Jawność płac w Polsce coraz bliżej. Badanie: wciąż jest dużo do zmiany
Pod koniec roku w Polsce wejdzie w życie unijna dyrektywa o przejrzystości płac. Zmiany mają na celu zwiększenie transparentności wynagrodzeń i wyrównanie płac kobiet i mężczyzn. Jednak, jak wynika z badania firmy SD Worx, jedynie 40 proc. pracowników ocenia, że sprawy płacowe są w firmach klarownie objaśniane.
Pół roku po wejściu w życie nowelizacji Kodeksu pracy, co nastąpi 24 grudnia, zacznie obowiązywać w Polsce unijna dyrektywa dotycząca przejrzystości płac. Nowe przepisy mają na celu zwiększenie transparentności wynagrodzeń oraz wyrównanie płac kobiet i mężczyzn na tych samych stanowiskach.
Wśród rozwiązań przewidzianych w dyrektywie znajdują się:
- obowiązek podawania widełek wynagrodzenia brutto już na etapie ogłoszenia o pracę lub najpóźniej przed pierwszą rozmową kwalifikacyjną,
- prawo pracownika do uzyskania informacji o średnich wynagrodzeniach osób wykonujących taką samą lub równoważną pracę,
- obowiązek cyklicznego raportowania przez firmy do rządów państw UE danych dot. luki płacowej ze względu na płeć (w firmach zatrudniających co najmniej 100 osób).
Przejrzystość płac w Polsce coraz bliżej. Uwag nie brakuje
Państwa członkowskie będą mogły, ale już w ramach prawa krajowego, wymagać od pracodawców zatrudniających mniej niż 100 pracowników przekazywania informacji na temat wynagrodzenia. W ten sposób pracownicy zyskają prawo do wglądu w wewnętrzne dane płacowe.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Płatności to ostatni bastion suwerenności. Czy Polska obroni się przed dominacją Big Techów?
Raport: wciąż jest dużo do zrobienia
Jak podaje SD Worx, czołowa europejska firma w zakresie rozwiązań kadrowo-płacowych, 58,2 proc. polskich pracodawców deklaruje działania na rzecz przejrzystości płac. Pracownicy oceniają jednak, że wciąż jest wiele do zrobienia. "Z pewnością spora część pracodawców nie wie jak przygotować się do nowej rzeczywistości, a wizja dodatkowej pracy i biurokracji z tym związanej może przerażać, ale to odpowiedni moment, aby zadbać o tę kwestię" - przekazał Daniel Idźkowski, dyrektor zarządzający SD Worx Poland, które przeprowadziło badanie w tej sprawie.
Z badania wynika, że zaledwie 39,5 proc. pracowników w Polsce uważa, że ich firma jasno komunikuje zasady dotyczące polityki płacowej - ws. wynagrodzeń, różnic płacowych oraz podwyżek. Podobny odsetek (38,6 proc.) dostrzega rzeczywiste działania swoich pracodawców na rzecz wyrównania różnic płacowych między kobietami a mężczyznami.