3 tys. km zasięgu w 5 minut? Chińczycy zapowiedzieli rewolucję

Huawei ujawnił właśnie technologię, która ma szansę zrewolucjonizować sektor elektromobilności. Mowa o półprzewodnikowej baterii siarczkowej - pisze "Rzeczpospolita". Chińska firma twierdzi, że wystarczy 5 minut przy stacji ładowania, aby móc pokonać 3 tys. km "elektrykiem".

Huawei wszedł na rynek samochodów elektrycznych. Huawei wszedł na rynek samochodów elektrycznych. Chce zrewolucjonizować technologię ich ładowania
Źródło zdjęć: © Getty Images | 2023 VCG, Yuchi Jianping
Marcin Walków

Zgłoszony przez Huawei patent ma umożliwić budowę baterii półprzewodnikowej, której wystarczy 5-minutowe ładowanie, aby samochód elektryczny mógł przejechać 3 tys. km. Dzisiejsi rekordziści wśród aut elektrycznych osiągają zasięgi na poziomie 700 km.

"W patencie opisano architekturę baterii półprzewodnikowej o gęstości energii od 400 do 500 Wh/kg, potencjalnie dwa do trzech razy większej niż w przypadku obecnych konwencjonalnych ogniw litowo-jonowych" - pisze "Rz", powołując się na CarNewsChina.com.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Chińskie auta zagrożeniem dla naszej gospodarki? "Pytanie, jak Europa będzie się bronić"

Huawei na początku roku złożył inny patent na syntezę elektrolitów siarczkowych, czyli "kluczowego materiału znanego ze swojej wysokiej przewodności, ale również wysokich kosztów, czasami przekraczających cenę złota". Dziennik zwraca jednak uwagę, że eksperci (którzy nie są cytowani z nazwiska) są sceptyczni wobec obietnic Huawei. "Ostrzegają, że takie liczby pozostają teoretyczne i wymagałyby infrastruktury ładowania, która nie jest jeszcze dostępna w sprzedaży" - czytamy.

Wyścig o nowe baterie do aut elektrycznych

To właśnie w dziedzinie baterii i technologii szybkiego ładowania rozgrywa się nowy wyścig technologiczny. Producenci samochodów uzależnieni są dziś od zewnętrznych dostawców baterii, takich jak CATL i BYD. Bateria stanowi też nawet połowę kosztów produkcji samochodu elektrycznego.

Dlatego inwestycje w rozwój baterii półprzewodnikowych trwają już ponad dekady i angażują się w nie tacy giganci jak Toyota, Panasonic i Samsung. "Na przykład Toyota zaprezentowała prototyp w 2023 r., który ma zapewnić zasięg 1,2 tys. kilometrów i 10-minutowy czas ładowania, a jego komercjalizacja ma nastąpić w ciągu pięciu lat. Jednak Chiny szybko nadrabiają zaległości" - pisze "Rz". I dodaje, że ruch Huawei można też odczytywać jako rozpęd dla wysiłków Chin na rzecz przewodzenia kolejnej fali innowacji w zakresie elektromobilności.

Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. Buntownicy stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a