Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Martyna Kośka
|

Adwokaci chcą się reklamować. Palestra zastanawia się nad zmianą zasad etyki

4
Podziel się:

"Najlepszy prawnik w mieście" – czy takie reklamy wkrótce pojawią się w mediach? Może nie w tej formie, ale samorząd adwokacki zastanawia się nad zniesieniem zakazu reklamy usług adwokackich.

Przez lata reklamowanie usług przez adwokatów było postrzegane jako "niegodne"
Przez lata reklamowanie usług przez adwokatów było postrzegane jako "niegodne" (East News, Piotr Kamionka/REPORTER/EastNews)

Jedyną branżą, która nie może reklamować swoich usług, są prawnicy. Notariusze, adwokaci i radcowie prawni nie mogą wykupywać reklam w mediach, więc potencjalni klienci dowiadują się o ich usługach albo drogą polecenia, albo po wpisaniu hasła do wyszukiwarki internetowej.
Zakaz obowiązuje od wielu lat, a wprowadzony został po to, by prawnicy "uczciwie ze sobą konkurowali": nie obiecywali, że są najlepsi, najskuteczniejsi czy najtańsi. Uznano również, że takie porównania nie licują z powagą profesji.

Czasy się jednak zmieniły i zakaz reklamy wydaje się archaiczny. I niewykluczone, że zniknie, a przynajmniej zostanie mocno zliberalizowany – przynajmniej w odniesieniu do adwokatów.

Jak informuje "Rzeczpospolita", wraz z nadchodzącym końcem kadencji adwokackich władz pojawiają się coraz śmielsze pomysły dopuszczenia pewnych form reklamy. Na rozpoczynającym się w piątek posiedzeniu Naczelnej Rady Adwokackiej rozpoznawane będą projekty zmiany kodeksu etyki. Pomysł zajęcia się reklama pojawił się zaledwie kilka dni temu, choć dyskutowany jest od pewnego czasu – powiedział dziennikarzom "Rz" anonimowy informator.

Zobacz także: Obejrzyj: Frankowicz w sądzie, ile to kosztuje? "Najwięcej płaci się za sukces. Prowadzenie za ok. 10 tys. zł"

Nawet jeśli projekt zostanie przyjęty, nie "dzikiej reklamy bez ograniczeń". I tak, zabroniona ma być reklama godząca w tajemnice adwokacką, zasady etyczne czy też używająca pojęć ocennych ("najlepszy", "najskuteczniejszy").

Mecenas Małgorzata Krzyżowska zauważył, że zniesienie zakazu reklamy to nie tylko gest dobrej woli, ale też obowiązek prawny. Aktualne regulacje są bowiem sprzeczne z prawem europejskim. Dyrektywa 2006/123/WE zobowiązuje wszystkie państwa członkowskie do całkowitego zniesienia zakazów dotyczących informacji handlowych, dostarczanych przez zawody regulowane.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
KOMENTARZE
(4)
Obywatel
4 lata temu
Niech zaczną bronić obywateli i swoich pieniędzy z OFE gdzie opozycyjna kasta. Bo zacznę wierzyć Ziobrze
ada
4 lata temu
Reklama jest w ogole nie godna - kazda !!. To przeciez manipulacja i naciaganie . Ludzkosc zyla do dzis bez reklam i ludzie wiedzieli co trzeba robic by zyc. Nie rozumiem ludzi, ktorzy ida do sklepu bo tak mowi pani w telewizji..... masakra !
ania
4 lata temu
Przecież reklam nikt nie ogląda...
Nie jestem ex...
4 lata temu
oni mają jakąś etykę ?