Rosyjski rynek motoryzacyjny przeszedł w ostatnich dwóch latach spektakularną metamorfozę. Po tym, jak po inwazji na Ukrainę z kraju wycofały się największe koncerny z Europy, Japonii, Korei i USA, ich miejsce błyskawicznie zajęli chińscy producenci. Dziś aż 61 proc. sprzedawanych w Rosji aut pochodzi z Chin. Dla porównania – jeszcze w 2022 roku chińskie samochody stanowiły jedynie 18 proc. rosyjskiego rynku - informuje "Rz".
Jak podaje francuski dziennik "La Tribune" - na który powołuje się "Rz" - w 2024 roku sprzedaż chińskich aut w Rosji wzrosła aż o 76 proc., sięgając poziomu ponad 943 tys. pojazdów. To głównie chińskie marki odpowiadają za odbudowę tamtejszego rynku, który powrócił do poziomu 1,5 mln sprzedanych samochodów rocznie – poziomu obserwowanego tuż przed agresją na Ukrainę.
Na czele tego motoryzacyjnego zwrotu stoi Great Wall Motor. Firma sprzedała w Rosji 192 tys. aut, co stanowi wzrost o prawie 75 proc. względem roku poprzedniego, kiedy jej sprzedaż wynosiła nieco ponad 110 tys. sztuk. Kolejne miejsca na liście zajmują marki Chery i Geely – każda z wynikiem po 158 tys. sprzedanych pojazdów. Silną pozycję zbudowały też Changan (103 tys. aut), Omoda (50 tys.) i Exeed (41 tys.).
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Rosyjska Łada dalej walczy
Choć chińskie firmy dominują, rosyjski rynek nie jest całkowicie pozbawiony rodzimych marek. AwtoWAZ – producent znanej Łady – wciąż pozostaje liczącym się graczem, choć jego rola znacząco zmalała. Sprzedaż aut tej firmy wzrosła co prawda o 34 proc. do 440 tys. sztuk, jednak jej udział w rynku spadł z 31 do 28 proc. Jeszcze przed 2022 rokiem AwtoWAZ sprzedawał średnio pół miliona pojazdów rocznie, jednak obecnie nie jest w stanie konkurować z chińską ekspansją.
Z danych cytowanych przez firmę analityczną Inovev wynika, że chociaż rosyjski rynek motoryzacyjny odbudowuje się po szoku gospodarczym, wciąż pozostaje daleki od wyników z lat 2011-2014, kiedy sprzedaż aut w Rosji przekraczała nawet 2 mln sztuk rocznie.
Chińska ekspansja w Polsce
Jak podawał money.pl, w lutym zarejestrowano 2130 szt. nowych chińskich aut. W skali miesiąca osiągnęły one już 4,8-proc. udziału w polskim rynku. "Ten rok będzie należał do chińskich producentów i to oni odnotują najwyższe wzrosty na polskim rynku" - napisał Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar w jednej z ostatnich analiz.
Przedsmakiem tego, co może oznaczać "wzrost" w odniesieniu do ekspansji chińskich marek, był już ubiegły rok. W całym 2024 r. w Polsce po raz pierwszy zarejestrowano ponad 11 tys. samochodów chińskich marek, w porównaniu z zaledwie 370 szt. rok wcześniej. Serwis autodna.pl wylicza, że to wzrost o 2963 proc. Liderem rankingu sprzedaży jest MG (7104 szt.). Na drugim miejscu BAIC (1748 szt.), później Omoda i Jaecoo (razem 1612 szt.), a pierwszą piątkę zamyka BYD (449 egz.).