Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. PBE
|
aktualizacja

Jest kluczowe porozumienie w UE w sprawie ETS. "To zwycięstwo klimatu"

27
Podziel się:

Reprezentująca Radę UE (państwa członkowskie) czeska prezydencja i Parlament Europejski osiągnęły w weekend wstępne porozumienie w sprawie reformy unijnego systemu handlu emisjami CO2. - To zwycięstwo klimatu i europejskiej polityki klimatycznej - oświadczył Marian Jurecka, czeski minister środowiska.

Jest kluczowe porozumienie w UE w sprawie ETS. "To zwycięstwo klimatu"
Jest porozumienie w sprawie handlu emisjami (East News, Wojciech Strozyk/REPORTER)

- Porozumienie w sprawie unijnego systemu handlu emisjami i Społecznego Funduszu Klimatycznego to zwycięstwo klimatu i europejskiej polityki klimatycznej. Umożliwi nam to realizację celów klimatycznych w głównych sektorach gospodarki, przy jednoczesnym zapewnieniu skutecznego wsparcia najbardziej wrażliwych obywateli i mikroprzedsiębiorstw w transformacji klimatycznej. Możemy teraz śmiało powiedzieć, że UE dotrzymała swoich obietnic, wprowadzając ambitne prawodawstwo, co stawia nas w czołówce globalnej walki ze zmianami klimatycznym - ocenił Marian Jurecka, czeski minister środowiska.

Czym jest ETS?

Unijny System Handlu Emisjami (EU ETS) to rynek uprawnień do emisji dwutlenku węgla. Obejmuje energochłonne gałęzie przemysłu i sektora elektroenergetycznego. Jest to główne narzędzie UE służące ograniczaniu emisji, obejmujące około 40 proc. całkowitej emisji CO2 w UE. Od czasu jego wprowadzenia w 2005 r. emisje w UE spadły o 41 proc.

Rada i Parlament UE zgodziły się zwiększyć ogólne ambicje redukcji emisji do 2030 r. w sektorach objętych ETS do 62 proc.

Rada i Parlament uzgodniły wzmocnienie mechanizmu nadmiernych wahań cen, w tym poprzez zapewnienie automatycznego uwalniania uprawnień z rezerwy stabilności rynkowej (MSR) na rynek.

Zgodnie z porozumieniem, dodatkowe przejściowe bezpłatne uprawnienia mogą zostać przyznane pod pewnymi warunkami sektorowi ciepłowniczemu w niektórych państwach członkowskich, aby zachęcić do inwestycji w dekarbonizację tego sektora. Do 31 grudnia 2026 r. Komisja złoży sprawozdanie na temat możliwości włączenia sektora spalania odpadów komunalnych do systemu ETS, ma to nastąpić od 2028 r.

Koniec z bezpłatnymi uprawnieniami

Jeżeli chodzi o sektory objęte mechanizmem dostosowywania cen na granicach z uwzględnieniem emisji dwutlenku węgla (CBAM) – cement, aluminium, nawozy, produkcja energii elektrycznej, wodór, żelazo i stal – Rada i Parlament uzgodniły zakończenie przyznawania bezpłatnych uprawnień dla tych sektorów w okresie dziewięciu lat między 2026 a 2034 r. W tym czasie CBAM będzie miała zastosowanie tylko do tej części emisji, która nie korzysta z bezpłatnych uprawnień w ramach EU ETS, aby w pełni przestrzegać zasad światowego handlu.

Bezpłatne uprawnienia będą stopniowo wycofywane w wolniejszym tempie na początku i w przyspieszonym tempie na koniec tego okresu. Wsparcie dekarbonizacji tych sektorów będzie możliwe za pośrednictwem Funduszu Innowacji. Ponadto część bezpłatnych przydziałów zostanie przekazana państwom członkowskim w celu zaradzenia ewentualnemu ryzyku ucieczki emisji. Przed 2026 r. Komisja dokona przeglądu wpływu CBAM, w tym na ryzyka ucieczki emisji, i sprawdzi, czy potrzebne są dodatkowe środki.

ETS a żegluga morska

Rada i Parlament zgodziły się też na włączenie emisji pochodzących z żeglugi morskiej do ETS.

Większość dużych statków zostanie od początku objęta zakresem ETS. Duże statki o tonażu powyżej 5 tys. ton zostaną objęte rozporządzeniem w sprawie monitorowania, raportowania i weryfikacji emisji CO2, a systemem ETS od 2027 r. Statki o tonażu brutto od 400 do 5 tys. ton zostaną objęte rozporządzeniem od 2025 r., a ich włączenie do systemu ETS zostanie poddane przeglądowi w 2026 r. Niektóre państwa członkowskie o stosunkowo dużej liczbie przedsiębiorstw żeglugowych otrzymają dodatkowo 3,5 proc. pułapu uprawnień sprzedawanych na aukcji, które zostaną rozdzielone między nimi.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Program Money.pl 16.12 | Polska liczy na miliardy z UE

Rada i Parlament wzmocniły również Fundusz Innowacji. Dodano do niego dodatkowe 20 mln uprawnień, co wynika z rozszerzenia ETS na dodatkowe duże statki oraz włączenia metanu i tlenków azotu. W ramach funduszu innowacyjnego zostaną ogłoszone specjalne zaproszenia do inwestycji w dekarbonizację sektora morskiego.

ETS a transport drogowy

Rada i Parlament uzgodniły utworzenie nowego, odrębnego systemu handlu emisjami dla sektora budynków i transportu drogowego oraz paliw, aby zapewnić redukcje emisji w tych sektorach. Nowy system obejmie dystrybutorów, którzy dostarczają paliwa do budynków, transportu drogowego i niektórych innych sektorów. Część dochodów z aukcji zostanie wykorzystana na wsparcie zagrożonych gospodarstw domowych i mikroprzedsiębiorstw za pośrednictwem specjalnego Społecznego Funduszu Klimatycznego. System ma ruszyć w 2027 r.

W dodatku umowa rozszerza zakres systemu na paliwa stosowane w niektórych sektorach przemysłu. W konsekwencji uzgodniono odpowiednie zwiększenie wielkości Społecznego Funduszu Klimatycznego.

Współprawodawcy zgodzili się na tymczasową możliwość zwolnienia przez państwa członkowskie dostawców do grudnia 2030 r., jeżeli podlegają oni na szczeblu krajowym podatkowi od emisji dwutlenku węgla, którego poziom jest równy lub wyższy od ceny aukcyjnej uprawnień w nowy system handlu emisjami.

W przypadku wyjątkowo wysokich cen energii uruchomienie nowego ETS zostanie opóźnione do 2028 roku. Po uruchomieniu systemu, jeśli cena uprawnień przekroczy 45 euro przez określony czas, zostaną uwolnione dodatkowe uprawnienia zwiększające podaż na rynku.

Pakiet "Fit for 55"

Zaprezentowany przez Komisję Europejską 14 lipca 2021 r. pakiet "Fit for 55" ma umożliwić UE redukcję emisji gazów cieplarnianych netto o co najmniej 55 proc. do 2030 r. w porównaniu z poziomem z 1990 r. i osiągnięcie neutralności klimatycznej w 2050 r.

Osiągnięte porozumienie polityczne jest tymczasowe i oczekuje na formalne zatwierdzenie przez Radę i Parlament, po czym zostanie opublikowane w Dzienniku Urzędowym UE i wejdzie w życie.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(27)
BartosiakJuni...
rok temu
Cywilizacja śmierci stworzyła nową religię fanatyczny ekoterroryzm. Co łączy się z terroryzmem ekonomicznym i zdrowotnym. Elity władzy niszczą zwykłego człowieka na wszelkie możliwe sposoby. Tak by ostatecnzie pozostał 1 mld zaczipowanych posłusznych uzależnionych od globalnego państwa niewolników.
lol
rok temu
Spokojnie to dopiero początkek. Zaraz będziemy zobligowani do zliczania swojego śladu węglowego. Piardniesz za mocno i dostaniesz mandat albo trafisz do obozu reedukacyjnego. to nie jest ekologia to EKOLOGIZM.... a wszyszy wiemy jak się kończą -izmy w europie (patrz. nazizm, komunizm, faszyzm)
Młody
rok temu
Skala głupoty i idiotyzmu żeby od ludzi wyciągnąć pieniądze przebiła wszystko teraz już można nałożyć podatek od pierdzenia czy oddychania i nikogo to nie ździwi
DonekiMatek
rok temu
Ale, o co chodzi? Polaki kochają UE i wskoczą za nią w ogień.
erk
rok temu
Żeby sługa pana nie przegonił to pan musi dławić sługę pod jakimikolwiek pretekstami. Najlepiej szczytnymi. Nakładać ograniczenia - kajdany których pan nie nosi albo jak nosi to nie zakłada do końca. Im więcej pozwoleń tym większy rynek ETS. Im większy rynek ETS, tym większe spekulacje miliarderów i większe narzędzia ucisku słabszych sług i ich państw. Spekulant szybko zarobi 1000 miliardów ot tak, bo przygotował i zarządza danymi spekulacji. Te 1000 miliardów bardzo wolno odrabiają słudzy w pocie czoła i wyrzeczeniach. Kto jest światowym panem a kto sługą to każdy wie.
...
Następna strona