Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Maciej Sierpień
|
Płatna współpraca z Allegro

Beztroskie kupowanie to już przeszłość. Co zmieniła w nas wszechobecna drożyzna?

Podziel się:

Inflacja w Polsce zaczęła rosnąć już w 2021 r., ale wtedy jeszcze niewielu zwracało na nią uwagę. Prawdziwe ostrzeżenie przyszło wiosną 2022 r., gdy osiągnęła dwucyfrowy wynik, a kolejne, gdy odnotowała swój szczyt – 18,4 proc., co stało się w lutym tego roku. Wzrost cen mocno wpłynął na preferencje zakupowe Polaków, co dobitnie pokazuje badanie Allegro.

Beztroskie kupowanie to już przeszłość. Co zmieniła w nas wszechobecna drożyzna?
(Adobe Stock)

Czy nauczyliśmy się żyć z inflacją? To pytanie od kilku miesięcy zadają sobie ekonomiści i analitycy rynku. W ostatnim czasie opublikowano wiele badań na temat tego, jak wzrost cen i kosztów utrzymania gospodarstw domowych wpłynął na Polaków. Wniosek, który z nich płynie, jest jeden: inflacja mocno nas zmieniła. Nie tylko pod względem wyborów zakupowych, ale też nastawienia do samych zakupów.

Jak wynika z badania Fundacji Think! "Konsumpcja w warunkach wysokiej inflacji", aż 90 proc. respondentów przedstawia emocjonalny stosunek do inflacji i dokonywania zakupów. Wiąże się to m.in. z oszczędzaniem, ograniczaniem wizyt w sklepach, a także częstszym korzystaniem z produktów z drugiej ręki. Inflacja wpływa też na naszą psychikę. Raport Agencji Inquiry "Jak kupujemy w czasach inflacji" wskazuje, że dla 2/3 Polaków wzrost cen okazał się bardzo dotkliwy. Martwimy się o przyszłość i o to, czy w przypadku kolejnych podwyżek będzie nas stać na zakupy.

Jak oszczędzają Polacy?

Cena jest dziś jednym z głównych wyznaczników tego, czy sięgniemy po dany produkt. Takich wniosków dostarcza badanie "Preferencje zakupowe w Internecie", które dla Allegro przeprowadziła agencja SW Research. Wynika z niego, że dla blisko połowy konsumentów (45 proc.) to właśnie cena jest tym czynnikiem, który w ciągu ostatniego roku najbardziej zyskał na znaczeniu. Co więcej, aż 86 proc. respondentów deklaruje, że pieniądze wydaje obecnie ostrożniej niż kiedyś, a 76 proc. przyznaje, że ostatnio mocno ograniczyło wydatki.

Na co jeszcze zwracamy uwagę, robiąc zakupy w sieci? W przypadku produktów do 50 zł ważne są promocje i inne okazje cenowe, a dla tych w przedziale cenowym od 50 do 150 zł liczy się także koszt dostawy. Jeśli chodzi o najdroższe produkty (powyżej 150 zł), na znaczeniu zyskuje marka, a także zaufanie do sprzedawcy i opinie o wybranej platformie.

Ceną użytkownicy Allegro najczęściej kierują się, kupując odzież i obuwie (46 proc. wskazań ankietowanych) oraz elektronikę (45 proc.). Podobnie jest przy zakupach z kategorii supermarket, tj. artykułów spożywczych i środków czystości oraz produktów związanych z urodą.

Należy jednak podkreślić, że nie chcemy oszczędzać kosztem jakości asortymentu – ten sposób ograniczania wydatków badanie Allegro wskazuje jako najmniej popularny. W przypadku zakupów w internecie oszczędności najczęściej szukamy, porównując ceny i wybierając najkorzystniejszą ofertę (65 proc. wskazań respondentów).

Kiedy decydujemy się na sprawdzanie cen w różnych miejscach? Co druga osoba robi to, gdy dany produkt jest drogi, a blisko połowa badanych (47 proc.) w sytuacji, gdy obejmuje go promocja i chce sprawdzić, czy jest to najtańsza możliwa opcja. Co do zasady dziś porównujemy ceny znacznie częściej niż kiedyś (53 proc. respondentów).

Allegro gwarantuje najniższą cenę

Allegro dostrzegło zmieniające się preferencje zakupowe Polaków i już wiosną uruchomiło akcję "Gwarancja najniższej ceny", która znacząco skraca czas, jaki konsument musi poświęcić na znalezienie najtańszej oferty. Platforma sprawdza ceny za użytkownika. Allegro porównuje je z innymi, wybranymi sklepami internetowymi (ich lista dostępna jest na allegro.pl) i najtańsze produkty oznacza hasłem "Gwarancja najniższej ceny".

Gdyby się jednak zdarzyło, że w ciągu 72 godzin od zakupu na Allegro produktu z takim oznaczeniem klient znalazł tańszą ofertę w jednym ze sklepów biorących udział w akcji, to po wypełnieniu odpowiedniego formularza otrzyma on kupon o wartości różnicy w cenie zwiększonej o 50 proc. Taki kupon będzie można wykorzystać przez 30 dni podczas kolejnych zakupów na Allegro. Maksymalna łączna kwota takiego zwrotu podczas trwania akcji wynosi 200 zł.

Allegro od wielu lat skutecznie buduje zaufanie wśród klientów, a w trudnych gospodarczo czasach jest to szczególnie ważne. Z badania zleconego przez platformę wynika, że dla 44 proc. osób opinie znajomych mają wpływ na to, w jakich sklepach robią zakupy.

– Taki sam odsetek jest w stanie zapłacić więcej za produkt, jeśli jest on dostępny na platformie, do której badany ma zaufanie. Dla 56 proc. ankietowanych specjalne oznaczenia ofert na Allegro mają wpływ na ich decyzje zakupowe. Z kolei w sytuacji, gdy platforma ma dostęp do preferowanej metody płatności i szybkiej dostawy, 38 proc. badanych jest skłonnych zapłacić więcej za produkt – podkreśla Ewa Finger, Business Product Manager w Allegro.

Wszystkie szczegóły promocji oraz produkty z Gwarancją najniżej ceny znajdziemy na stronie Allegro.

Płatna współpraca z Allegro

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl