Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KOL
|
Materiał partnera: ImpactCEE

Impact’21. NCBR patrzy w przyszłość

0
Podziel się:

Pandemia Covid-19 wymusiła na wielu dziedzinach życia przyspieszenie procesu cyfryzacji. Nigdy wcześniej Polacy tak chętnie nie korzystali z Internetu. To najlepszy dowód na to, że transformacja cyfrowa rozpoczęła się na dobre. NCBR, rządowa agencja od 10 lat tworząca ekosystem innowacji w Polsce ma pomysły jak najskuteczniej włączać polską gospodarkę w ten proces.

Impact’21. NCBR patrzy w przyszłość
IDEAS NCBR to ośrodek badawczo-rozwojowy, który ma być łącznikiem pomiędzy nauką i biznesem w Polsce a docelowo dawać możliwość działania dla kilkuset wykwalifikowanych naukowców, w tym ponad setki doktorantów. (Pixabay)

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju (NCBR) przeprowadziło badanie, które wyraźnie pokazuje, że pandemia Covid-19 mimo wszystko nie zabiła innowacji. Innowacyjne podmioty wykorzystały trudną sytuację jako szansę i możliwość wdrożenia cyfrowej transformacji. 37 proc. ankietowanych beneficjentów dostrzegło pozytywne możliwości rynkowe wynikające z digitalizacji i potencjału rynku e-commerce, 27 proc. uważa, że pandemia stymuluje pracę nad nowymi usługami a 21 proc. postrzega pandemię jako szansę na wzmocnienie działań B+R.

Łącznik dla biznesu i nauki

NCBR nie ustaje w działaniach na rzecz transformacji cyfrowej, która wpisana jest w tej chwili niemal we wszystkie realizowane programy i inicjatywy. Jednym z najważniejszych kierunków transformacji jest w tej chwili rozwój sztucznej inteligencji.

Tutaj naprzeciw wychodzi IDEAS NCBR – ośrodek badawczo-rozwojowy, który ma być łącznikiem pomiędzy nauką i biznesem w Polsce a docelowo dawać możliwość działania dla kilkuset wykwalifikowanych naukowców, w tym ponad setki doktorantów.

IDEAS NCBR ma ambicje stać się marką rozpoznawalną również poza granicami naszego kraju, a efekty prac będą pozwalały na komercjalizację pomysłów poprzez tworzenie nowych spółek, sprzedaż patentów i praw autorskich czy zakładanie spółek typu spin-off. IDEAS NCBR będzie również spełniał znaczącą rolę edukacyjną.

Będzie zasilał polskie uczelnie w wykwalifikowaną kadrę naukową, mocno ukierunkowaną na praktyczny wymiar efektów realizowanych badań, przejawiający się bardzo wysokim stopniem komercjalizacji. Wspierane przez sztuczną inteligencję cyfrowe technologie mogą również okazać się kluczowe w wychodzeniu polskiej gospodarki z kryzysu spowodowanego pandemią Covid-19.

Wyzwania rzucone na rynek

NCBR ogłosiło także rozpoczęcie naboru do trzeciej edycji konkursu INFOSTRATEG. Celem konkursu jest rozwój polskiego potencjału dla sztucznej inteligencji poprzez opracowanie rozwiązań wykorzystujących sztuczną inteligencję i blockchain mających bezpośrednie zastosowanie w praktyce.

W tym konkursie NCBR chce wspólnie z innowatorami rozwijać projekty z zakresu wykorzystania sztucznej inteligencji do identyfikowania opinii konsumentów na temat bezpieczeństwa produktów i ich jakości, z uwzględnieniem podwójnej jakości "dual quality".

Kolejnym konkursem jest INNOGLOBO. Pierwsza edycja tego wydarzenia ma za zadanie umożliwić polskim firmom nawiązanie współpracy badawczo-rozwojowej z partnerami zagranicznymi z tych państw świata, z którymi Polska utrzymuje stosunki dyplomatyczne, a NCBR nie organizuje regularnie konkursów dwustronnych.

Składane w konkursie wnioski muszą wpisywać się swoją tematyką w przynajmniej jedną ze specjalizacji znajdujących się na Liście Krajowych Inteligentnych Specjalizacji. To m.in. Inteligentne sieci i technologie informacyjno-komunikacyjne oraz geoinformacyjne a także automatyzacja i robotyka procesów technologicznych i inteligentne technologie kreacyjne.

NCBR zakończyło program e-Pionier, którego celem było wspieranie uzdolnionych programistów na rzecz rozwiązywania zidentyfikowanych problemów społecznych i gospodarczych a także podniesienie kompetencji zawodowych zdolnych programistów ze szczególnym wskazaniem na umiejętności w zakresie zarządzania projektem i rozumienia procesów produkcyjnych, logistycznych i organizacyjnych, przedsiębiorczości, prowadzenia prac B+R.

Ostatecznie w ramach konkursu wsparto 778 programistów. W efekcie realizowanych prac zaproponowano 52 rozwiązania problemów społeczno-gospodarczych a 39 z nich zostało przyjętych przez instytucje publiczne. Beneficjentom przekazano kwotę blisko 18,7 miliona złotych.

Ważna debata już 25 listopada

Cyfryzacja, automatyzacja i sztuczna inteligencja będą jednymi z ważniejszych tematów podczas zbliżającej się konferencji NCBR "Horyzont Innowacji". Już 25 listopada br. w Warszawie spotkają się przedstawiciele świata nauki, biznesu, przemysłu, administracji centralnej oraz całego obszaru innowacji.

Po przyjęciu nowej strategii oraz rozpoczęciu procesu transformacji swoich kluczowych obszarów działalności, NCBR zdecydowało, że pora na debatę w gronie ekspertów tworzących ekosystem innowacji w Polsce. Centrum, bogate w ponad 10-letnie doświadczenie, jest partnerem w realizacji strategicznych dla kraju projektów, realizowanych z Funduszy Europejskich oraz środków krajowych, z takich obszarów jak na przykład transformacja energetyczna gospodarki czy wykorzystanie wyników badań nad sztuczną inteligencją w przemyśle, medycynie, rolnictwie, edukacji i innych obszarach.

Zapowiadana konferencja NCBR "Horyzont Innowacji" to platforma wymiany idei, wiedzy i dobrych praktyk z obszaru tworzenia i wdrażania innowacji. To też miejsce do dyskusji o zwiększeniu polskiego udziału w europejskim programie Horyzont Europa oraz namysłu nad projektowaniem narzędzi wspierających innowacyjność w przededniu rozpoczęcia się nowej perspektywy finansowej Unii Europejskiej, programów: Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki i Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego, które są następcami programów Inteligentny Rozwój oraz Wiedza Edukacja Rozwój.

Więcej informacji o wydarzeniu na stronie: https://www.gov.pl/web/konferencja-ncbr-horyzont-innowacji

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Materiał partnera: ImpactCEE

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(0)