Co dalej z budżetem państwa na 2027 rok? Decyzja rządu coraz bliżej

Rząd rozpoczyna kolejny etap prac nad budżetem państwa na 2027 rok. W piątek ministrowie zajmą się projektem ustawy budżetowej. Wcześniejsze założenia wskazują m.in. na wzrost PKB o 3,1 proc. i inflację na poziomie 2,5 proc.

 W piątek rząd zajmie się projektem budżetu na 2027 r.
Źródło zdjęć: © Getty | Jacek Dominski/REPORTER
Malwina Gadawa

W czerwcu br. rząd przyjął prognozę wskaźników makroekonomicznych na rok 2027. Według czerwcowych szacunków, w przyszłym roku PKB ma wzrosnąć o 3,1 proc. inflacja średnioroczna ma wynieść 2,5 proc. Bezrobocie rejestrowane na koniec 2027 r. ma wynieść 5,6 proc.

Rząd pracuje nad projektem budżetu

Wynagrodzenia w sektorze publicznym mają wzrosnąć o 3 proc., podczas gdy w gospodarce narodowej prognozowany jest wzrost płac w wysokości 5,6 proc. Spodziewane jest zwiększenie emerytur i rent o co najmniej 3,48 proc. Planowane jest podniesienie płacy minimalnej do 4950 zł (wzrost o 3,0 proc.) oraz minimalnej stawki godzinowej do 32,30 zł.

Projekt budżetu państwa ma zostać przedłożony Sejmowi do 30 września.

Konstytucja przewiduje, że budżet powinien trafić do prezydenta do podpisu w ciągu 4 miesięcy od dnia przekazania Sejmowi projektu ustawy budżetowej. Jeżeli tak się nie stanie, prezydent może w ciągu 14 dni zarządzić skrócenie kadencji Sejmu. Ustawa zasadnicza przewiduje, że prezydent podpisuje budżet w ciągu 7 dni.

Zmiany w podatkach. Oto plan rządu

Z przyszłorocznym budżetem wiążą się zmiany podatkowe, które w środę zapowiedział szef rządu. Głównym założeniem jest podniesienie progu podatkowego w PIT ze 120 do 130 tys. zł oraz wprowadzenie nowej, 24-proc. stawki PIT dla osób zarabiających od 130 do 150 tys. rocznie. Tym samym najwyższa stawka podatku, wynosząca 32 proc., będzie dotyczyła osób z zarobkami powyżej 150 tys. zł.

Tusk przyznał, że propozycje te oznaczają wielomiliardowe koszty, dlatego rząd proponuje podwyżki niektórych podatków. Chodzi o: podniesienie CIT-u z 19 do 22 proc. dla podmiotów osiągających roczne przychody przekraczające 50 mln euro, czyli 200 mln zł, zwiększenie daniny solidarnościowej dla tych, którzy zarabiają ponad 1 mln zł rocznie do 5 proc. (czyli o 1 pkt proc.) oraz powrót do wcześniejszego limitu przychodów dla podatników ryczałtowych wynoszącego 250 tys. euro, czyli ok. 1 mln zł. Obecnie limit przychodów na ryczałcie to 2 mln euro.

Wybrane dla Ciebie