Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Monika Rosmanowska
Monika Rosmanowska
|
Materiał powstał we współpracy z Facebookiem

#FirmaNaNowo. Nawet najmniejszy biznes ma szansę

Podziel się:

Mikro-, małe i średnie firmy stanowią obecnie podstawę światowej gospodarki, przyczyniając się do zmniejszenia ubóstwa czy nierówności. Jako Facebook chcemy im pomagać na tyle, na ile możemy – zapewnia Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Europie Środkowo-Wschodniej.

#FirmaNaNowo. Nawet najmniejszy biznes ma szansę
Jakub Turowski, Facebook

Monika Rosmanowska: Jak ważnym narzędziem mogą być dla firm media społecznościowe? Co wyróżnia ten kanał komunikacji wśród innych?

Jakub Turowski, szef zespołu ds. polityki publicznej Facebooka w Europie Środkowo-Wschodniej: - Media społecznościowe mogą być podstawowym narzędziem reklamowym - już teraz z usług Facebooka korzysta ponad 200 mln biznesów na świecie!

Podstawowym wyróżnikiem mediów społecznościowych, takich jak Facebook czy Instagram jest to, że umożliwiają one precyzyjne dotarcie do kluczowych z perspektywy danego biznesu klientów, a co za tym idzie maksymalną efektywność kosztową. Znaczna większość przedsiębiorców korzystających na co dzień z naszych narzędzi, prowadzi skuteczne działania przy bardzo niskim budżecie, a jak wynika z raportu Copenhagen Economics, prawie 60% małych i średnich przedsiębiorstw w UE twierdzi, że aplikacje Facebooka pomagają im obniżyć koszty związane z marketingiem.

Poza kwestiami bardzo dobrego targetowania reklam czy atrakcyjnych kosztów z tym związanych, warto też podkreślić sam charakter mediów społecznościowych.

Są to platformy, które umożliwiają bycie w stałym kontakcie z klientem i wchodzenie z nim w interakcję, dają też przestrzeń na kreowanie wizerunku marki w sposób naturalny, swobodny. Jest to niezwykle istotne w czasach, kiedy konsumenci oczekują od firm natychmiastowych reakcji i autentyczności.

Jak wysoka jest wśród przedsiębiorców świadomość znaczenia mediów społecznościowych w biznesie oraz wartość informacji uzyskiwanych z tego źródła?

Można powiedzieć, że jest ona dość powszechna, choć nie każdy przedsiębiorca zna i potrafi korzystać z ich wszystkich funkcjonalności. Co jednak bardzo cieszy, polscy przedsiębiorcy chcą się uczyć i poszerzać tę wiedzę.

Myślę, że bardzo dobrze obrazują to realizowane przez nas projekty dla małych i średnich biznesów, takie jak #FirmaNaNowo z Facebookiem, czy bezpłatne warsztaty i webinary Boost with Facebook - Poradnik Przedsiębiorcy pod patronatem GovTech.

Oba te projekty mają na celu wsparcie właścicieli firm w efektywnym korzystaniu z narzędzi, jakie oferują wszystkie aplikacje Facebooka.

Facebook wspiera mikro-, małe i średnie firmy organizując m.in. bezpłatne szkolenia czy realizując program #FirmaNaNowo z Facebookiem? Jaki cel Państwu przyświeca? W jaką wiedzę i narzędzia wyposażacie Państwo zainteresowanych?

Przede wszystkim chcemy wspierać przedsiębiorców w rozwoju ich działalności online. Zależy nam na tym, żeby każdy - nawet najmniejszy polski biznes - miał równe szanse, jeśli chodzi o skuteczne dotarcie ze swoją ofertą do potencjalnych klientów.

Mikro-, małe i średnie firmy stanowią obecnie podstawę światowej gospodarki, przyczyniając się do zmniejszenia ubóstwa czy nierówności, a to właśnie one zostały najmocniej dotknięte przez pandemię. Ich obecna sytuacja jest trudna i odmienna od tej dużych firm.

Jako Facebook chcemy im pomagać na tyle, na ile możemy, oferując naszą wiedzę i dostępne narzędzia do skutecznej promocji w sieci.

Uczestnicy programu #FirmaNaNowo z Facebookiem niejednokrotnie pytają o to, jak dotrzeć do potencjalnych klientów za pośrednictwem Facebooka czy Instagrama. No właśnie, jak zbudować zaangażowanie internautów?

Nie ma jednej, uniwersalnej odpowiedzi na to pytanie. Wśród bohaterów naszych odcinków byli właściciele najstarszej szkoły spadochronowej w Polsce - Omega Skydive, edukatorka pozytywnej dyscypliny, propagatorka rodzicielstwa bliskości i założycielka firmy Moc Relacji, a także właścicielki marki modowej oferującej ubrania szyte w 100% z europejskiego lnu - Bäckerei Bytom.

Te trzy firmy, z zupełnie różnych obszarów udowadniają, że każdy przedsiębiorca może skorzystać z naszych narzędzi, i przekona się, że są one proste i łatwe do wykorzystania w swoim biznesie. Najważniejszą lekcją jest jednak to, że aby skutecznie z nich korzystać, należy w pierwszym kroku zastanowić się nad strategią marketingową - do kogo i o czym chcemy mówić, oraz nie bać się eksperymentować.

Takie podejście, z pomocą dostępnych na naszych platformach rozwiązań, pozwoli na efektywne angażowanie klientów. To z kolei przełoży się na wzrost rozpoznawalność i sprzedaży.

I kolejna kwestia, o jaką pytają: jak promować produkty i usługi, jak zwiększyć sprzedaż? Czy istnieje zbiór dobrych praktyk?

Tak jak w przypadku budowania zaangażowania klientów, tu też wszystko zależy od typu biznesu, jaki prowadzimy. Aby mieć pewność, że korzystamy z najlepszych możliwych rozwiązań, warto brać udział w różnego rodzaju szkoleniach dostosowanych do naszych potrzeb. Poza wspomnianymi webinarami Boost with Facebook, dostępne online są bezpłatne kursy edukacyjne, programy szkoleniowe i certyfikacyjne pod szyldem Facebook Blueprint.

Śledząc nasz nowy cykl #FirmaNaNowo możemy zobaczyć, z jak wieloma różnymi wyzwaniami mierzą się obecnie małe i średnie firmy. W każdym z odcinków, nasi bohaterowie (i eksperci) stawiają czoła tym związanymi z prowadzeniem biznesu w internecie. Jak rozszerzyć sprzedaż na zagraniczne rynki? Jak zapewnić dużą konwersję w trakcie wydarzeń na żywo? Jak zbudować zaangażowaną społeczność ze swoich klientów?

To tylko niektóre zagadnienia, które omawiamy i jestem przekonany, że każdy przedsiębiorca znajdzie tam dawkę praktycznej, aktualnej wiedzy.

Jak będzie się kształtowało wykorzystanie mediów społecznościowych przez firmy w przyszłości? Jak będzie się rozwijał ten trend?

Pandemia katapultowała e-commerce 10 lat w przyszłość. Wartość tego rynku w Polsce wzrosła w samym 2020 roku o 35%, osiągając poziom 14% udziału sprzedaży detalicznej (100 mld dolarów).

Dobrze widzimy to w ekosystemie platform Facebooka: pod koniec 2019 roku z naszych usług korzystało ponad 140 milionów firm na całym świecie, a już pod koniec 2020 - ponad 200 milionów.

Opublikowany przez nas we współpracy z Bankiem Światowym i OECD raport “State of Small Business” podkreśla rolę innowacji i narzędzi cyfrowych w radzeniu sobie ze skutkami pandemii.

Ponad 60% firm na świecie zadeklarowało, że wprowadziło zmiany w sposobie prowadzenia swojej działalności, a jedną z najważniejszych z nich było bardziej powszechne stosowanie narzędzi cyfrowych, w tym mediów społecznościowych. Już 55 proc. z nich wykorzystuje je do komunikacji z klientami.

Dane z naszego badania pokazały też, że firmy wykorzystujące narzędzia cyfrowe do sprzedaży lepiej radzą sobie w czasie pandemii. Rola mediów społecznościowych więc wzrosła i ten trend utrzyma się ze względu na trwałą zmianę w nawykach zakupowych konsumentów.

Kluczowe pytanie: Dla mikrofirm kluczową rzeczą są koszty…Efektywna promocja w social mediach to wydatek rzędu….? Jak oszacować koszty promocji w social mediach. Jak nie wydać za mało, czy też można w ogóle nie ponosić kosztów takiej promocji, jeśli mam znakomity i unikatowy produkt?

Facebook to narzędzie, które sprawdzi się zarówno u dużych rynkowych graczy, jak i np. dla małych, lokalnych firm z ograniczonymi środkami. Granica wejścia na nasze platformy jest bardzo niska, a każdy przedsiębiorca decydujący się na ten krok ma możliwość dotarcia do zgromadzonej tam już grupy użytkowników.

Przy odpowiedniej strategii komunikacyjnej i z właściwym wykorzystaniem naszych narzędzi wszystko jest możliwe.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał powstał we współpracy z Facebookiem

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl