Boom na kamerki samochodowe. To skutek zaostrzenia mandatów i punktów karnych
Rynek kamerek samochodowych wyceniany jest na 100 mln zł. Zainteresowanie nimi wzrosło wyraźnie po tym, jak w 2022 r. zaostrzono mandaty i punkty karne za wykroczenia drogowe. Policja przyznaje, że nagranie lub zdjęcia mogą pomóc rozstrzygnąć sprawę na miejscu. Ale to broń obosieczna.
Gdyby wierzyć danym Google Trends, to zaostrzenie taryfikatora punktów karnych i mandatów w ostatnich 12 miesiącach, zbiega się w czasie ze wzrostem zainteresowania kamerkami samochodowymi w Polsce. Widać to wyraźnie na wykresie, który zamieściliśmy poniżej. Tę obserwację potwierdzają dane z rynku. - W tym roku sprzedaż tego typu urządzeń wzrosła o 50 proc. w porównaniu z rokiem ubiegłym, wliczając tzw. asystentów jazdy typu Yanosik - mówi money.pl Piotr Zieliński z allegro.pl.
Jeden z producentów wylicza, że rocznie sprzedaje w Polsce 300 tys. kamerek samochodowych, a na świecie ponad milion. - Faktycznie, widzimy bardziej wzmożone zainteresowanie w wyniku zaostrzenia przepisów i taryfikatora. Jednak recesja spowodowała, że rynek nie rośnie tak dynamicznie, jak się spodziewaliśmy - mówi Łukasz Tetkowski, szef marki Mio w Europie Środkowo-Wschodniej i na rynkach niemieckojęzycznych.
Obserwatorzy wyceniają rynek tego typu sprzętu na kwotę około 100 mln zł. Tylko we wrześniu sprzedaż ilościowo wzrosła o 15 proc., ale w październiku już o 35 proc., co można wiązać z zaostrzeniem sankcji za wykroczenia - mówi money.pl Michał Mystkowski, rzecznik Media Expert.
Przypomnijmy, że od stycznia 2022 r. podniesiono kwoty mandatów. Maksymalna wysokość nakładanej tym sposobem kary wzrosła z 500 zł do 5 tys. zł. Gdy sprawa trafi do sądu, ten może wymierzyć maksymalną grzywnę w wysokości 30 tys. zł. Z kolei we wrześniu zmieniono taryfikator punktów karnych. Od teraz za najpoważniejsze wykroczenia można otrzymać nie 10, a 15 punktów karnych. Punkty te kasują się z konta kierowcy dopiero po dwóch latach od opłacenia mandatu. O wiele łatwiej stracić więc prawo jazdy.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Pod prąd na S14. Nagranie z kamerki samochodowej
Czy korzystanie z wideorejestratora jest legalne?
Również Komenda Główna Policji przyznaje, że od kilku lat wideorejestratorów w samochodach jest coraz więcej. Pojawiają się rozwiązania np. w postaci kamer zintegrowanych z lusterkiem wstecznym albo zestawy do rejestrowania obrazu z przodu i z tyłu auta.
Nie są zabronione prawem, natomiast należy zamontować je tak, aby nie ograniczały pola widzenia kierowcy oraz nie spowodowały obrażeń np. podczas kolizji lub awaryjnego hamowania - mówi money.pl nadkom. Robert Opas z Biura Ruchu Drogowego KRD.
Dodaje, że nagrywanie na drogach publicznych jest jak najbardziej legalne, obostrzenia mogą dotyczyć publikacji wizerunku osób utrwalonych na takich nagraniach. Zwraca też uwagę, że w niektórych krajach Europy korzystanie z wideorejestratorów w prywatnych samochodach jest zabronione i zagrożone mandatem. Surowe przepisy obowiązują m.in. w Austrii.
Wideorejestratory można też spotkać jako wyposażenie opcjonalne w niektórych modelach samochodów. Zwłaszcza, że coraz częściej posiadają one kamery z przodu, z tyłu, a nawet obserwujące otoczenie w 360 stopniach. Na przykład w niektórych modelach BMW obraz z kamery przedniej lub tylnej można nagrywać "na żądanie", np. podczas przejazdu na torze. W razie wykrycia kolizji rejestrator zachowuje też ostatnie 20 sekund zarejestrowane przed zdarzeniem.
Kamerka samochodowa. Wideorejestrator to broń obosieczna
W Polsce nagranie z kamerki może pomóc uniknąć mandatu. Zwłaszcza gdy udowodni, że nie wyprzedzaliśmy na przejściu dla pieszych, albo w momencie wjeżdżania na skrzyżowanie mieliśmy zielone światło lub "zieloną strzałkę". Albo - choć w Polsce to rzadkie sytuacje - gdy w niezbity sposób pokaże, że to pieszy rzucił się na maskę, chcąc wymusić odszkodowanie.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Nagranie z wideorejestratora. Mężczyzna skoczył na maskę auta
Nagrania z kamerek samochodowych przydają się też w razie zderzenia z innym samochodem.
Takie nagrania nierzadko pomagają uczestnikom ruchu drogowego dojść samodzielnie do wniosku o przebiegu i sprawstwie np. kolizji i zakończyć sprawę za pomocą oświadczenia. Ale i policjantom przydatne przy rozstrzygnięciu sprawy "na miejscu" może być takie nagranie czy zdjęcia - dodaje nadkom. Opas.
Jest i druga strona medalu. Posiadacze przekazują policji nagrania, które dokumentują wykroczenia i "wyczyny" popełniane na drogach przez innych kierowców.
- Według najświeższych danych, od stycznia do sierpnia na policyjne skrzynki "stop agresji drogowej" wpłynęło 20 tys. 35 materiałów. Trzeba pamiętać, że dostarczane są również osobiście, więc spraw opartych o nagrania i zdjęcia jest więcej - podkreśla.
Wyjaśnia, że przesyłane nagrania są analizowane przez policjantów i kierowane do oceny sądów. W trakcie postępowania najczęściej to właśnie sąd decyduje, czy dopuszcza film z samochodowej kamerki jako dowód w sprawie. - Istotne znaczenie ma jakość materiału dowodowego. Samo anonimowe nagranie może nie wystarczyć. Należy więc przekazać takie informacje, jak: data, godzina i miejsce zdarzenia, dane pojazdu oraz dane zgłaszającego wraz z adresem i telefonem kontaktowym - mówi nadkom. Opas.
Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl