Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
Materiały Prasowe
|
aktualizacja
Materiał prasowy: AtomStore

Jak przenieść biznes z offline do online - załóż sklep internetowy w 6 krokach

Podziel się:

Decyzja o przeniesieniu biznesu z tradycyjnej formy do świata online może być trudna, jednak jest to krok, który często przynosi wiele korzyści. Zwłaszcza, że nie musi oznaczać rezygnacji z tradycyjnego modelu sprzedaży, a może stanowić dodatkowe źródło generowania ruchu w sklepie. W dobie internetu coraz więcej klientów korzysta z usług i produktów dostępnych w sieci, dlatego warto rozważyć taką opcję. W artykule omówimy kroki, jakie należy podjąć, aby przenieść swój biznes do świata online, czyli założyć sklep internetowy.

Jak przenieść biznes z offline do online - załóż sklep internetowy w 6 krokach
(materiały partnera)

Działalność związana ze sprzedażą internetową to masa korzyści, jakich nie oferują tradycyjne sklepy stacjonarne. Przede wszystkim to zwiększanie zasięgów – dostawa kurierem może być realizowana w całej Polsce, a nawet poza granice kraju. Nie ogranicza Cię lokalność i skończona liczba kupujących. Tym sposobem docierasz do osób, które wcześniej nawet nie wiedziały o Twojej marce. To także rozwiązanie niezwykle wygodne. Właśnie z tego powodu każdego dnia tysiące użytkowników składa miliony zamówień online. Po prostu, bez wychodzenia z domu, za pomocą kilku kliknięć.

Z czym musisz się liczyć otwierając sklep internetowy?

Jeśli zdecydujesz się na uruchomienie sklepu internetowego musisz zainteresować się także tematyką marketingu, od SEO, przez media społecznościowe, po kampanie płatne. Komunikacja z potencjalnymi klientami wymaga bowiem Twojego zaangażowania w innej formie niż w sklepie stacjonarnym.

Często spotykanymi przykładami łączenia biznesu online z offline są sklepy z elektroniką, drogerie czy marki odzieżowe. Halfprice to przykład biznesu z branży fashion, który rozpoczął swoją sprzedaż w świecie offline. To szyld polskiej grupy CCC S.A., który opiera się o koncepcję off price, czyli znane marki w niskich cenach. Pierwsze sklepy stacjonarne wystartowały w maju 2021. Pod koniec tego samego roku premierę miał natomiast sklep internetowy. Inne przykłady biznesów, które zaczęły swoją przygodę online po tym jak działały offline to: spacerange.shop, mytosukces.pl, karoelektro.pl czy soundofyou.eu.

Jak zacząć kiedy zdecydujesz się na rozpoczęcie swojej działalności w internecie?

 1.Ustal strategię i cel oraz określ grupę docelową

 

Po pierwsze, zdefiniuj swoją strategię, określ cel działań i zidentyfikuj swoją grupę docelową. To najistotniejsze punkty. Pomogą Ci określić, jak dane produkty lub usługi będziesz oferować i prezentować na swojej stronie internetowej, czy daną kartę produktową możesz poszerzyć o produkty komplementarne, co powinno się gdzie znaleźć. Masz już sklep stacjonarny, więc wykorzystaj doświadczenia zebrane podczas sprzedaży w modelu tradycyjnym. Przenieś je do sieci, jednak w odpowiednio dopasowanej formie. Pamiętaj, że klient z lokalnego sklepu i kupujący online niekoniecznie kierują się tymi samymi kryteriami, mają te same potrzeby i trafiają do nich te same komunikaty. Zanim jednak zaczniesz jakiekolwiek działania pamiętaj o dokładnej analizie konkurencji. W internecie będzie jej znacznie więcej niż w biznesie lokalnym i warto mieć świadomość tego, z czym przyjdzie Ci się mierzyć. Znajdź swoje przewagi konkurencyjne. Oblicz, jaką marżę trzeba ustalić, aby sklep był opłacalny, a następnie porównaj to z ofertą innych. Podobnie jak pozostałe elementy, które planujesz wdrożyć.

Duża konkurencja oraz coraz bardziej bezkompromisowy konsument wymagają ciągłego dbania o najlepszy user experience podczas robienia zakupów. Oprócz szerokiego wyboru metod płatności, dostawy oraz atrakcyjnej oferty, liczy się wygoda, szybkość działania witryny sklepowej i spójne doświadczenie na różnych typach urządzeń ー mówi Michał Szmigielski, Chief Operating Officer w AtomStore.

 2.Wybierz platformę e-commerce

 

Po drugie, wybierz platformę e-commerce, dzięki której będziesz mógł uruchomić sklep internetowy i zarządzać sprzedażą. Zdecyduj się na taką, która oferuje szeroki wybór funkcji na start, m. in.: integracja z systemami płatności i kurierami, porównywarkami cenowymi, mediami społecznościowymi, zarządzanie stanami magazynowymi i produktami, generowanie kodów rabatowych i wysyłkę wiadomości e-mail, dostęp do statystyk i analizy danych oraz możliwość automatyzacji procesów. Oto lista funkcji stworzona na podstawie raportu Gartner Digital Commerce, w które powinien być wyposażony każdy nowoczesny biznes:

  • zarządzaniem informacjami o produktach
  • sprzedaż wielokanałowa m.in. social commerce, marketplaces, B2B
  • multistore i sprzedaż zagraniczna
  • zarządzanie i segmentowanie danych o klientach (CRM)
  • wbudowany system marketing automation
  • elastyczne zarządzanie zawartością sklepu (CMS)
  • silniki personalizacji i rekomendacji produktowych
  • zintegrowany moduł zwrotów
  • elastyczne zarządzanie zniżkami i promocja
  • milive commerce
  • visual search
  • otwarte API platformy e-commerce
  • Progressive Web App (PWA)
  • architektura headless commerce

Jeśli nie masz własnego działu IT i nie chcesz ponosić kosztów obsługi przez firmę zewnętrzną, wybierz rozwiązanie w abonamencie. To model SaaS, gdzie rozliczasz się co miesiąc, więc koszty inwestycyjne nie są tak wysokie, a rozwój zapewnia producent. Porównanie model SaaS i open source znajdziesz tutaj. Podczas dalszych kroków, pamiętaj o kwestiach bezpieczeństwa i prywatności: zabezpiecz dane swoje i klientów, stosując niezbędne protokoły bezpieczeństwa i polityki prywatności.

Podczas wdrożenia nowego sklepu ważne, aby postawić nacisk na łatwość obsługi, przejrzystość sklepu oraz przyjazną ścieżkę zakupową. Oprócz tego warto wykorzystać możliwości silników rekomendacji produktów i personalizacji, które w dzisiejszych czasach są coraz ważniejsze. Przypominaj klientom, co ostatnio wzbudziło ich szczególne zainteresowanie, co mają już w koszyku lub bestsellery, które najbardziej przypadną im do gustu - to zdecydowanie pomaga w domykaniu transakcji ー podkreśla Michał Szmigielski.

 3.Dobierz odpowiednie opisy i zdjęcia

 

Po trzecie, przygotuj odpowiednie treści i atrakcyjne zdjęcia produktów. To istotne, aby zachęcić klientów do zakupu. Musisz przedstawić swoją ofertę we właściwy sposób. Przygotuj opisy, które będą dokładne i przekonujące, a jednocześnie wskażą korzyści wynikające z zakupu. Upewnij się również, że masz dobrej jakości zdjęcia, które pomogą pokazać produkty w atrakcyjny i oddający rzeczywistość sposób. Witryna sklepu internetowego niewątpliwie różni się od tej w świecie offline, ale obie mają ze sobą dużo wspólnego. W e-sklepie, podobnie jak w stacjonarnym, bardzo istotnym elementem jest merchandising, czyli sposób prezentacji towarów. Wpływa on na zachowania konsumentów w znaczący sposób. To co najbardziej rentowne znajdziesz tuż przy wejściu do sklepu stacjonarnego. Zainteresuj się jak zrobić to również w swoim sklepie internetowym. Algorytmy sortowania to narzędzie, które daje możliwość bardzo szybkiego i efektywnego ustawiania produktów na listingu, czyli wirtualnych "regałach". Taki układ może być stworzony na podstawie bardzo wielu różnych kryteriów m.in. na podstawie stanów magazynowych, okresu dodania czy popularności danego produktu. Sprawdź, czy wybrana platforma e-commerce oferuje takie narzędzie.

 4.Pamiętaj o integracjach z systemami płatności i wysyłki

 

Po czwarte, skonfiguruj systemy płatności i wysyłki. Sprawdź, z jakich najchętniej korzystają klienci w danej branży, co wynika z raportów, jakie masz własne doświadczenia. Zbadaj rynek i zastanów się jak odpowiedzieć na ich potrzeby. Wybierz jedną, bądź kilka z dostępnych opcji płatności, i sprawdź ich działanie. Według raportu Tpay w 2022 r. na czele preferowanych metod płatności nadal są BLIK, przelew online oraz karty płatnicze. Polacy coraz częściej przekonują się jednak również do płatności odroczonych. Badanie "Koszyk Roku 2022" pokazało, że metodę kup teraz, zapłać później ma już 73% badanych sklepów internetowych. Operatora warto wybrać także pod kątem tego jak wygląda proces transakcji - czy trzeba wyjść ze strony sklepu czy można zrobić ją w nim, czy mamy możliwość oferowania płatności odroczonych, a czasem także integracji z ratami lub leasingiem - przy produktach B2B lub stosunkowo drogich.

Zdecyduj się także na to, jakie formy dostawy chcesz zaoferować. Porównaj oferty i pytaj na czym zależy klientom. Płatności i kurierzy to, wydawać by się mogło, elementy dodatkowe, jednak brak najpopularniejszych może skutecznie ograniczyć Twoje zamówienia.

 5.Zadbaj o marketing i obsługę klienta

 

Po piąte, jeśli chcesz połączyć swoją działalność offline z online i uzyskać jak najwięcej korzyści, traktuj swoją witrynę jako punkt wyjścia do wszelkich działań marketingowych. Przemyśl, jak chcesz komunikować się z klientami. Do dyspozycji masz wiele rozwiązań, od reklam, przez e-mail marketing, aż po social media. Nie zapominaj też o samej obsłudze klienta i wsparciu. W świecie wirtualnym to równie ważne jak w stacjonarnym sklepie. Możesz wykorzystać w tym celu także czat na żywo czy wsparcie telefoniczne. Sklep internetowy może dodatkowo sprzedawać przez social media. Jeśli udało Ci się wcześniej pozyskać wielu zaangażowanych obserwujących na Facebooku, Instagramie lub Pintereście, możesz użyć tych kanałów jako Twojego kolejnego punktu sprzedaży. Wtedy nie wydasz wielu środków na ogłoszenie startu swojej działalności, a od razu zyskasz większy rozgłos.

 6.Nie zapominaj o analizie i wyciąganiu wniosków

 

Po szóste, pamiętaj o monitorowaniu wyników, analizie swoich działań i obserwacji statystyk. Przyglądaj się danym i wyciągaj wnioski. Nie zapominaj, że e-biznes to ciągła praca, a prowadzenie sklepu internetowego wiąże się z koniecznością dostosowywania działań do zmiennego otoczenia i potrzeb odbiorców. Ulepszaj swój e-sklep i marketing. Jeśli masz platformę opartą o model SaaS jak AtomStore, nie musisz przeznaczać dużych środków finansowych na jej utrzymanie. Dzięki temu masz budżet i czas na rozwój i skupienie się na działaniach marketingowych. Liczy się Twoje zaangażowanie i pomysłowość. Nie pomijaj także kanału mobile i zmieniających się preferencji odbiorców. Śledź trendy i staraj się je nawet wyprzedzać.

Miniony rok pokazał, że sprzedaż regularnie przenosiła się do internetu. Zakupy w sieci pozwoliły na większą kontrolę wydatków (szerszy wybór, możliwość porównania cen, niższe ceny) i konsumenci się do tego przyzwyczaili. Sklepy internetowe z kolei zaczęły jeszcze bardziej inwestować w nowe funkcje (np. hiperpersonalizacja), rozwijać omnichannel, interesować się płatnościami odroczonymi. Klienci preferowali często kanały mobilne, więc przedsiębiorcy również zaczęli w nie inwestować. Dużo mówi się także o PWA, która staje się nowym trendem w e-commerce. Przed biznesami stoi więc wiele wyzwań, ale także szans, zwłaszcza przy przenoszeniu biznesu z offline do online ー podsumowuje Michał Szmigielski z AtomStore.

Gabriela Gil, Marketing Manager ds. B2B i Programu Partnerskiego

Materiał prasowy: AtomStore

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
Materiał Partnera