub Faryś.

Wszystkie firmy biorące udział w badaniu KPMG i PZPM przyznały, że wybuch pandemii i jej gospodarcze następstwa skutkowały spadkiem sprzedaży. 88 proc. firm musiało zmierzyć się z problemami związanymi z zakłóceniem łańcucha dostaw. 61 proc. firm motoryzacyjnych było zmuszonych obniżyć wynagrodzenia swoich pracowników. W blisko 4 na 10 firmach zredukowano etaty i nastąpiły problemy z utrzymaniem płynności finansowej.

Długotrwałymi skutkami pandemii zdaniem przedstawicieli firm motoryzacyjnych będzie przede wszystkim konieczność ograniczenia zatrudnienia (67 proc. wskazań) lub zamrożenia inwestycji w rozwój firmy (61 proc.).

COVID-19 zmienił również zachowania konsumentów, z tego powodu 57 proc. firm motoryzacyjnych uważa, że efektem tego będzie wzrost znaczenia wirtualnych salonów, które zapewnią sprzedaż aut bez konieczności fizycznej obecności w salonie.

Barometr nastrojów menedżerów sektora motoryzacyjnego jest badaniem ankietowym przeprowadzonym przez Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego i KPMG. Ankieta skierowana była do menedżerów firm produkcyjnych i dystrybutorów pojazdów, przyczep i naczep, zabudów lub podzespołów, części i akcesoriów. W badaniu internetowym wzięło udział 59 respondentów.

Zapisz się na nasz specjalny newsletter o koronawirusie.

Wybrane dla Ciebie

Koniec 12-dniowej wojny. Prezydent Iranu mówi o "wielkim zwycięstwie"
Koniec 12-dniowej wojny. Prezydent Iranu mówi o "wielkim zwycięstwie"
UE szykuje cła odwetowe. Stawką lepsza umowa handlowa z USA
UE szykuje cła odwetowe. Stawką lepsza umowa handlowa z USA
Trump daje zielone światło importerom irańskiej ropy. Ceny w dół
Trump daje zielone światło importerom irańskiej ropy. Ceny w dół
Kontrowersyjny komunikat ambasady USA. Dotyczy profili w mediach społecznościowych
Kontrowersyjny komunikat ambasady USA. Dotyczy profili w mediach społecznościowych
Zawieszenie broni na Bliskim Wschodzie. Oto co się stało z dolarem
Zawieszenie broni na Bliskim Wschodzie. Oto co się stało z dolarem
Kolejny taki wpis Tuska. Tym razem chodzi o PKB Polski
Kolejny taki wpis Tuska. Tym razem chodzi o PKB Polski
Naftogaz wygrywa arbitraż. Rosyjski gigant musi zapłacić ponad miliard dolarów
Naftogaz wygrywa arbitraż. Rosyjski gigant musi zapłacić ponad miliard dolarów
Rutte napisał SMS-a do Trumpa. "Europa zapłaci dużo"
Rutte napisał SMS-a do Trumpa. "Europa zapłaci dużo"
Wydatki Kancelarii Sejmu. Wzrost o ponad 100 mln zł w rok
Wydatki Kancelarii Sejmu. Wzrost o ponad 100 mln zł w rok
Wcielą każdego. Putin zmieni prawo. Zmobilizuje nawet mieszkańców okupowanych terenów
Wcielą każdego. Putin zmieni prawo. Zmobilizuje nawet mieszkańców okupowanych terenów
Kryptowaluty na celowniku. Rzecznik rządu zabrał głos
Kryptowaluty na celowniku. Rzecznik rządu zabrał głos
Fed ostrożny. Powell wysłał sygnał. Idzie na dalsze zwarcie z Trumpem
Fed ostrożny. Powell wysłał sygnał. Idzie na dalsze zwarcie z Trumpem