Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na

Elektryczny autobus Rafako przygotowany do prób homologacyjnych

5
Podziel się:

Warszawa, 16.04.2019 (ISBnews) - Elektryczny autobus Rafako jest przygotowany do testów drogowych i prób homologacyjnych, podała spółka. To kolejny etap projektu, po tym jak w grudniu 2018 r. zaprezentowana została bryła autobusu.

Elektryczny autobus Rafako przygotowany do prób homologacyjnych

"Już cztery miesiące temu, kiedy pokazaliśmy gotową bryłę, zainteresowanie tym projektem przeszło nasze najśmielsze oczekiwania. Podaliśmy wtedy także harmonogram prac nad projektem, a dzisiejsza prezentacja kompletnego już autobusu pokazuje, że dotrzymujemy słowa. Kolejny etap to prace nad homologacją" - powiedział wiceprezes Rafako Jarosław Dusiło, cytowany w komunikacie.

Autobus jest przystosowany do przewożenia 53 osób, w tym 25 na miejscach siedzących. To jedna z możliwych aranżacji wnętrza, autobus może być również w wersji typowo miejskiej, z większą liczbą miejsc stojących oraz w specjalistycznej wersji szkolnej. Autobus został

zaprojektowany i wykonany od początku jako autobus z elektrycznym układem napędowym i zasilaniem bateryjnym. Baterie umieszczono w podwoziu pojazdu, co znacznie obniżyło środek ciężkości i poprawiło stabilizację toru jazdy, a zarazem pozwoliło zachować niską podłogę w przestrzeni pasażerskiej. Dzięki temu wysokość autobusu wynosi tylko 3,2 metra, co pozwoli mu wjeżdżać pod w zasadzie każdy wiadukt w polskich miastach. Dodatkowo, długość 8,5 metra i szerokość 2,45 metra umożliwiają mu swobodne poruszanie się w centrach miast, podano.

Do napędu autobusu przewidziano dwa rodzaje trójfazowych silników synchronicznych o mocy ok. 140 kW o dużej sprawności - rzędu 96 %, znacznie wyższej od stosowanych dotychczas rozwiązań. Baterie również przewidziano w dwóch wersjach, NMC 144 kWh wraz z pokładową ładowarką, które pozwolą na przejechanie ok. 140 km, oraz LTO o pojemności 61 kWh - tu zasięg naładowanego pojazdu wyniesie ok. 70 km.

"Prezentujemy już kompletną wersję pojazdu, wszystkie systemy zostały uruchomione, autobus jest sukcesywnie przygotowywany do pierwszych jazd. Chcielibyśmy jesienią przeprowadzić testy, tak aby w 2020 mógł pojawić się u pierwszych klientów" - powiedział odpowiedzialny w Rafako za projekt e-busa Michał Maćkowiak.

Dach i ściany autobusu są wykonane z lekkich materiałów, szkielet wykonany jest w technologii samonośnej, z lekkich otworowanych

i giętych elementów ze stali nierdzewnej oraz z lekkich i wytrzymałych elementów z laminatów poliestrowych. Zapewnia to odpowiednią wytrzymałość, a zarazem bezpieczeństwo pasażerom i kierowcy. Każda wersja autobusu wyposażona jest w platformy do wjazdu oraz specjalne miejsca dla osób z niepełnosprawnościami.

Rafako jest największym w Europie producentem kotłów oraz urządzeń ochrony środowiska dla energetyki. Oferuje generalną realizację bloków energetycznych opalanych paliwami kopalnymi. Większościowym akcjonariuszem spółki jest PBG.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(5)
Julia
3 lata temu
Jeśli był dobrym człowiekiem, niech odpoczywa w pokoju, jeśli wyzyskiwaczem, UJ mu na grób. Dostanie co zasłużył. Jak Każdy z nas.
Jan Kanty
3 lata temu
oby nie wyszło jak szynobusy z" Kolzam" .Po " Kolzamie "nawet śladu nie ma .Widzyk swoje wypłaty z byłym zarządem wziął , tylko załoga została z reką w nocniku( patrz artykuł "szynowe interesy Widzyka) A raciborskie szynobusy ???-może ktoś podpowie czy jeżdżą i ile miały kosztownych awarii??
Maswo
3 lata temu
Jeśli mają dopiero przygotowany autobus do badań homologacyjnych to słabo. Zostało im jakieś 12 miesięcy na homologacje typu. Niezmiernie ciekawe jest jaki wpisza adres montowni. Czyżby linia obok kotłów? Jeszcze jedno 53 pasażerów w pojeździe 8.5 metra to marny wyczyn. Ogólnie średni design, przegrana akcja z Ncbir i Teraz zaklinanie rzeczywistości, że odzew rynku jest duży. No przepraszam faktycznie każdy polski empek szuka pojazdu od producenta bez doświadczenia, serwisu, homologacji i fabryki. Przecież to logiczne
BUSOMAT PL
3 lata temu
Takie autobusy to przyszłość
m-53
3 lata temu
Świetne zdjęcie ilustrujące artykuł.