Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Michał Małysa
|

Internetowe Konto Pacjenta. Jak działa IKP?

3
Podziel się:

Internetowe Konto Pacjenta to cyfrowe narzędzie, które wesprzeć ma proces leczenia pacjentów korzystających z usług polskiej służby zdrowia. Każdy obywatel posiadający numer PESEL dostaje w ten sposób dostęp do historii leczenia oraz możliwości uzyskania e-recepty, e-skierowania czy paszportu covidowego.

Internetowe Konto Pacjenta. Jak działa IKP?
Internetowe Konto Pacjenta (Adobe Stock)
  • Internetowe Konto Pacjenta pozwala uzyskać w kilka minut wiele informacji lub świadczeń, które kiedyś wymagałyby wielogodzinnego wiszenia na telefonie lub stania w kolejkach.
  • IKP ma założone automatycznie każda osoba posiadająca numer PESEL. Logowanie do niego wymaga posiadania e-dowodu lub profilu zaufanego. Najwygodniejszym sposobem jest dostęp przez konto elektroniczne w banku. Późniejszą obsługę ułatwia aplikacja mobilna mojeIKP.
  • Internetowe Konto Pacjenta dla dziecka do 16 roku życia funkcjonuje w obrębie IKP rodzica. O pomoc w obsłudze systemu powinni poprosić rodzinę także seniorzy, którzy po przyznaniu odpowiednich uprawnień nie będą musieli wystawać w kolejkach po recepty na darmowe leki.
  • Do najpopularniejszych funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta należą e-recepta i e-skierowanie. Po wprowadzeniu Unijnych Certyfikatów Covid dużą popularnością cieszy się również tzw. paszport covidowy.

Do czego służy Internetowe Konto Pacjenta?

Internetowe Konto Pacjenta to bezpłatne cyfrowe narzędzie, dzięki któremu pacjent może uzyskać:

  • pełną wiedzę na temat historii leczenia siebie lub swojego dziecka w NFZ,
  • e-receptę na stałe leki bez wizyty u lekarza,
  • e-receptę pozwalającą wykupić różne leki w różnych aptekach,
  • e-skierowanie (także na badania z programu Profilaktyka 40 plus),
  • Unijny Certyfikat Covid (UCC, tak zwany paszport covidowy),
  • wynik testu na koronawirusa,
  • informacje o zwolnieniach lekarskich lub kwarantannie,
  • zmianę lekarza, pielęgniarki lub położnej POZ, 
  • Europejską Kartę Ubezpieczenia Zdrowotnego (EKUZ),
  • wiedzę na temat posiadanego prawa do świadczeń zdrowotnych.

Powstanie IKP zostało zapowiedziane w 2018 roku, a na przestrzeni kolejnych lat do systemu dodawano nowe funkcjonalności. Ministerstwo Zdrowia tworzyło krok po kroku narzędzie, które pierwszy test bojowy przeszło w czasie pandemii koronawirusa. Mimo kilku poważnych awarii IKP pacjenci oceniają aplikację internetową jako przydatną. Warto więc dowiedzieć się, jak sprawnie z niego korzystać.

Jak założyć Internetowe Konto Pacjenta?

Korzystanie z Internetowego Konta Pacjenta nie wymaga rejestracji. Konto zakładane jest z automatu każdej osobie, która posiada numer PESEL. Nie można ani go usunąć, ani wykasować z niego żadnych danych. Korekta możliwa jest jedynie w sytuacji, gdy na IKP znalazły się informacje nieprawdziwe. 

W celu uzyskania dostępu do swojego Konta należy posiadać jednak e-dowód (warstwę elektroniczną posiadają dokumenty wydawane od 4 marca 2019 roku). W przypadku osób mających starsze dowody osobiste potrzebny będzie profil zaufany. Jak go założyć?

  • Wypełnić elektroniczny formularz w systemie transakcyjnym jednego z dziesięciu banków (PKO Bank Polski, Inteligo, Santander, Pekao, mBank, ING Bank Śląski, Millennium, Alior Bank, BOŚ, BNP Paribas).
  • Złożyć wniosek online na stronie gov.pl i potwierdzić dane podczas wideorozmowy z urzędnikiem (potrzebna jest kamerka i mikrofon) lub stacjonarnie urzędzie (może być to oddział NFZ, US lub ZUS).

Gdzie znaleźć IKP dziecka?

Korzyści z posiadania Internetowego Konta Pacjenta odczują nie tylko dorośli. Mimo iż profil zaufany uzyskać można dopiero po ukończeniu 13 roku życia, dostęp do IKP dziecka mają jego rodzice. Nastolatek zyskuje wgląd do danych z Konta w wieku 16 lat, ale rodzice tracą najważniejsze uprawnienia do jego obsługi dopiero w momencie wkroczenia człowieka w dorosłość. Do tego czasu muszą, chociażby wyrażać zgodę na operacje i zabiegi.  

Dostęp do profilu dziecka uzyskuje się po zalogowaniu na swoje konto, a następnie wybraniu opcji "Uprawnienia" i przejściu do zakładki "Konta Twoich dzieci". Co istotne, pierwotnie wgląd ma wyłącznie ten rodzic, który zgłosił dziecko do ubezpieczenia w ZUS. Niezwłocznie powinien więc nadać odpowiednie uprawnienia także drugiemu rodzicowi.

IKP jest niezwykle istotne także dla seniora

Co natomiast z osobami starszymi, które mają problem z obsługą komputera? W tym przypadku Internetowe Konto Pacjenta jest niezbędne, aby senior mógł uzyskać darmowe leki bez konieczności chodzenia od gabinetu do gabinetu. Nie mając odpowiednich umiejętności lub dostępu do internetu, seniorzy powinni poprosić o pomoc z założeniem profilu zaufanego kogoś z rodziny lub opiekunkę, a następnie upoważnić ich w systemie do wykupywania leków czy sprawdzania terminów badań.

Internetowe Konto Pacjenta – logowanie krok po kroku

Posiadając już e-dowód lub profil zaufany, można bez przeszkód korzystać z funkcjonalności Internetowego Konta Pacjenta. Jak wygląda logowanie krok po kroku? Należy:

  1. Wejść na stronę internetową pacjent.gov.pl/
  2. Kliknąć przycisk "Zaloguj się" w prawym górnym rogu.
  3. Potwierdzić logowanie przyciskiem "Zaloguj się do IKP".
  4. Wybrać metodę dostępu.
  5. Postępować zgodnie z instrukcjami banku lub innego wystawcy profilu zaufanego.

Po pierwszym logowaniu do Internetowego Konta Pacjenta warto poświęcić trochę czasu na przejrzenie wszystkich zakładek i podstron. W wielu przypadkach wymagane będzie uzupełnienie danych oraz zadeklarowanie wyboru konkretnych metod kontaktu. Najlepiej zrobić to jak najszybciej i wypełnić ewentualne braki (jak, chociażby deklarację lekarza podstawowej opieki zdrowotnej), aby w przypadku pilnej potrzeby związanej z wypisaniem e-recepty lub e-skierowania nie tracić czasu na kwestie formalne.

Wygodnym wsparciem jest aplikacja mobilna mojeIKP

Mając smartfona, warto zainstalować aplikację mobilną mojeIKP. Dostępna jest na urządzenia przenośne z systemami Android oraz iOS. Pobrać należy ją z Google Play lub AppStore, a następnie zalogować się dokładnie tak samo, jak do wersji z ekranu komputerowego. Jedyną różnicą jest ustawianie kodu PIN przy pierwszej aktywacji. Dzięki temu późniejsze logowanie nie będzie wymagało skomplikowanego uwierzytelniania.

Paszport covidowy – jak uzyskać unijny certyfikat COVID w IKP?

Obecnie jedną z najważniejszych funkcji Internetowe Konta Pacjenta jest możliwość uzyskania paszportu covidowego. To elektroniczne zaświadczenie, które potwierdza fakt bycia zaszczepionym, przejścia tej choroby lub posiadania aktualnego wyniku testu z rezultatem negatywnym.

W jaki sposób uzyskać paszport covidowy z IKP?

  1. Zalogować się na Internetowe Konto Pacjenta.
  2. Na dole strony kliknąć kafelek "Certyfikaty".
  3. Wybrać odpowiedni certyfikat i kliknąć "Pobierz kod QR".
  4. Zapisać plik pdf z kodem QR lub wydrukować go.
  5. W razie potrzeby podsunąć kod osobie posiadającej aplikację Skaner Certyfikatów COVID.

E-recepta to prosty sposób na uzyskanie leku

Kolejną niezwykle istotną funkcjonalnością IKP jest e-recepta, będąca od 2020 roku podstawową formą recept. Chociaż lekarz może przekazać ją pacjentowi w postaci wydruku informacyjnego, znacznie częściej ma formę czterocyfrowego kodu przesyłanego SMS-em lub mailem. W celu otrzymania jej w taki sposób należy uzupełnić dane kontaktowe i wybrać preferowaną drogę dostarczenia kodu.

Co istotne, na Koncie znajduje się także informacja o dawkowaniu. Dzięki temu zgubienie wytycznych od lekarza lub niewyraźne pismo nie doprowadzi do błędów w przyjmowaniu lekarstw. Istotną informacją przechowywaną na IKP jest także historia recept z lekami na choroby przewlekłe. Na jej podstawie zamówić można kolejne dawki bez potrzeby wizyty u lekarza. Wystarczy tylko zaznaczyć kwadracik przy nazwie leku, po czym kliknąć "Zamów receptę".

Równie dużym ułatwieniem z IKP są e-skierowania

Od 2021 roku wszystkie skierowania wystawiane są w formie elektronicznej. Zasada ich działania jest identyczna jak w przypadku e-recept: pacjent otrzymuje czterocyfrowy kod i podaje go przy rejestracji do specjalisty wraz z numerem PESEL. W tym momencie automatycznie zostaje przypisany do danej placówki i nie musi donosić papierowego wydruku ani załatwiać innych formalności. 

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
Andreas
8 miesięcy temu
Nie życzę sobie mieć żadnego IKP. Jakim prawem mi to założono. Każdy powinien sam decydować, czy to chce. Jest to kolejne narzędzie śledzenia i inwigilacji.
pacjent0
2 lata temu
Przchodnie nawet nie czytają (tym samym nie przyjmują) deklaracji złożonych przez system, nie mają takiego obowiązku !!
ABC
2 lata temu
Marnotrawienie publicznych pieniędzy.