Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Robert Kędzierski
|

Duża inwestycja w Polsce. Ważna dla branży motoryzacyjnej

21
Podziel się:

Firma AE Elemental uruchomiła w Zawierciu nowy zakład recyklingu baterii do pojazdów elektrycznych. Inwestycja ma na celu sprostanie rosnącemu zapotrzebowaniu na recykling baterii litowo-jonowych w związku z rozwojem rynku samochodów elektrycznych.

Duża inwestycja w Polsce. Ważna dla branży motoryzacyjnej
Samochody elektryczne coraz popularniejsze (Licencjodawca, Kindel Media)

Otwarcie zakładu w Zawierciu jest odpowiedzią na nadchodzące zmiany w przepisach Unii Europejskiej. Jak informuje AE Elemental, "do 2030 roku regulacje UE będą wymagać, aby nowe baterie zawierały minimalną ilość materiałów pochodzących z recyklingu". Firma podkreśla, że recykling zmniejsza wpływ na środowisko związany z wydobyciem surowców i zapobiega przedostawaniu się niebezpiecznych materiałów na składowiska odpadów.

- Naszym celem jest zostanie globalnym liderem w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Nasz zakład oraz rozległa sieć zbiórki odpadów pozycjonują nas silnie na rynku - mówi dyrektor generalny Elemental Strategic Metals.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Drugi niż genueński na horyzoncie? Jest odpowiedź eksperta IMGW

Plany rozwoju i technologia

Zakład w Zawierciu będzie zajmować się demontażem, rozładowywaniem i recyklingiem baterii do pojazdów elektrycznych. Głównym produktem będzie tzw. czarna masa, wykorzystywana do produkcji nowych materiałów bateryjnych, takich jak CAM i pCAM. AE Elemental planuje również budowę zakładu ekstrakcji litu, którego uruchomienie zaplanowano na 2026 rok.

Dyrektor generalny Ascend Elements dodaje: "to nasza pierwsza komercyjna instalacja w Europie, która pomoże nam spełnić nowe przepisy UE i obsługiwać klientów lokalnie". Firma nie poprzestaje na inwestycji w Polsce. W planach jest budowa jeszcze większego zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych w Niemczech, który ma osiągnąć zdolność przetwarzania 25 000 ton baterii rocznie.

Baterie do samochodów elektrycznych składają się głównie z ogniw litowo-jonowych, które są najczęściej stosowane ze względu na ich wysoką gęstość energetyczną i długą żywotność. Każde ogniwo zawiera katodę (zazwyczaj wykonaną z tlenków metali, takich jak kobalt, nikiel, mangan), anodę (zazwyczaj wykonaną z grafitu), elektrolit (przewodzący jony litowe) oraz separator, który zapobiega bezpośredniemu kontaktowi katody z anodą, co mogłoby prowadzić do zwarcia.

Cała bateria składa się z wielu takich ogniw połączonych w moduły, które następnie są łączone w większe pakiety. Dodatkowo, baterie te zawierają system zarządzania baterią (BMS), który monitoruje i optymalizuje pracę ogniw, zapewniając bezpieczeństwo i wydajność całego systemu.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(21)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Dariusz Ć.
3 tyg. temu
"do 2030 roku regulacje UE będą wymagać, aby nowe baterie zawierały minimalną ilość materiałów pochodzących z recyklingu". Minimalną czy maksymalną ? Artykuł pisał niemota czy niedoskonała AI ?
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
kkk
3 tyg. temu
W Polsce samochodów, więc i baterii praktycznie nie ma, śmieci będą więc zwożone z całego świata. co da sie sprzedać, pójdzie z powrotem do elektryków, reszta do dołów. Utylizacja elektryków to jedna najbrudniejszych technologii, gorsza niż utylizacja akumulatorów kwasowych przez szwagra (kwas do rowu)
Adler
3 tyg. temu
W europce nadal nie mogą zrozumieć że autka na baterie i cały ten ekologizm to pętla na szyi ue ale może to i dobrze bo ten moloch szybciej się zawali tylko niestety baterie z całego kołchozu będą zwożone do Polski
facepalm
3 tyg. temu
Europa - wysypisko dla elektrośmieci z całego świata. Polska pewnie będzie wiozła prym. Będzie czyste powietrze i skażone gleby i woda.
NAJNOWSZE KOMENTARZE (21)
wstyd
3 tyg. temu
Następny śmietnik w Polsce
bzdurnik
3 tyg. temu
Dlaczego znowu Śląsk? A co z Polską północną?
gre
3 tyg. temu
no cóż, PL idealna na śmietnisko, nie wierzę, że 100% da się zutylizować i wykorzystać, no ale przecież ekologia przede wszystkim
Martin1313
3 tyg. temu
Samochody elektryczne to tylko kosztowna moda. Zachód widzi co się dzieje wiec przenosi produkcję.
www
3 tyg. temu
Jeden kopie dół a drugi zasypuje, wszyscy mają pracę, wszyscy zadowoleni, PKB w górę
...
Następna strona