Gigant, do którego należy m.in. Fiat i Opel, częściowo wstrzymuje produkcję w Europie

Koncern Stellantis, do którego należy m.in. Citroën, Fiat, Opel, Alfa Romeo czy Peugeot, ogłosił czasowe wstrzymanie produkcji w sześciu europejskich fabrykach, jak podał serwis Automotive News Europe. W tym, jak ustaliła agencja Bloomberga, w Polsce.

Produkcja chińskich samochodów w rosyjskiej fabryceStellantis wstrzymuje produkcję w sześciu fabrykach w Europie, zdjęcie ilustracyjne
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe | Awtotor
Jacek Losik
oprac.  Jacek Losik

Stellantis ogłosił w oficjalnym komunikacie, że na tydzień wstrzyma produkcję modeli Fiat Panda i Alfa Romeo Tonale w fabryce Pomigliano koło Neapolu. Przestój między 29 września (najbliższy poniedziałek) a 6 października oznacza przymusowe dni wolne dla 3,8 tys. pracowników.

Kolejna przerwa w produkcji obejmie zakład w Poissy pod Paryżem, gdzie powstają modele DS3 i Opel Mokka. Tam produkcja zostanie wstrzymana od 13 do 31 października.

Stellantis podkreśla, że dostosowuje tempo pracy w wybranych europejskich fabrykach do aktualnej, trudnej sytuacji rynkowej na rynku motoryzacyjnym w Europie. Celem jest też efektywne zarządzanie zapasami przed końcem roku.

Ceny aut spadają. Chińska presja narasta

Według informacji agencji Bloomberg, czasowe wstrzymania produkcji obejmą także fabrykę w Tychach, zakład w Eisenach w Niemczech oraz dwa zakłady w Hiszpanii. Źródła te zastrzegły anonimowość ze względu na poufność informacji.

Spadek sprzedaży i konkurencja z Chin

Z danych firmy Dataforce wynika, że w pierwszych ośmiu miesiącach roku rejestracje nowych samochodów w Europie wzrosły jedynie o 0,3 proc. W tym samym czasie sprzedaż Stellantis spadła o 6,6 proc.

Antonio Filosa, nowy prezes koncernu, zapowiedział działania mające poprawić wyniki firmy, w tym zwiększenie przychodów i wolumenu sprzedaży. Władze Stellantis wskazują, że kluczową rolę w poprawie sytuacji mają odegrać nowe modele, zwłaszcza z rodziny Smart Car, do której należą Citroen C3, C3 Aircross, Opel Frontera oraz Fiat Grande Panda.

Stellantis, podobnie jak inni producenci, zmaga się z nadwyżką mocy produkcyjnych w Europie. Sytuację dodatkowo komplikuje ekspansja chińskich marek, takich jak BYD, które oferują konkurencyjne cenowo samochody.

Cła Donalda Trumpa

Grupa, do której należą m.in. Jeep i Dodge, musi także powstrzymać spadek sprzedaży na kluczowym rynku amerykańskim, gdzie cła wprowadzone przez prezydenta Donalda Trumpa podnoszą koszty i zakłócają łańcuchy dostaw.

Stellantis poinformował, że zamówienia na model Alfa Romeo Tonale zostały ograniczone przez amerykańskie cła, co ma istotne znaczenie dla tej marki. Z kolei decyzja o wstrzymaniu produkcji modelu Panda wynika również z optymalizacji pracy zakładu, bo w końcówce roku spada liczba zamówień od flot i firm wynajmujących auta.

"W tej sytuacji Stellantis wybrał ostrożne i odpowiedzialne podejście, zawieszając produkcję w zakładzie Pomigliano na ograniczony czas" - przekazał koncern.

Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega