Firmy walczą o przetrwanie. Branża tonie w długach

Branża TSL (transport, spedycja i logistyka) na koniec kwietnia była zadłużona na 1,59 mld zł. To wzrost o niemal jedną piątą w ciągu roku - wynika z danych Krajowego Rejestru Długów. Największe zaległości mają firmy zajmujące się transportem drogowym towarów.

Ogromne kolejki w porcie w Gdyni
16.11.2023 Gdynia Port Ogromne kolejki
Fot. Wojciech Strozyk/REPORTER
N/z: Gdynia Container Terminal GCT
Wojciech Strozyk/REPORTERDług branży TSL jest coraz wyższy
Źródło zdjęć: © East News | Wojciech Strozyk/REPORTER
Katarzyna Kalus

Z publikacji KRD wynika, że dług branży TSL jest coraz wyższy - kwota do spłaty w kwietniu sięgnęła 1,59 mld zł, co oznacza wzrost o 19 proc. w ciągu roku oraz o 37 proc. w ciągu trzech lat. Liczba zadłużonych podmiotów to obecnie 31,7 tys., podczas gdy rok temu było ich 29,3 tys.

Zwiększyła się też liczba postępowań restrukturyzacyjnych i upadłościowych wobec firm zajmujących się transportem drogowym. Ich udział wzrósł z 5 proc. w 2021 roku do 13 proc. w 2024 roku.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Rzuciła etat, by zbudować imperium. "Korporacja mnie wypluła" - Patrycja Strzelecka w Biznes Klasie

Według danych KRD największe zaległości w branży TSL mają firmy zajmujące się transportem drogowym towarów - obecnie wynoszą one 1,26 mld zł i stanowią niemal 80 proc. całej kwoty do spłaty. W tym sektorze działa też najwięcej zadłużonych firm - 23 tys. z 31,7 tys. wszystkich zadłużonych przedsiębiorstw z branży TSL.

Średnie zadłużenie jednego dłużnika z całej branży transportowej, jak wynika z informacji, to 50,3 tys. zł, a wśród zajmujących się transportem drogowym – 54,5 tys. zł. Na drugim miejscu pod względem kwoty do spłaty ma sektor magazynowania i usług wspierających transport (118 mln zł), a na trzecim: działalność pocztowa i kurierska – 46,7 mln zł.

Ponad 2/3 firm z sektora TSL notowanych w KRD to jednoosobowe działalności gospodarcze - należy też do nich większa część łącznego długu, czyli 922,4 mln zł.

Rekordzistką pod względem wartości zadłużenia jest jednak spółka prawa handlowego z Warszawy, która zajmuje się transportem drogowym towarów. Musi zwrócić 6,8 mln zł m.in. firmom z branży ubezpieczeniowej, paliwowej, leasingowej oraz dostawcom części zamiennych - podkreślili autorzy publikacji.

Zwrócili też uwagę na firmę transportową z Warszawy, która ma na koncie rekordową liczbę 614 przeterminowanych zobowiązań finansowych na łączną kwotę 6,75 mln zł. Z kolei firma z największą liczbą wierzycieli (91) i ponad 644 tys. zł długu działa w województwie kujawsko-pomorskim. Pod względem regionów największe zadłużenie mają firmy mazowieckie – są winne wierzycielom 325,4 mln zł. Następnie firmy ze Śląska: 211,3 mln zł oraz z Wielkopolski: 195,4 mln zł.

Wiarygodność firm coraz gorsza

Zgodnie z raportem największymi wierzycielami sektora TSL są firmy z branży zarządzania wierzytelnościami (czekają na zwrot 459 mln zł), firmy leasingowe (338,8 mln zł) oraz firmy z branży paliwowej (245 mln zł). Oprócz tego 171,3 mln zł przewoźnicy są winni towarzystwom ubezpieczeniowym, 146,2 mln zł - firmom handlowym, a 142 mln zł - bankom oraz innym instytucjom finansowym.

"Scoring KRD dla branży transportowej pokazuje, że tylko niecałe 2/3 wszystkich firm z tego sektora (65 proc.) odznacza się najwyższą wiarygodnością płatniczą. Co czwarta firma przewozowa (22 proc.) ma średnią wiarygodność, a 13 proc. firm to przedsiębiorstwa najmniej rzetelne, czyli współpraca z nimi obarczona jest dużym ryzykiem" - informuje KRD.

Zwrócili uwagę, że TSL zalega z płatnościami również firmom ze swojej branży i jest swoim własnym największym dłużnikiem. "Gdyby zadłużeni z tego sektora spłacili swoje zobowiązania, łączne długi TSL zmniejszyłyby się o 63,2 mln zł. Oprócz tego sektor do odzyskania ma m.in. 51,2 mln zł od handlu, 27 mln zł od przedsiębiorstw zajmujących się przetwórstwem przemysłowym i 16,8 mln zł od budownictwa" - czytamy w raporcie.

Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują