Trwa ładowanie...

Notowania

Przejdź na
Martyna Kośka
Martyna Kośka
|

Lotnisko na sprzedaż. Pierwsza taka sytuacja w Polsce

240
Podziel się

Łódzkie lotnisko od lat generuje ogromne koszty, a służy śladowej liczbie pasażerów. Miast podjęło decyzję, że nie chce dłużej dotować tego interesu i chce sprzedać swoje udziały w nim. Nie informują, czy rozpoczęły się już rozmowy z potencjalnymi zainteresowanymi.

Lotnisko na sprzedaż. Pierwsza taka sytuacja w Polsce
Adam Pustelnik ogłosił, że miasto sprzeda swoje udziały w lotnisku
bDIkvfbF

Gdyby przeprowadzić ranking najmniej potrzebnych portów lotniczych w Polsce, łódzki port im. Władysława Reymonta, przez łodzian zwany od lat "Lublinkiem", zająłby wysoką lokatę. Liczby nie kłamią: w 2018 r. port w trzecim największym mieście w kraju obsłużył 217 426 pasażerów.

Rok wcześniej było ich o 10 tys. mniej. Dla porównania: z usług lotniska w Rzeszowie w 2018 r. skorzystało 771 287 pasażerów, a port lotniczy Lublin obsłużył w zeszłym roku 455 188 osób. Dane zebrane zostały na potrzeby artykułu, który money.pl opublikował pod koniec 2019 r. Nosił on tytuł " Daleko stąd nie polecisz. Łódzkie lotnisko na finansowej kroplówce".

Od kilku miesięcy nawet tej kroplówki brak. Łódzki port jest jednym z trzech w Polsce, które nie otrzymały rekompensaty za okres tzw. wiosennego lockdown’u. Powód? Port nie odnotował w tym okresie strat. Jak to możliwe, skoro przez wiele tygodni nie odbywały się loty i każde lotnisko w Europie zostało uderzone?

bDIkvfbH
Zobacz także: mBank webinar odc. 6: Nie wszystko złoto co się świeci, czyli pułapki wyświechtanych cytatów

- Okazało się, że łódzkie lotnisko, dzięki całkowitemu zamknięciu lotów, polepszyło swój wynik finansowy. Zanotowało stratę mniejszą niż w analogicznym okresie rok wcześniej, gdy loty się odbywały - napisał kilka miesięcy temu wiceminister funduszy i polityki regionalnej Waldemar Buda w komunikacie przesłanym lokalnym mediom.

bDIkvfbN

Mamy więc w Łodzi przedziwną sytuację, w której lotnisko przynosi mniejsze straty, gdy jest zamknięte na cztery spusty niż kiedy normalnie działa. Pytanie o to, czy jest sens utrzymywać lotnisko, które generuje same koszty i do tego obsługuje garstkę podróżnych jest więc jak najbardziej zasadne.

Miasto sprzeda przysługującemu 97 proc. udziałów

Miasto przeanalizowało sytuację i przyznało, że nie ma co na siłę utrzymywać lotniska, na które nie ma ani pomysłu, ani środków. Lotnisko idzie na sprzedaż.

bDIkvfbO

- Chcemy sprzedać udziały w lotnisku, szukamy inwestora. Ze względu na swoje położenie Łódź może być oknem na Europę dla krajów Dalekiego Wschodu. Partner strategiczny z Chin lub Indii, który stworzy tu logistyczny hub da gigantyczny impuls dla rozwoju miasta, powstania nowych miejsc pracy i firm. To nie jest łatwe zadanie, ale musimy szukać nowych rozwiązań – powiedział wiceprezydent miasta Adam Pustelnik.

Jak informuje lokalna "Gazeta Wyborcza", w związku z tym na najbliższą sesję rady miasta trafi projekt uchwały intencyjnej. Jej przyjęcie pozwoli władzom miasta na rozpoczęcie rozmów z potencjalnymi inwestorami. Miasto ma 97 proc. udziałów w Porcie Lotniczym im. Władysława Reymonta. Resztę posiada urząd marszałkowski, z którym decyzji o sprzedaży nie konsultowano.

Na razie nie wiadomo, czy Urząd Miasta Łodzi postanowi sprzedać wszystkie udziały, czy tylko część. Nieznana jest też cena sprzedaży, ramy czasowe ani model projektu.

Lotnisko nie zniknie, ale zmieni funkcję

bDIkvfbP

Port lotniczy przestanie obsługiwać ruch pasażerski, ale nie oznacza, że zniknie lotnisko z cała infrastrukturą. Port im. Władysława Reymonta znajduje się na terenie Lublinka, czyli lotniska sportowego, które powstało już w okresie międzywojennym. Adam Pustelnik w rozmowie z "GW" powiedział, że ma nadzieję, że łódzkie lotnisko stanie się hubem logistycznym.

Ostatecznie decyzje podejmie nabywca udziałów.

- Chcemy, aby Port Lotniczy im. Reymonta stał się oknem na Europę dla naszych azjatyckich partnerów. Podłączenie lotniska do sieci autostrad, doprowadzenie linii kolejowej do lotniska, pozwolą zbudować tutaj wielki hub logistyczny. Każde miasto, które ma w swoim otoczeniu taki hub logistyczny w postaci lotniska czy np. portu morskiego rozwija się bardziej dynamicznie – powiedział.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
bDIkvfci
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(240)
Łapówki
miesiąc temu
Jak widać lotniska prosperują na skraju bankructwa . Potrzeba nam teraz Centralnego Portu Komunikacyjnego jak dziury w bucie . Jedynym powodem dla którego Pis tak się upiera przy budowie tego molocha jest to że politycy obecnej władzy chcą przytulić dla siebie okrągłą sumkę , za odpowiednio ustawione przetargi dla pod wykonawców , oczywiście zaprzyjaźnionych z politykami obecnej władzy .
rem
miesiąc temu
A co słychać w Radomiu?
Marek
miesiąc temu
Warszawa, a zwłaszcza ludzie związani z Okęciem zrobili WSZYSTKO aby zniszczyć lotnisko w Łodzi. Bariery administracyjne, zniechęcanie lini lotniczych do lotów do Łodzi, blokowanie finansowania inwestycji, odmowa certyfikacji i mnóstwo innych kłód pod nogi. Bo Lublinek to zagrożenie dla Okęcia, tu mogą lądować tanie linie, a do Wa-wy jest szybka kolej. Za to WYBUDOWANO od ZERA Modlin, w widłach dwóch rzek, gdzie ciągle są mgły i brak warunków do lądowania. Ale za to można było przytulić niezłą kasę na przekrętach przy budowie.
bDIkvfcj
Czarny humor
miesiąc temu
Lotnisko w Radomiu kupię bo z tamtąd jest bliżej do Egiptu
krzych
miesiąc temu
Zrobic z niego zamiejscowa filię CPK. Jak Suski od carycy bedzie lecial na północ,to bedzie miał bliżej niz z Radomia
...
Następna strona