Maszyniści jak piloci. Jeden język w całej Europie?

Język angielski może wkrótce być, podobnie jak w przypadku pilotów samolotów, uniwersalnym językiem dla maszynistów. Branża nie mówi nie, ale bije od niej sceptycyzmem. Jedną z barier jest system szkolenia językowego - pisze PulsHR.pl.

Uniwersalnym językiem dla maszynistów miałby być angielski - pisze PulsHR.pl Uniwersalnym językiem dla maszynistów miałby być angielski - pisze PulsHR.pl
Źródło zdjęć: © East News | MAREK BAZAK

Jak czytamy, w swoich dorocznych rekomendacjach Europejskie Stowarzyszenie Kolejowych Przewoźników Towarowych (EFRA) podniosło sprawę ustanowienia dla europejskich maszynistów uniwersalnego języka. Wybór miałby paść na język angielski w wersji uproszczonej. "Posługiwaliby się nim jak piloci samolotów, którzy na całym świecie, niezależnie od kraju pochodzenia, używają angielskiego" - zauważa serwis.

Wyjaśnia, że zdaniem EFRA brak uniwersalnego języka na kolei obniża jej konkurencyjność wobec innych rodzajów transportu. "Kolejowa mapa Europy, mimo układu z Schengen, poszatkowana jest granicami państwowymi, które pokrywają się z granicami występowania języków (z wyjątkami w postaci obszaru niemieckojęzycznego w Europie Środkowo-Zachodniej i czy frankofońskiego obejmującego Francję, Luksemburg, część Szwajcarii i Belgii). A że prowadzenie pociągu wymaga werbalnego komunikowania się, na każdej granicy następuje zwykle zmiana załogi" - czytamy.

rozmowa MTSL_Artur Beck i Rafał Kręcisz

Maszyniści jak piloci. Jeden język w całej Europie

Paweł Andrzejczyk z Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Legnicy ocenia w rozmowie z PulsHR.pl, że propozycja jest bardzo ciekawa, ale jeżeli chodzi o polskie realia, bardzo trudna do wdrożenia. Jak zaznacza, większość maszynistów w najlepszym przypadku zna jeden język obcy, np. niemiecki czy angielski. Dodaje, że trudno jednak ocenić, w jakim stopniu potrafią się oni w nim porozumiewać.

- Chyba że stworzy się odpowiedni program nauczania maszynistów wyznaczonych do wyjeżdżania poza granice Polski. Mogłyby się tym zająć ośrodki szkoleniowe. Pod warunkiem, że zajęcia prowadziliby nie typowi instruktorzy kolejowi, ale przygotowani językowo specjaliści, którzy poznali kolej od praktycznej strony - podkreśla.

Andrzejczyk zwraca przy tym uwagę, że problem może być również z instruktorami pracującymi w ośrodkach. Ci - jego zdaniem - często nie mają odpowiedniego przygotowania pedagogicznego.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"