Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Julia Grzesiek
|

Steve Jobs wyjaśnił przed laty, co naprawdę odróżnia liderów od szefów

39
Podziel się:

Steve Jobs, zmarły w 2011 r. współzałożyciel Apple, jest postacią ikoniczną w branży technologicznej. Jego wypowiedzi do dziś inspirują wielu ludzi zainteresowanych rozwojem osobistym i zawodowym. Serwis INC przypomniał, jaki styl zarządzania – zdaniem Jobsa – odróżnia prawdziwych liderów od szefów.

"Nie ma sensu zatrudniać inteligentnych ludzi i mówić im, co mają robić"
"Nie ma sensu zatrudniać inteligentnych ludzi i mówić im, co mają robić" (Getty Images, 2004 Getty Images)

Steve Jobs nie tolerował mikrozarządzania i był zdania, że pracownicy nie powinni być zmuszani do wykonywania odgórnych poleceń szefów, lecz – zamiast tego – należy zachęcać ich do samodzielnego działania – przypomina amerykański serwis INC.

Nie ma sensu zatrudniać inteligentnych ludzi i mówić im, co mają robić. Zatrudniamy ich po to, by to oni wskazali nam, jak mamy działać – cytuje serwis słowa Jobsa.

Właśnie takie podejście odróżnia prawdziwych liderów od szefów. Serwis INC opublikował listę trzech zasad zarządzania, o których powinien pamiętać każdy dobry lider.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: "Są między młotem a kowadłem". Poważny problem dla pracodawców w Polsce

1. Wprowadzenie równej siły decyzyjnej w zespole

Przyznanie pracownikom przestrzeni do swobodnego wyrażania opinii oraz umożliwienie podejmowania istotnych decyzji niesie ze sobą wiele korzyści. Jak podkreśla INC, często zdarza się, że podwładni specjalizujący się w konkretnych obszarach mają większą wiedzę niż ich przełożeni. Co więcej, dzięki bezpośredniemu kontaktowi z klientami są w stanie lepiej zrozumieć ich potrzeby i oczekiwania.

Peter Drucker, uważany za jednego z najwybitniejszych myślicieli i teoretyków zarządzania, zaznaczał znaczenie autonomii w pracy, twierdząc, że "pracownicy intelektualni muszą sami sobą zarządzać".

2. Budowanie silnych więzi w zespole

Stworzenie zespołu, który dobrze ze sobą współpracuje i którego członkowie mają przyjacielskie relacje, wpływa na samopoczucie i zaangażowanie pracowników oraz sprzyja osiąganiu lepszych wyników.

Jak czytamy w INC, liderzy, którzy chcą budować silne zespoły, powinni starać się bardzo dobrze poznać najbliższych współpracowników. "To oznacza, że trzeba dowiedzieć się, kim są, biorąc pod uwagę również wydarzenia, które ukształtowały ich życie, a także poznać ich aspiracje oraz cele".

Wysoki poziom zaufania, jakim przełożeni darzą swoich podwładnych, stanowi istotną część każdego skutecznego zespołu. "Osiągnięcie silnego podejścia zespołowego wymaga od liderów, aby odłożyli na bok własne ego i polegali na zbiorowej mądrości swoich pracowników" – czytamy.

3. Słuchanie pracowników

Empatyczne przywództwo to podejście do kierowania zespołem, które opiera się na słuchaniu pracowników i próbie zrozumienia ich potrzeb.

Choć aktywne słuchanie, przyjmowanie cudzych perspektyw, a także wykorzystywanie rozwiązań zaproponowanych przez innych mogą stanowić wyzwanie, szczególnie na wyższych szczeblach hierarchii organizacyjnej, to właśnie te umiejętności są szczególnie cenne.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
zarządzanie
KOMENTARZE
(39)
WYRÓŻNIONE
prawda
2 lata temu
ale najpierw trzeba wychujać wspólników
satyra
2 lata temu
To prawda...mój facet jest prezesem firmy.Zwraca uwagę aby pracownikom dobrze się pracowało,praca jest stresująca i wymagająca,dba o ich zdrowie psychiczne bo sam zmagał sięz depresją i leczył sié wiele lat i teraz sam jest czujny jak ktoś zgłasza swoje problemy a pracownicy mu ufają i mówią jak psychika im wysiada,on to rozumie i pomaga uzyskać pomoc specjalistów.Jestem dumna z jego podejścia do pracwników.
To drugie.
2 lata temu
Jeden typ to taki szef przed którym pracownicy kryją się po kątach. Stara szkoła. Drugi lider, moim zdaniem współczesny, to taki, który potrafi wzbudzić w zespole ludzi zaufanie, pokazać im wspólne cele i pociągnąć za sobą.
...
Następna strona