"W Polsce z roku na rok przybywa nowych obiektów komercyjnych. Stale rośnie podaż, ale co ciekawe jednocześnie także potencjał nabywczy. Centra przestają być jedynie obiektami handlowymi, a tworzą lub rozbudowują ofertę rekreacyjno-wypoczynkową i gastronomiczną z myślą o nowej generacji odwiedzających" - powiedziała research & education manager w PRCH Anna Zachara Widła, cytowana w komunikacie.
Najwyższe średnie nasycenie powierzchnią centrów handlowych ma aglomeracja wrocławska - 948 m2 na 1000 mieszkańców, następnie aglomeracja poznańska - 891 m2, a na trzecim - trójmiejska -732 m2.
"Aglomeracja warszawska notuje wyraźnie niższą liczbę metrów kwadratowych przestrzenikomercyjnych przypadających na 1000 mieszkańców (623 m2). Nasycenie w aglomeracjach katowickiej, krakowskiej, łódzkiej i szczecińskiej występuje na dość podobnym poziomie - w granicach od 540 do 581 m2/1000 mieszkańców" - podano także.
Na koniec 2017 r. wskaźnik pustostanów w obiektach handlowych w Polsce wyniósł 4%.
"W głównych skupiskach miejskich, najniższy wskaźnik powierzchni niewynajętej odnotowano w aglomeracji warszawskiej i wrocławskiej - 2,9%, natomiast największy w katowickiej (5,8%) oraz poznańskiej (5,3%)" - czytamy dalej. Wyraźny wzrost wskaźnika pustostanów zarejestrowano w Trójmieście oraz Poznaniu.
Raport PRCH przygotowała we współpracy z ekspertami z Knight Frank, Savills, BNP Paribas Real Estate, Metro Properties oraz GfK.
PRCH Retail Research Forum powstało z inicjatywy Polskiej Rady Centrów Handlowych w 2009 roku. Polska Rada Centrów Handlowych (PRCH) powstała w 2003 roku i jest największą organizacją w Polsce skupiającą firmy związane z branżą centrów oraz ulic handlowych.