Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Katarzyna Kalus
|
aktualizacja

Piwo w sieciach handlowych. Są wyniki badań. Wnioski wbijają w fotel

249
Podziel się:

UOKiK bierze pod lupę zachowanie sieci handlowych i ich rolę na rynku piwa - wynika z ankiety przeprowadzonej przez UOKiK wśród producentów piwa. Rynek ten w Polsce jest zdominowany przez podmioty niemieckie zarówno w obszarze skupu chmielu, jak i sprzedaży jego produktów. Widać dużą presję na obniżanie cen piw, pomimo wzrostu kosztów jego wytwarzania.

Piwo w sieciach handlowych. Są wyniki badań. Wnioski wbijają w fotel
UOKiK bierze pod lupę zachowanie sieci handlowych i ich rolę na rynku piwa (East News, Eryk Stawinski/REPORTER)

"Niektóre z browarów badanych przez UOKiK podkreśliły rosnącą siłę sieci handlowych, sojuszy zakupowych i presję na obniżanie cen piw pomimo wzrostu kosztów jego wytwarzania. Sojusze zakupowe, jakkolwiek zezwolone, winny być w polu zainteresowania UOKiK ze względu na dużą siłę oddziaływania na rynek i możliwy wpływ na ograniczanie konkurencji" - podaje Urząd we wnioskach z ankiety.

Przedmiotem zainteresowania UOKiK była ocena poziomu konkurencji na rynku piwa oraz surowców do jego wytwarzania samych badanych browarów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: 5 mitów na temat piwa bezalkoholowego

"Ankietowani generalnie podkreślali wysoki stopień konkurencji na rynku piwa - pod względem cenowym, ale również jakościowym. Zdaniem badanych, wynikało to z niskiej lojalności konsumentów wobec poszczególnych marek przy jednoczesnym szerokim repertuarze produktów - podaje UOKiK.

I dalej: "Zauważono rozwój tzw. kraftowych, rzemieślniczych wytwórców piwa, podejmowane inwestycje w budowanie marek i dystrybucji. Opisywano zachodzące przy tym zmiany w strukturze kanałów sprzedaży: zmniejszenie liczby małych sklepów tradycyjnych, wzrost sprzedaży w dyskontach i konsolidacja poszczególnych sieci. Zwrócono przy tym uwagę na presję ograniczania wzrostów cen piw ze strony sieci".

Urząd pisze, że przeprowadzona analiza kształtowania się cen piw w Polsce wydaje się potwierdzać narrację przedstawioną przez badane browary.

Duże zróżnicowanie wzrostów cen sprzedaży tego trunku przez jego wytwórców może świadczyć o dużej rywalizacji między browarami - w większości przypadków skala zmian cen była poniżej poziomu inflacji, również poniżej wskaźnika zmian cen produkcji sprzedanej przemysłu. Może to także potwierdzać wskazywaną przez browary presję sieci handlowych na ograniczanie wzrostu cen piwa - napisano.

Badani przez UOKiK producenci i przetwórcy asortymentu chmielowego przedstawili szereg uwag w zakresie stanu konkurencji.

Wskazano, że rynek ten w Polsce jest zdominowany przez podmioty niemieckie zarówno w obszarze skupu chmielu, jak i sprzedaży jego produktów. Zwrócono uwagę na rolę na rynku odmian chmielu o wyższej zawartości alfa kwasów niż polskie.

Duży wzrost kosztów produkcji

"Zdaniem ankietowanych, przez ostatnie lata rynek stał się bardzo niestabilny. Można zaobserwować ciągły wzrost kosztów produkcji, zarówno przy produkcji granulatów (energia, paliwo, wynagrodzenia, opakowania), jak również wzrost kosztów produkcji u plantatorów. Przez nadwyżki surowca na rynku, ceny sprzedaży pozostają bez zmian. W takich okolicznościach dużym ryzykiem jest zawieranie umów długoterminowych na zakup, a także sprzedaż produktów chmielowych" - napisano.

"Zdaniem badanych, cena przetworzenia szyszki na ekstrakt chmielowy w ostatnich lata wzrosła u krajowego przetwórcy w większym stopniu niż u konkurenta za granicą. W ich opinii pokazuje to, że niemieccy przedsiębiorcy nie odczuwają tak skutków wzrostu kosztów energii, inflacji oraz innych czynników, które wpływają na tę cenę" - napisano.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(249)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
PIS=PO
4 tyg. temu
To jest najlepsze: "rynek ten w Polsce jest zdominowany przez podmioty niemieckie zarówno w obszarze skupu chmielu, jak i sprzedaży jego produktów"...... czyli nawet piwa nie potrafimy produkować.
Artur W.
4 tyg. temu
Piwo z koncernowych browarów to syf doprawiany syropem glukozowym. Wolę wydać parę złotych więcej i wypić prawdziwe piwo z browarów rzemieślniczych.
treser k.
4 tyg. temu
Konsument ma prawo do taniego piwa i innych towarów !
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
Dziecko PRL
4 tyg. temu
30 lat temu piwo miało smak i zapach. Wystarczyło otworzyć butelkę a czuć było je w całym pomieszczeniu. Dziś wszystkie piwa sieciowe smakują praktycznie tak samo a zapachu nie mają w ogóle.
stary bałucia...
4 tyg. temu
Kiedyś piwo się warzyło a obecnie produkuje a to jest wielka różnica
combo
4 tyg. temu
Jest jakaś zmowa bo w zasadzie piwa poniżej 4 pln już się nie kupi. Rząd by zebrał trochę procent gdyby zrobił z tym porządek. Piwko po 2 zeta powinno być.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (249)
Matkapolka
4 tyg. temu
A TERAZ NIECH GŁOWNY INSPEKTORAT SANITARNY SPRAWDZI JAKOŚC TEGO PIWA W POLSCE !!
Miro M.
4 tyg. temu
Ludzie decydują co będą kupowali, co będą pili. Popyt na koński mocz w butelkach jest to znaczy że nie idzie o jakość a o ilość. Prymityw woli czteropak zlewek niż jedno z górnej półki. Polacy zaczną myśleć to dużo koncernów podupadnie. Rządzący chcą aby chemia była wszędzie bo ZUS ma zyski a umieralność jest w normie krajowej. Zdrowych 100 latków rządzący nie lubią
Artek
4 tyg. temu
A ja pije piwo Bojan i jeszcze mnie nie zawiodło
Polak
4 tyg. temu
Wzrost kosztów = państwo niech ukoik tym się zajmie bo ta kasa z podwyżek akcyzy podatków itp jest nieudolne wydawane i nikt z tym nic nie robi a politycy opływają w milony a nikt ich nie rozlicza za błędy
Nietwrocki
4 tyg. temu
Obecnie można kupić piwko, które smakije jak te dawne piwka, czyli piwo Trybunalskie Export. Piwo to smakuje jak te stare dobre piwa a koszt jest zdecydowanie mniejszy od tych "kraftowych". Poza tym dobrze, że jest zróżnicowana cena piw, dla każdego "coś milego". Ponadto, efekt wyprzedaży nierentownych polskich browarni jest procesem znanym odkąd Polska starła się z gospodarka zachodnią, czyli od lat 90`.
...
Następna strona