Budowa dróg. Problemy z włoskimi wykonawcami psują rekordowy rok

420 km nowych dróg ekspresowych oraz 37 km autostrady A1 mają dostać kierowcy w tym roku. Plany te mogą jednak pokrzyżować włoskie firmy, z którymi GDDKiA ma coraz większe problemy.

GDDKiA coraz częściej musi akceptować oferty przekraczające kosztorys.
Źródło zdjęć: © GDDKiA
Jacek Bereźnicki

Jak pisze "Gazeta Wyborcza", po ogłoszeniu przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w styczniu planów otwarcia nowych odcinków w tym roku, wkrótce plany te zaczęły się sypać główne za sprawą włoskich firm.

W lutym pojawiły się sygnały o problemach z firmą Pizzarotti. Jest już jasne, że do końca roku nie wybuduje kilku odcinków drogi S5 w woj. kujawsko-pomorskim, jak jest zapisane w umowach z GDDKiA.

Większym problemem jest jednak firma Salini, która nie tylko ma już wielomiesięczne opóźnienia na kilku odcinkach, ale także nie płaci podwykonawcom, a na GDDKiA próbuje wymusić dodatkowe setki milionów złotych.

Obejrzyj: obwodnica Częstochowy, zakopianka. Kolejne drogi nie powstaną na czas

W miniony czwartek odbyło się spotkanie GDDKiA z Salini i 30 jej podwykonawcami, którzy nie dostają pieniędzy za swoją pracę. Szef Salini Polska miał powiedzieć, że im zapłaci, jeśli GDDKiA wypłaci dodatkowe pieniądze. Podwykonawcy są jednak sceptyczni. Sytuacja coraz bardziej grozi zerwaniem kontraktów.

Problemy są także z firmą Astaldi, która po kłopotach na swoim rynku popadła w niewypłacalność i także ma olbrzymie problemy z realizacją kontraktów. W lutym przejęcie konkurenta zaproponowała Salini.

Problem z drożejącymi kontraktami nie dotyczy tylko włoskich firm. GDDKiA akceptuje oferty przekraczające kosztorys, a jednocześnie łagodzi warunki przetargów. Czasem oznacza to jednak okrojenie inwestycji.

Dotychczasowa polityka odwoływania przetargów i rozpisywania nowych nie może być kontynuowana, bo Polska może stracić pieniądze z obecnej unijnej perspektywy. To jednak oznacza, że budowa dróg i linii kolejowych musi być droższa.

Gorzej może być z lokalnymi inwestycjami drogowymi, które finansują samorządy. Tutaj możliwości dosypania pieniędzy do puli na kontrakty są znacznie bardziej ograniczone. Samorządy są już mocno zadłużone, nie mają skąd wziąć pieniędzy na wkład własny.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta