Branża motoryzacyjna walczy z czasem. Chcą zdążyć przed cłami Trumpa

Międzynarodowi producenci samochodów masowo wysyłają pojazdy do USA, by zdążyć przed nowymi cłami zapowiedzianymi przez Donalda Trumpa. W lutym eksport aut z Europy wzrósł o 22 proc., a z Azji o kilkanaście procent - informuje Financial Times.

Branża motoryzacyjna walczy z czasem. Chcą zdążyć przed cłami TrumpaBranża motoryzacyjna walczy z czasem. Chcą zdążyć przed cłami Trumpa
Źródło zdjęć: © Getty Images | © 2024 Bloomberg Finance LP
Magda Żugier
oprac.  Magda Żugier

Producenci samochodów i części motoryzacyjnych z Azji, Europy oraz Ameryki Północnej intensyfikują dostawy do USA w obawie przed nowymi 25-procentowymi cłami, które mają wejść w życie 2 kwietnia.

W odpowiedzi na zapowiedzi prezydenta Donalda Trumpa linie żeglugowe wysyłają do USA "tysiące" dodatkowych pojazdów, przewożąc znacznie większe wolumeny niż zwykle - podaje Financial Times.

Jak poinformował Lasse Kristoffersen, dyrektor generalny Wallenius Wilhelmsen, "wolumeny wysyłane z Azji przewyższają nasze możliwości przyjęcia zamówień od klientów". Dodał też, że firma zwiększyła moce przewozowe, choć ograniczeniem pozostaje niedobór specjalistycznych statków.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Znany miliarder ujawnia po latach. "Stracona okazja"

Tak wzrósł eksport

Statystyki już pokazują efekty tej strategii. Eksport pojazdów z UE do USA wzrósł w lutym o 22 proc. rok do roku, z Japonii o 14 proc., a z Korei Południowej o 15 proc. Stian Omli z platformy Esgian potwierdził, że "widzimy wyraźny wzrost liczby statków płynących z Europy do USA".

Firmy motoryzacyjne podejmują podobne działania również na trasach z Meksyku i Kanady. Stellantis, właściciel marek Chrysler i Jeep, przenosi zapasy do amerykańskich fabryk, a Honda przyspiesza dostawy z obu tych krajów.

- Mamy obecnie całkiem dobre zapasy u dealerów, na poziomie 70-80 dni większości modeli – powiedział Doug Ostermann, dyrektor finansowy Stellantis.

Nie wszyscy jednak decydują się na takie kroki. Toyota zapewniła, że "nie zwiększyła importu pojazdów do USA z Japonii (ani innych krajów)". Również niektórzy japońscy przewoźnicy samochodów nie odnotowali zwiększonego popytu.

Mimo to branża wciąż obawia się wpływu ceł na przyszłość handlu.

Największym pytaniem jest, jak to wpłynie na handel samochodami w dłuższej perspektywie... Klienci są bardzo niepewni, w którą stronę to zmierza – przyznał Kristoffersen.
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów