10 najgorszych zachowań szefów. Jest cała lista rzeczy, przez które pracownicy "rzucają papierami"

Powszechne stwierdzenie, że ludzie odchodzą od menedżerów, a nie od firmy, ma swoje potwierdzenie w badaniach. Niejednokrotnie pracownicy znajdują się w sytuacji, kiedy zespół jest świetny, projekty wciągają, ale relacje z przełożonym powodują, że nie angażują się w swoją pracę, a potem zastanawiają się nad jej zmianą.

Man throws the papers into the air
Robin Skjoldborg
Organization, ideas, challenge, irritation, frustrationWedług jednego z badań Gallupa aż 50 proc. pracowników odchodzących z firm rezygnowało z pracy przez szefa
Źródło zdjęć: © Getty Images | Robin Skjoldborg

Rokrocznie Gallup, międzynarodowa firma analityczna i doradcza, bada zaangażowanie pracowników w Stanach Zjednoczonych. Co roku mniej niż jedna trzecia Amerykanów jest aktywna w swoim miejscu pracy – wynik pozostaje ten sam niezmiennie od 2000 roku.

Czym jest owo "zaangażowanie"? Twórcy badania definiują je jako entuzjazm, jaki przejawiają pracownicy w swojej firmie. Ważne jest też to, czy są oddani i lojalni. Jak wynika z ankiet przeprowadzonych przez Gallupa, większość zatrudnionych Amerykanów czuje jednak wobec swojej pracy obojętność i w ciągu dnia nie jest zainteresowana ani wydajnością, ani wynikami przedsiębiorstwa, w którym pracują.

Kiepscy menedżerowie

Niewątpliwie zaangażowanie w wykonywaną pracę, entuzjazm i lojalność wydają się tym trudniejsze, im gorzej ocenia się przełożonego. Nie jest to stwierdzenie ani zaskakujące, ani nowe. Już w 2015 r. w badaniach Gallupa, w których wzięło udział ponad siedem tysięcy pracowników ze Stanów Zjednoczonych, okazało się, że aż 50 proc. pracowników odeszło z pracy, aby uciec od swojego menedżera.

Zachowania nieakceptowane przez pracowników

Jakie grzechy, które są nieakceptowalne dla pracowników, popełniają menedżerowie? Zapytała o to firma Signs.com, a wyniki ankiety opublikował serwis CNBC Make It. Badanie przeprowadzono na grupie ponad 800 pracowników.

Faworyzowanie

Jednym z podstawowych problemów wskazywanych przez pracowników, które wpływają negatywnie na zaangażowanie, jest faworyzowanie.

82 proc. mężczyzn uznało zwyczaj faworyzowania za niedopuszczalny w miejscu pracy, bardziej krytycznie do sprawy podchodziły kobiety – 92 proc. wskazało to zachowanie jako nieakceptowalne.

Grożenie zwolnieniem, flirtowanie z podwładnym

Mobbing nie sprawia, że pracownicy są bardziej zaangażowani. Szefowie, którzy nieformalnie grozili pracownikom zwolnieniem, zostali uznani za równie złych, jak ci, którzy faworyzują. Dla 82 proc. mężczyzn takie działanie jest nie do przyjęcia, w przypadku kobiet to 84 proc.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Odmowa urlopu. Kiedy pracodawca może tak zrobić? Ekspert wyjaśnia

Równie negatywnie zostały określone romantyczne komentarze skierowane do pracowników, co jest pokłosiem głośnej akcji związanej z hasztagiem #MeToo. Pracownicy są obecnie bardziej wyczuleni na nadużycia seksualne i potrafią odpowiednio na nie reagować.

Wykorzystywanie firmowych pieniędzy do celów prywatnych

Równie źle oceniane przez pracowników jest używanie firmowych kart do celów prywatnych. Choć tutaj kobiety częściej uznawały takie zachowanie za nieakceptowalne (85 proc.), dla mężczyzn takie działanie było również nie do przyjęcia, choć nie byli oni tak stanowczy (79 proc.).

Przypisywanie sobie zasług za pracę innych i spóźnienia

Karygodnym zachowaniem szefów jest przypisanie sobie zasług za pracę kogoś innego. Tak uważało 77 proc. mężczyzn i 85 proc. ankietowanych kobiet.

Spóźnienia oraz odwoływanie spotkań na 5 minut przed ich startem to również jedne z zachowań, które nie są akceptowalne przez zatrudnionych.

- Trzy czwarte mężczyzn i 81 proc. kobiet sprzeciwia się temu, że ich szefowie odwołują spotkania z krótkim wyprzedzeniem. Takie odwołane spotkania mogą łatwo podkopać morale, sygnalizując, że czas i wkład pracowników nie są priorytetami - podają autorzy badania.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów