"E-commerce natives"- jak odpowiedzieć na ich oczekiwania?

Ponad 5,7 bln dolarów globalnie i ponad 100 mld złotych w Polsce - tyle wyniosła wartość rynku e-commerce w 2022 roku. To dużo, chociaż czasy niespotykanie wysokich wzrostów sektora raczej już za nami. Kupujących w e-commerce jest coraz więcej, mają różne potrzeby i oczekiwania, zwłaszcza teraz, kiedy sytuacja gospodarcza staje się coraz bardziej wymagająca. Jak zatem znaleźć złoty środek pomiędzy oczekiwaniami klientów a swoimi potrzebami i możliwościami biznesowymi? Co jest ważne i na co warto zwrócić uwagę żeby wyróżnić się w sieci i odnieść sukces?

Źródło zdjęć: © materiały partnera

Siła przyciągania e-commerce

Zacznijmy od tego, że badanie e-Izby W kryzysie do e-commerce, pokazuje, że zdaniem 58% polskich konsumentów zakupy w e-commerce są bardziej atrakcyjne niż te stacjonarne. 31% ankietowanych zamierza wszystko, co możliwe, kupować w internecie. Wraz z napływem klientów, rośnie konkurencja o wzbudzenie ich zainteresowania, a kiedy to się uda – utrzymanie go na dłużej. Powstaje coraz więcej e-sklepów, a te, które wcześniej działały tylko stacjonarnie przenoszą się do świata wirtualnego. Jak się wyróżnić? O ile w świecie fizycznym wizytówką dobrze prosperującego biznesu jest salon, o tyle w Internecie jest nią strona internetowa.

Najważniejsze pierwsze wrażenie

Badanie Storyblok pokazuje, że aż 60% konsumentów rezygnuje z zakupów na stronie internetowej z powodu złego doświadczenia użytkownika (zwanego inaczej user experience). Co istotniejsze, aż 42% konsumentów twierdzi, że podejmuje decyzję o pozostaniu na stronie lub jej opuszczeniu w ciągu pierwszych 10 sekund, a 20% w ciągu 5 sekund. Dlatego tak ważne jest by strona www sklepu internetowego była odpowiednio skonstruowana, szybko się ładowała i intuicyjnie prowadziła klienta przez ścieżkę zakupową.

W tym samym badaniu zapytano zarówno klientów, jak i właścicieli firm, jakie trzy czynniki są najważniejsze w obszarze user experience w czasie zakupów internetowych. Aż 65% konsumentów odpowiedziało, że przede wszystkim łatwość nawigacji na stronie, 50%, że jej atrakcyjność wizualna, a 45%, że kluczowa jest jej prostota. Jak zaś odpowiadali przedstawiciele firm e-commerce? Tylko 28% z nich uznało poprawę wyglądu swojej strony internetowej za priorytet. 43% stwierdziło, że gotowi są dodać do niej więcej funkcji – pozostaje jednak pytanie, czy i jak wpłynie to na szybkość ładowania? Bo zarówno konsumenci, jak i firmy zgadzają się, że szybkie wczytanie strony ma kluczowe znaczenie w ocenie e-sklepu. Warto zatem zainwestować czas i środki i odpowiednio zaprojektować stronę www, wykorzystując nowoczesne i zaawansowane technologicznie rozwiązania, tak by nasza przestrzeń w Internecie przyciągała możliwie najwięcej klientów.

Nowoczesne technologie na fali płatności

A skoro o nowoczesnych technologiach mowa: badanie Mastercard New Payments Index 2022 pokazało, że 88% Polaków skorzystało w ciągu ostatniego roku z co najmniej jednej cyfrowej metody płatności (m.in. z portfela mobilnego, portfela cyfrowego do płatności w Internecie, karty wirtualnej lub autentykacji biometrycznej). 96% respondentów natomiast zadeklarowało, że prawdopodobnie sprawdzi te rozwiązania w przyszłości. Po innowacje częściej sięgają przedstawiciele młodszego pokolenia (72% wśród reprezentantów "Z" i 55% wśród Millenialsów), jednak ich entuzjastów nie brakuje również wśród przedstawicieli "X" (50%) i pokolenia Boomersów (37%). Z badań przeprowadzonych przez Checkout wynika, że globalnie 68% marek już teraz aktywnie inwestuje w lepsze technologie płatnicze. Jest to odpowiedź na bezpośrednie oczekiwania kupujących online. Dane Stripe pokazują, że europejscy konsumenci oczekują szybkich i intuicyjnych płatności – 62% z nich twierdzi, że rezygnuje z zakupu, jeśli jego finalizacja trwa dłużej niż dwie minuty Dostosowanie płatności do oczekiwań kupujących online, przy zachowaniu ich wygody i bezpieczeństwa jest zatem kluczowe w zapewnieniu powrotów do e-sklepu, a co ważniejsze, ograniczenia porzucania koszyków przez kupujących. Rynek oferuje cały wachlarz nowoczesnych form płatności, np. globalny standard płatności kartą w internecie - Click to Pay, card-on-file, pay-by-linki czy portfele cyfrowe. Warto wdrożyć je w swoim e-sklepie, dając klientowi możliwie szeroki wybór.

Przyszłość już tu jest…

To, co jeszcze niedawno uważane było za futurystyczne wizje, dzisiaj jest naszą codziennością. W świecie internetu każdego dnia stykamy się z rozwiązaniami opartymi na high techu. Bardziej lub mniej świadomie korzystamy m.in. z rozwiązań opartych na sztucznej inteligencji, czy wirtualnej rzeczywistości , . To wszystko powoduje, że konsumenci przechodzą nowe ścieżki klienckie i są gotowi na więcej. Rozwiązania z zakresu AI będą rosły w siłę w ramach rynku e-commerce. Sztuczna inteligencja jest już wykorzystywana między innymi w celu tworzenia rekomendacji, docierania do klientów, automatyzowania procesów sprzedażowych oraz działań marketingowych i personalizacji reklam. Technologie rozszerzonej rzeczywistości i rzeczywistości wirtualnej (Augmented Reality – AR oraz Virtual Reality – VR) jeszcze kilka lat temu były raczej atrakcją i nowinką technologiczną. Dziś mapowanie rozmiarów i tworzenie obrazów 3D znajdują zastosowanie i zyskują na popularności w postaci wirtualnych przymierzalni, gdzie nie tylko można przymierzyć sukienkę, ale też dobrać odpowiedni rozmiar butów, dzięki możliwości skanowania stopy, czy dopasować kanapę do swojego salonu. Jak wynika z raportu IAB AR Buyer’s Guide (marzec 2021) liczba użytkowników AR w USA w 2021 r. miała wynieść 85 milionów, a globalnie ma wzrosnąć do 2 miliardów do 2025 roku. Rozszerzona rzeczywistość szybko staje się częścią codziennego życia konsumentów. Już 97 proc. marek z listy Forbes Most Valuable Brands używało lub używa obecnie AR. To bardzo ważny kierunek, który warto eksplorować prowadząc e-sklep.

Więcej!

O tym jakie są wymagania dzisiejszych klientów, o trendach w e-Commerce można będzie dowiedzieć się podczas debaty "Nowy wymiar potrzeb klienta w e-commerce", która odbędzie się podczas IMPACT’23. Eksperci ze świata technologii i płatności porozmawiają o tym, jak odpowiadać na wyzwania w dzisiejszym e-Commerce. Debatę poprowadzi Daria Auguścik, dyrektorka ds. rozwoju biznesu e-commerce w Mastercard, ekspertka na co dzień zajmująca się rozwiązaniami z zakresu płatności dla branży e-handlu.

Materiał sponsorowany przez Impact’23
Źródło artykułu: Materiał Partnera
Wybrane dla Ciebie
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę