Lotnisko w Modlinie na skraju upadku. Mimo wątpliwości kroplówka jednak zostanie podłączona

Pandemia wpędziła w poważne tarapaty całą branże lotniczą. W dramatycznej sytuacji jest lotnisko w Modlinie. Straty przekroczyły już 170 mln zł czyli 50 proc. kapitału. Wcześniej PPL blokowało pożyczki dla spółki, ale teraz zmienia zdanie.

lotnisko modlinLotnisko w Modlinie Covid-19 doprowadził na skraj upadku.
Krzysztof Janoś

Port Warszawa-Modlin najsilniej w Polsce odczuł skutki pandemii. Jak wylicza "Puls Biznesu" od stycznia do końca lipca spółka zanotowała 17 mln zł straty. Z poprzednimi straty narosły już w sumie do 170 mln zł, a to oznacza, że suma ta przekroczyła 50 proc. kapitału.

To niezwykle istotne dla losów lotniska, bo zgodnie z prawem wspólnicy są zobowiązani w takiej sytuacji zdecydować o losach firmy. Muszą na walnym zgromadzeniu odpowiedzieć na pytanie, czy Modlin ma kontynuować działalność.

Porozumienie Sierpniowe. Lech Wałęsa: nie było czasu na demokracje i uzgadnianie

Ostatecznie wszyscy zagłosowali za dalszym istnieniem spółki. Po tej decyzji zarząd firmy poprosił o zgodę na kredyt i pożyczkę i ją otrzymał. Kto pomoże Modlinowi? Port lotniczy zawnioskował o 15 mln zł od Mazowieckiego Regionalnego Funduszu Pożyczkowego

Środki te mają wystarczyć na uregulowanie bieżących należności. Kolejne 50 mln zł, za sprawą zgody wspólników, spółka zarządzająca lotniskiem może pożyczyć w formie kredytu komercyjnego.

Lotnisko w Modlinie stara się również o 6 mln zł ze wsparcia Ministerstwa Infrastruktury dla firm z branży dotkniętych skutkami pandemii.

Na co zwraca uwagę gazeta, w całej sprawie PPL całkowicie zmieniła zdanie. Od 2017 r. Państwowe „Porty Lotnicze”nie zgadzały się na zadłużanie się Modlina. W maju „PB” informował o instrukcji głosowania przygotowanej przez prawnika PPL.

Przedsiębiorstwo przewidywało, że Modlin utraci płynność finansową na koniec sierpnia i będą to okoliczności umożliwiające zastosowanie instytucji pre-pack — wykupu upadłej spółki.

Tak PPL postąpił w przypadku Radomia, ale jak się ostatecznie okazało, nie Modlina. Jak na łamach "PB" ocenia ekspert branży lotniczej Michał Mazur, może doszło do przedefiniowania strategii dla rynku lotniczego w Polsce.

Jak przypuszcza, nie oznacza to od razu rezygnacji z CPK, ale dopuszczalna jest teza, że pod rozwagę znów bierze się koncepcję duoportu.

Wybrane dla Ciebie
Wykorzystanie rosyjskich aktywów. List siedmiu przywódców. "Czas jest najważniejszy"
Wykorzystanie rosyjskich aktywów. List siedmiu przywódców. "Czas jest najważniejszy"
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
Problem, który jest na Zachodzie, już w Polsce? Lewica chce nowego podatku
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
11 lat zmowy w branży rolniczej. UOKiK nakłada 170 mln zł kary
Duże zmiany w waloryzacji emerytur? ZUS prześwietlił pomysł prezydenta
Duże zmiany w waloryzacji emerytur? ZUS prześwietlił pomysł prezydenta
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Jest pierwsze zdjęcie wykonane przez polskiego satelitę
Ataki na rosyjską infrastrukturę  i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Ataki na rosyjską infrastrukturę i indyjski deal z Putinem. Ropa musiała zareagować
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Dziennikarka money.pl nominowana do nagrody Grand Press Economy
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
Nowy rekord. Ceny miedzi wystrzeliły
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
2 mln Polaków toną w długach. Tam jest najgorzej
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Niemiecki przemysł łapie oddech. Solidny wzrost produkcji w październiku, ale motoryzacja wciąż hamuje
Gwałtowny wzrost handlu kokainą w UE. "Nigdy wcześniej"
Gwałtowny wzrost handlu kokainą w UE. "Nigdy wcześniej"
Nowy obowiązek dla właścicieli mieszkań. Rząd chce 50 tys. zł kary
Nowy obowiązek dla właścicieli mieszkań. Rząd chce 50 tys. zł kary