Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Bartłomiej Chudy
|

Miliardowe opłaty na chińskie statki może odczuć cały świat. Niepokojący obrazek z Niemiec

28
Podziel się:

Propozycje amerykańskich opłat na chińskie statki mogą wywołać chaos w globalnym handlu - ostrzegają eksperci w "Bloombergu". W Niemczech wstrzymano transport 16 tys. ton stalowych rur do USA. Amerykanie chcą, by za każde wpłynięcie statku chińskiego operator płacił od 1 mln do ponad 3 mln dolarów.

Miliardowe opłaty na chińskie statki może odczuć cały świat. Niepokojący obrazek z Niemiec
USA chcą uderzyć w dominację Chin w morskim handlu (Adobe Stock, Federico Rostagno)

Administracja Donalda Trumpa proponuje wprowadzenie opłat za korzystanie z chińskich statków handlowych, co miałoby zwalczyć dominację Chin w handlu na morzu. Problem w tym, że amerykańska propozycja może doprowadzić do wpływu na cały globalny handel, w stopniu znacznie większym niż potencjalne cła.

Jak podaje "Bloomberg", symbolem chaosu w zmianach, które forsuje administracja Donalda Trumpa, jest zaleganie 16 tys. ton rur stalowych w Niemczech. Tamtejsi dokerzy powinni przygotowywać duży transport do USA, na duży projekt w Luizjanie. Wskutek zmian koszt transportu morskiego może wzrosnąć dwa, a nawet trzy razy, przez co towar zalega w Europie.

USA chcą ukrócić potęgę Chin na morzach

- Rozmowy na temat warunków wysyłki rur zostały zawieszone do czasu wyjaśnienia sprawy - powiedział "Bloombergowi" Jose Severin, kierownik ds. rozwoju biznesu w Mercury Group, odpowiedzialny za tę umowę. W przypadku tego kursu przez Atlantyk (Niemcy-USA), jak podaje serwis, 80 procent statków armatora zostało zbudowanych w Chinach.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: NetZero Energy w Poznaniu. Rozmowa z Jackiem Bogusławskim

Jeśli za każdy transport statkiem chińskiego operatora należałoby dopłacać Amerykanom od 1 do 3 mln dolarów, to koszty mogłyby iść w miliardy dolarów. Według Clarksons Research Services opłaty mogą przynieść USA od 40 do 52 mld dolarów. Jednak Joe Kramek z World Shipping Council, ostrzega, że takie działania mogą podnieść ceny i zagrozić miejscom pracy. - To jak uderzenie młotem w handel - stwierdził ekspert ds. transportu morskiego.

Do propozycji Biura Przedstawiciela Handlowego Stanów Zjednoczonych (USTR), mającej na celu ograniczenie dominacji Chin w przemyśle stoczniowym, logistycznym i morskim, dochodzi w momencie, gdy Pekin produkuje ponad połowę światowych statków towarowych pod względem tonażu. Łącznie z Koreą Południową i Japonią potentaci z Azji produkują ponad 90 proc. tego typu okrętów, co pokazuje skalę dominacji. Udział USA jest w tych danych śladowy (0,01 proc.).

Przedstawiciele branży, jak Jonathan Gold z National Retail Federation, obawiają się, że nowe opłaty mogą bardziej zaszkodzić niż dotychczasowe taryfy. "To zagrożenie dla łańcucha dostaw" - powiedział Gold. Wiele firm obawia się, że opłaty mogą prowadzić do wycofania się z mniejszych portów, co wpłynie na lokalne gospodarki.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(28)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Ggg
4 tyg. temu
To wojnę światową z użyciem atomówki mamy na bank w ciągu 5 lat...
Jarek K.
4 tyg. temu
i tu Trampa należy pochwalić a także wprowadzić takie samo rozwiązanie w Europie, tylko stawki jeszcze podnieść. Po co nam zalew chinskiego badziewia gdy w tym czasie wiele naszych zakładów ma problemy ze sprzedażą. Choćby te chińskie samochody, wygladają koszmarnie ale niektórzy się łakomią bo są o kilka procent tańsze
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
m-53
4 tyg. temu
Artykuł mętny. Raz autor pisze o statkach chińskiego operatora w innym miejscu o statkach wyprodukowanych w Chinach. A to kolosalna różnica.
M&M
4 tyg. temu
Proste! Chinskie statki beda przywozily towary z Chin do Kanady, a tam, Amerykanie beda je sobie odbierac bez oplat.
Żeglugowiec/o...
4 tyg. temu
To jest "anty-polskie" bo statki polskiej firmy PŻM Szczecin to produkty Chińskie - czyli już mamy przypadek Trump a Polska (te rury to też przewozi PŻM) - po tym cła (też odczujemy pośrednio) BRAWO - tego się nie da obronić (co na to PIS i Pan Prezydent AD)
NAJNOWSZE KOMENTARZE (28)
PiS to oszuśc...
3 tyg. temu
Brawo.Niemcy kaput...Takiego Polskiego TRAMPA potrzebujemy.Mentzen będzie dobry.
Ggg
4 tyg. temu
To wojnę światową z użyciem atomówki mamy na bank w ciągu 5 lat...
Polak
4 tyg. temu
Dobrze robi Trump. Trzeba powiedzieć STOP chińskiemu imperializmowi i chińskiemu barbarzyństwu
Alejaja
4 tyg. temu
Trampek robi co chce , a nam grożą za każdy pomysł jakiegokolwiek podatku czy cła .
Krat
4 tyg. temu
He he he, ceny pójdą w górę i zaplaci amerykanski redneck!!!