Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na

Pesa i Tramwaje Warszawskie mają wyrok KIO ws. przetargu na 213 tramwajów

5
Podziel się:

Po zakończeniu postępowania Krajowej Izby Odwoławczej (KIO) ws. pierwszego odwołania Pesy Bydgoszcz, dotyczącego przetargu na 213 tramwajów dla Warszawy, Pesa ocenia, że ma więcej danych wskazujących na nierzetelność oferty Hyundai, natomiast Tramwaje Warszawskie - że składanie przez Pesę kolejnych odwołań ma na celu wydłużenie procedury, podały podmioty w osobnych komunikatach.

Pesa i Tramwaje Warszawskie mają wyrok KIO ws. przetargu na 213 tramwajów

Pesa, informując o wyroku napisała, że KIO uznała zarzuty dotyczące sposobu produkcji za nieudowodnione, ale potwierdziła zarzut, że Hyundai nie wykazał, iż nie ma zaległości podatkowych. Według producenta, zamawiający będzie musiał unieważnić wybór, wyjaśnić kwestię nie zalegania Hyundai z podatkami, a potem ewentualnie może dokonać ostatecznego wyboru oferty. Od tej decyzji uzależnione będzie dalsze działanie Pesa, podkreślono.

"Przyjmujemy decyzję KIO z szacunkiem i nadzieją, ponieważ w toku postępowania Hyundai musiał ujawnić wiele nieznanych do tej pory informacji ze swojej oferty. Jedne z nich, dotyczące sposobu produkcji są według nas podstawą do odrzucenia oferty Hyundai i stąd nasze kolejne odwołanie. Inne informacje były ważne dla opinii publicznej, jak choćby ta, że obietnice uruchomienia produkcji w Polsce to był tylko marketing, a wszystkie tramwaje zostaną wyprodukowane w Korei. Podsumowując - po zakończonym postępowaniu mamy znacznie więcej dokumentów i danych wskazujących na nierzetelność oferty Hyundai i stąd nasze ponowne odwołanie" - komentuje Pesa, która złożyła w poniedziałek 25 marca do KIO kolejne odwołanie w sprawie przetargu.

Tramwaje Warszawskie podały natomiast, że odwołanie Pesy, która złożyła ofertę przekraczającą budżet o około 0,5 mld zł, zostało uznane w większości za niezasadne. Wykonawca, który złożył najkorzystniejszą ofertę - Hyundai Rotem Compnay - zostanie zobowiązany do złożenia jeszcze bardziej szczegółowej informacji, czy spełnia wymogi związane z prawem podatkowym w Polsce.

"Pozostałe zarzuty zostały oddalone. Już w ubiegły piątek KIO oddaliło wnioski PESA o powołanie biegłego. Dzisiejszy wyrok przybliża nas do momentu gdy będziemy mogli podpisać umowę na nawet 213 nowych tramwajów" - oceniają TW.

"W naszej ocenie, składanie przez Pesę kolejnych odwołań ma na celu wydłużenie procedury. Sprawia to, że warszawiacy nie będą mogli szybciej podróżować kolejnymi nowoczesnymi tramwajami, przystosowanymi do obsługi osób niepełnosprawnych, seniorów i opiekunów z dziećmi w wózkach" - dodały Tramwaje Warszawskie.

W ocenie ich prawników, odwołanie Pesy z 25 marca jest powieleniem przedstawionych we właśnie zakończonym postępowaniu zarzutów. W dużej mierze kwestie przedstawione przez Pesę w nowym odwołaniu zostały już rozstrzygnięte przez KIO.

W lutym Tramwaje Warszawskie w przetargu na nawet 213 nowych tramwajów wybrały najkorzystniejszą ofertę. Złożyła ją firma Hyundai Rotem. W zamówieniu podstawowym Tramwaje Warszawskie kupią 123 tramwaje oraz 90 w ramach opcji. Hyundai Rotem Company zaproponował, że zbuduje je za 1 mld 852 mln zł netto.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
ISBnews
KOMENTARZE
(5)
Akr
5 lata temu
Kibicuje firmą z Polski - ale jak jeżdżę Krakowiakiem (najdłuższy tramwaj w Polsce) zrobionym przez firmę PESA to jakoś się nie cieszę... mało miejsca na nogi, ciasno. Bombardiery były lepsze... w Krakowie dawał bym szanse firmie NEWAG
Tomasz
5 lata temu
Pesa to juz legenda.. sa w Polsce lepsi, niz ten badziew bydgoski
Marcin
5 lata temu
W kwestii technologii przetargów powiem więcej:Nasza firma też wielokrotnie przegrywała, pomimo, że oferowany sprzęt był tak samo dobry i kosztował podobnie, nawet mniej a zamawiający nieugięcie faworyzowali inne oferty, aby mieć pewność, że im się nie wepchniemy między "wódkę i zakąskę" w siwz publikował specyfikację wycinające np, ekran pulpitu sterującego ma mieć tyle i tyle, szerokość urządzenia musi być co najmniej...nie da się tak przerobić seryjnego urządzenia. Jeśli jakimś cudem wygra się przetarg wbrew intencjom umówionego zamawiającego z oferentem... to dopiero jest katastrofa... Wlazło się komuś pomiędzy interesy. Raz nam to się zdarzyło. Pesa nie na co liczyć. Tramwaje warszawskie po prostu nie chcą i zrobią wszystko aby od Pesy nie kupić nawet jeśli tramwaje kosztowałby 50% oferty Hyunday
Kicia de Lodź
5 lata temu
Przetargi zawsze są rozstrzygne wcześniej, zamawiający najpierw sonduje rynek a potem wybiera ofertę. Reszta to tylko fasada aby formalnościom stało się zadość. Swoją drogą Pesa mogła obniżyć cenę a polskie MPK, MZK czy jak je zwał, mogło wybrać polską firmę
Hyundai Rotem...
5 lata temu
Ktoś kto rejestruje firmę z błędem w nazwie sam pokazuje jak bardzo jest „żetelny”... Co nie Company?