Otwarcie zakładu w Zawierciu jest odpowiedzią na nadchodzące zmiany w przepisach Unii Europejskiej. Jak informuje AE Elemental, "do 2030 roku regulacje UE będą wymagać, aby nowe baterie zawierały minimalną ilość materiałów pochodzących z recyklingu". Firma podkreśla, że recykling zmniejsza wpływ na środowisko związany z wydobyciem surowców i zapobiega przedostawaniu się niebezpiecznych materiałów na składowiska odpadów.
- Naszym celem jest zostanie globalnym liderem w produkcji materiałów pochodzących z recyklingu do produkcji baterii do pojazdów elektrycznych. Nasz zakład oraz rozległa sieć zbiórki odpadów pozycjonują nas silnie na rynku - mówi dyrektor generalny Elemental Strategic Metals.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Plany rozwoju i technologia
Zakład w Zawierciu będzie zajmować się demontażem, rozładowywaniem i recyklingiem baterii do pojazdów elektrycznych. Głównym produktem będzie tzw. czarna masa, wykorzystywana do produkcji nowych materiałów bateryjnych, takich jak CAM i pCAM. AE Elemental planuje również budowę zakładu ekstrakcji litu, którego uruchomienie zaplanowano na 2026 rok.
Dyrektor generalny Ascend Elements dodaje: "to nasza pierwsza komercyjna instalacja w Europie, która pomoże nam spełnić nowe przepisy UE i obsługiwać klientów lokalnie". Firma nie poprzestaje na inwestycji w Polsce. W planach jest budowa jeszcze większego zakładu recyklingu baterii litowo-jonowych w Niemczech, który ma osiągnąć zdolność przetwarzania 25 000 ton baterii rocznie.
Baterie do samochodów elektrycznych składają się głównie z ogniw litowo-jonowych, które są najczęściej stosowane ze względu na ich wysoką gęstość energetyczną i długą żywotność. Każde ogniwo zawiera katodę (zazwyczaj wykonaną z tlenków metali, takich jak kobalt, nikiel, mangan), anodę (zazwyczaj wykonaną z grafitu), elektrolit (przewodzący jony litowe) oraz separator, który zapobiega bezpośredniemu kontaktowi katody z anodą, co mogłoby prowadzić do zwarcia.
Cała bateria składa się z wielu takich ogniw połączonych w moduły, które następnie są łączone w większe pakiety. Dodatkowo, baterie te zawierają system zarządzania baterią (BMS), który monitoruje i optymalizuje pracę ogniw, zapewniając bezpieczeństwo i wydajność całego systemu.