Efektywny czy ekologiczny transport?

Efektywny czy ekologiczny transport? To pytanie, które od lat stanowi wyzwanie dla sektora transportu i mobilności. Czy efektywność i wydajność w przemieszczaniu się muszą iść w parze z ochroną środowiska? Czy można osiągnąć jednocześnie oba cele? Odpowiedzi na te pytania szukali eksperci w dziedzinie transportu i ochrony środowiska podczas IV Międzynarodowego Szczytu Klimatycznego TOGETAIR 2023.

Efektywny czy ekologiczny transport?Efektywny czy ekologiczny transport?
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Kamil Wyszkowski, Dyrektor Wykonawczy, Przedstawiciel UNOPS w Polsce UN Global Compact Network Poland, zwraca uwagę na fakt, że rozwój samochodów elektrycznych jest nieunikniony, a pieniądze są już na stole.

Jeżeli chodzi o transport lotniczy to będzie duża liczba ładowarek dla samolotów. Loty kontynentalne już można obsługiwać samolotami elektrycznymi

Kamil Wyszkowski

Jednocześnie, Wyszkowski podkreśla, że słaba wiedza menedżerów stanowi bariery dla rozwoju zielonej mobilności.

Michał Pyzik, Koordynator ds. modelowania i prognozowania ruchu Centralnego Portu Komunikacyjnego (CPK), przekonuje, że inwestycja w szybkie koleje i integrację systemu przewozów towarowych samochodowych z transportem kolejowym towarowym przyczyni się do zmniejszenia ilości podróży oraz ograniczenia czasu spędzanego w samochodzie. "Dzięki nim będzie o prawie 50 mln podróży rocznie mniej, spędzimy też 40 mln godzin rocznie mniej w samochodzie", wyjaśnia Pyzik. Dłuższe podróże będą wykonywane szybciej, co okaże się korzystne również dla biznesu, który będzie miał możliwość skorzystania z transportu kolejowego, który może być bardziej efektywny niż podróż samolotem.

Anna Brzezińska-Rybicka, Dyrektor Departamentu Władz Statutowych, Strategii i Komunikacji, Rzecznik Prasowy Zrzeszenia Międzynarodowych Przewoźników Drogowych (ZMPD), podkreśla natomiast, że ekologiczność i efektywność nie zawsze idą w parze.

Przewóz towarów i osób w sposób ekologiczny jest kosztowny i wymaga inwestycji. Dla wielu branż, takich jak np. przemysł, transport ciężarowy jest niezbędny i tu nie ma zbyt wiele opcji do wyboru

Anna Brzezińska-Rybicka

Łukasz Kujda: W przypadku lotnictwa mówimy o coraz bardziej efektywnych i ekologicznych samolotach, ale to ciągle kropla w morzu potrzeb. W tym przypadku jedynym rozwiązaniem jest zmniejszenie liczby lotów, poprzez wybieranie bardziej ekologicznych sposobów transportu, takich jak kolej. Co więcej, należy zwrócić uwagę na rozwój transportu wodnego, który w Polsce jest mało popularny, a może być bardzo przyjazny dla środowiska. Warto zainwestować w rozwój transportu śródlądowego, który jest ekologiczny i skuteczny.

Anna Brzezińska-Rybicka: Nie powinniśmy stawiać wyboru między efektywnym a ekologicznym transportem. Dobrze zaprojektowany system transportowy może być jednocześnie efektywny i przyjazny dla środowiska. W przypadku transportu drogowego, powinniśmy zastanowić się nad zwiększeniem udziału transportu publicznego oraz transportu rowerowego. W Polsce, niestety, wciąż jest niski poziom inwestycji w infrastrukturę dla rowerzystów, co stanowi barierę dla rozwoju tej formy transportu. Powinniśmy inwestować w rozwój transportu publicznego, w tym w sieć szybkich tramwajów i autobusów, aby zwiększyć wygodę i komfort dla pasażerów.

Nie ma jednoznacznej odpowiedzi na pytanie, jaki transport jest lepszy - efektywny czy ekologiczny. Ważne jest to, aby wybierać rozwiązania, które są ekonomiczne, ale jednocześnie dbają o środowisko. W przypadku transportu drogowego, powinniśmy zachęcać do korzystania z pojazdów niskoemisyjnych, takich jak hybrydy i samochody elektryczne. Warto zwiększać udział transportu publicznego oraz inwestować w infrastrukturę dla rowerzystów. W przypadku transportu lotniczego, powinniśmy zwrócić uwagę na rozwój samolotów z napędem elektrycznym oraz wykorzystanie biopaliw. Wszystkie te rozwiązania mają swoje wady i zalety, ale ważne jest, aby działać z myślą o ochronie środowiska.

Bartosz Piłat

***

Dwa dni wypełnione spotkaniami, ponad trzydzieści debat, dyskusje przy okrągłych stołach, motywujące power speeche, dziesiątki polskich i zagranicznych ekspertów – tak przedstawia się największe wydarzenie ekologiczne w Europie Środkowo-Wschodniej - Międzynarodowy Szczyt Klimatyczny TOGETAIR 2023. Wydarzenie odbywa się w Bibliotece Uniwersytetu Warszawskiego w dniach 20-21 kwietnia. 

TOGETAIR 2023 otrzymał prestiżowe patronaty od polskich i zagranicznych instytucji, w tym od przewodniczącej Parlamentu Europejskiego, Roberty Metsoli, oraz od Prezesa Rady Ministrów, Mateusza Morawieckiego.

Pełna agenda wydarzenia wraz z panelistami dostępna jest na stronie: https://togetair.eu/agenda/

Obserwuj i oglądaj TOGETAIR 2023: Facebook Instagram Twitter LinkedIn YouTube Money.pl

DZIĘKUJEMY, ŻE JESTEŚCIE Z NAMI – TOGETAIR 2023!

Partnerzy wydarzenia:
Partnerzy wydarzenia: © materiały partnera
Płatna współpraca z TOGETAIR 2023
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
Kryptowaluty w Polsce. Prokuratura wykonuje ruch
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem
PKP Cargo żąda ogromnego odszkodowania. Grozi pozwem