Chiny wstrzymują zakupy samolotów Boeing w odpowiedzi na amerykańskie cła
Pekin we wtorek zakazał chińskim liniom lotniczym kupowania nowych samolotów Boeing. Wstrzymał też import części. Decyzja to kolejna odsłona w wojnie handlowej pomiędzy mocarstwami. Amerykańskie maszyny na skutek wprowadzonych ceł stały się zbyt kosztowne dla chińskich firm.
Chińskie władze poinstruowały krajowe linie lotnicze, aby zaprzestały kupowania samolotów Boeing oraz zawiesiły zakupy części i wyposażenia lotniczego od amerykańskich firm. Decyzja stanowi kolejny etap narastającego konfliktu handlowego między dwiema największymi gospodarkami świata. Pekin rozważa również wsparcie dla chińskich przewoźników, którzy leasingują samoloty Boeing i stoją w obliczu rosnących kosztów.
Nakaz wstrzymania transakcji nastąpił po ogłoszeniu przez Chiny odwetowych ceł w miniony weekend. Cła podwoiłyby bowiem koszt amerykańskich samolotów i części, czyniąc maszyny Boeinga ekonomicznie nieopłacalnym dla chińskich linii lotniczych.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Od pracy na budowie do własnego imperium - tak buduje swoją pozycję. Dariusz Grzeszczak Biznes Klasa
Boeing traci kluczowy rynek
Do Chin miało w najbliższej przyszłości trafić 10 maszyn Boeing 737 Max - po dwa dla China Southern, Air China i Xiamen Airlines. Niektóre z tych maszyn stoją już "gotowe do dostarczenia" w pobliżu fabryki Boeinga w Seattle, inne znajdują się w centrum wykończeniowym w Zhoushan we wschodnich Chinach. Możliwe, że część maszyn ostatecznie będzie użytkowana - jeśli tylko formalności celne zostały dopełnione przed wprowadzeniem nowych stawek.
Dla Boeinga obecny impas stanowi kolejne kłopoty na jednym z największych światowych rynków. Chiny - według prognoz - będą stanowić 20 proc. globalnego popytu na samoloty w ciągu najbliższych dwóch dekad. W 2018 roku niemal jedna czwarta produkcji Boeinga trafiała właśnie do Chin. Od kilku lat jednak zamówień niemal nie było.
Obecny impas dowodzi, że Chiny nadal są uzależnione od zagranicznych dostawców samolotów. Pomimo rosnącego znaczenia Airbusa przewoźnicy wciąż posiadają setki samolotów Boeing, które wymagają konserwacji, napraw i wymiany.