Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|

Chcą wprowadzić nową kategorię prawa jazdy. Jest apel w sprawie B+

19
Podziel się:

B+ może być nową kategorią prawa jazdy dla pojazdów od 1,8 do 3,5 ton. Jej wprowadzenie postulują cztery organizacje europejskie zajmujące się transportem. Apel trafił już do Parlamentu Europejskiego - informuje serwis 40ton.net.

Chcą wprowadzić nową kategorię prawa jazdy. Jest apel w sprawie B+
Czy będzie kategoria prawa jazdy B+? Tego chce część organizacji związanych z transportem (Adobe Stock)

Nowa kategoria prawa jazdy miałaby wpłynąć na kierowców samochodów dostawczych do 3,5 ton. Pomysłodawcy chcą, żeby na Starym Kontynencie częściej korzystano z mniejszych aut, zwłaszcza bardziej ekologicznych.

Cztery organizacje: Europejska Rada Bezpieczeństwa Transportu (ETSC), Europejska Federacja Cyklistów (ECF), Międzynarodowe Stowarzyszenie Pieszych (IFP) oraz Europejska Federacja Pracowników Transportu (ETF) chcą również wprowadzić kwalifikacje wstępne dla transportu lekkiego.

Nowe szkolenia dla kierowców

"Takie szkolenia, popularnie zwane kodem 95, dzisiaj wymagane są tylko przy prowadzeniu pojazdów na kategorię C lub D. Wymienione organizacje są jednak zdania, że należałoby ich wymagać także przy pojazdach na kategorię B (ewentualnie w przyszłości B+) wykorzystywanych do zawodowego przewozu towarów. Proponuje się też stworzenie specjalnego programu szkoleniowego, właśnie dla osób prowadzących samochody o homologacji typu N1 (czyli pojazdy ciężarowe o DMC do 3,5 tony)" - czytamy na 40ten.net.

Jak wyglądałoby takie szkolenie? Kierowcy musieliby wykazać się swoimi umiejętnościami na placu czy zaplanować trasę. Ważne jest również odpowiednie zabezpieczenie towarów w czasie transportu.

"Samochody dostawcze odgrywają znaczącą rolę w wypadkach drogowych w UE, a ich wykorzystanie stale rośnie. W 2018 r. szokujące 11 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych na drogach (2630 osób) było wynikiem wypadków z udziałem lekkich samochodów dostawczych (LGV). Największą liczbę zgonów na drogach w wyniku kolizji z udziałem pojazdów LGV odnotowano wśród pieszych (21 proc.), rowerzystów (7 proc.) i motocyklistów (11 proc.), co stanowi 39 proc. wszystkich ofiar śmiertelnych" - czytamy w liście z 18 października.

Jednocześnie stowarzyszenia nie zgadzają się z propozycją Komisji Europejskiej, żeby zwiększyć dopuszczalną masę pojazdu kategorii "B" z 3,5 do 4,25 tony. Podają przykład Belgii, gdzie większe pojazdy mają negatywnie wpływać na bezpieczeństwo dla uczestników ruchu drogowego - przede wszystkim pieszych i rowerzystów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(19)
michał
2 tyg. temu
złodzieje oznacza to miliardy złotych wyrwane z naszych porfeli i jak prawo może działać wstecz
Gosc
6 miesięcy temu
Powiększyli dmc do 4.25 tony a teraz mniej czyli jak może prawo działać wstecz
kierowca
6 miesięcy temu
Organizację europejskie zajmujące się transportem: federacja cyklistów i stowarzyszenie pieszych. Zrobię wszystko, żeby dostać robotę jako urzędnik w Brukseli.
Robert
6 miesięcy temu
Rozumiem, że gość, który zda prawo jazdy na b+ mając 18 lat będzie jeździł bezpieczniej autem które waży 2 tony, niż gość który ma prawo jazdy od 15 lat, ale nie na b+. Typowa logika europosłów
m-53
6 miesięcy temu
Mały dostawczak, Fiat Doblo ma DMC powyżej 2000 kg :) A elektryk będzie miał kilkaset kilogramów więcej i będzie woził głównie akumulatory.