Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. KBB
|

Na kolei jest problem z pieniędzmi. Brak zatwierdzonego KPO blokuje inwestycje

39
Podziel się:

Miało być 60 przetargów za 17 miliardów, będą postępowania na 3 miliardy. Można by było zaplanować wydanie jeszcze kilku miliardów, ale warunkiem jest przesuwające się zatwierdzenie KPO z powodu polskich problemów z praworządnością.

Na kolei jest problem z pieniędzmi. Brak zatwierdzonego KPO blokuje inwestycje
Zapaść w kolejowych inwestycjach - w 2021 PKP PLK wyda kilka razy mniej pieniędzy, niż pierwotnie planowano (Materiały prasowe, PKP PLK)

Jak pisze "Rzeczpospolita", kolejowe inwestycje w Polsce kuleją. Bogate plany zderzyły się z twardą rzeczywistością. Wcześniej PKP PLK zapowiadało 60 przetargów na 17 miliardów, ale plan się posypał. "Rz" pisze, że zostanie z tego kilka przetargów na łączną sumę ok. 3 miliardów.

Dziennik podkreśla, że wiele przetargów miało być realizowanych za unijne pieniądze. Ale ciągnące się – i eskalujące – konflikty z unijnymi organami (m.in. o polską praworządność) spowodowały opóźnienia w akceptacji polskiego planu wydatków. Inne kraje dostały już pieniądze, Polska czeka. A wraz z nią inwestycje.

– Sytuację miały poprawić pieniądze z KPO, które mogły być dostępne jeszcze w tym roku. Ale na pewno już nie będą. Z kolei program FEnIKS (czyli kontynuacja programu Infrastruktura i Środowisko – przyp. red.) jest dopiero na etapie ogólnego projektu i tu opóźnienie w dostępności środków będzie jeszcze większe – mówi "Rz" Jakub Majewski, prezesa Fundacji ProKolej.

Zobacz także: Polska bez miliardów euro z Brukseli? Posłanka KO: Musimy się jasno zadeklarować

Dziennik zwraca uwagę na fakt, że pracownicy wielu firm działających na zlecenie kolei od dłuższego czasu nie mają co robić. Zwolnienia w tej branży są codziennością, pracę tracą dostawcy m.in. podkładów kolejowych, rozjazdów.

Jak pisze "Rz", coraz poważniejszych problemem dla kolei stają się też skargi. Zmienione niedawno przepisy pozwalają na łatwiejsze skarżenie decyzji środowiskowych.

Kolej potrzebuje też nowego taboru. Średni wiek lokomotywy PKP Intercity to 33 lata. Są to pojazdy zakupione jeszcze w czasach PRL. Komisja Europejska zgodziła się na wykorzystanie 92 mln euro na modernizację taboru polskiego przewoźnika kolejowego.

W styczniu 2021 roku PKP Intercity zapowiedziało program inwestycyjny wart 7 mld złotych. Jego celem ma być modernizacja taboru. Realizacja tego programu ma zakończyć się 2023 roku.

W jego ramach PKP Intercity kupi 12 nowych i zmodernizuje 14 istniejących elektrycznych zespołów trakcyjnych, kupi 118 lokomotyw elektrycznych oraz zmodernizuje blisko 200 lokomotyw elektrycznych i spalinowych. Do tego zmodernizuje około 700 oraz kupi 185 komfortowych i nowoczesnych wagonów.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(39)
Hhg
3 lata temu
Gdyby nie UE, to na nic nie byłoby pieniędzy. Bylibyśmy jak Bangladesz.
Ozi
3 lata temu
Tam się przyglądam. I zobaczcie, miasta czy województwa miały obcięte środki bo nie działały tak jakby chciało PIS. I czyż nie jest ten sam schemat działania UE, PIS nie robi tak jak chce UE i co środki zablokowane. Wszyscy po jednych pieniądzach
EU obudz sie!
3 lata temu
A oni dalej chca lamac prawo i brac kase!
Ozzy
3 lata temu
Niech podziekuja totalnej opozycji i nikomu innemu
Kasa
3 lata temu
Nie dostali pieniędzy z Unii Europejskiej to z czego będą teraz kraść.
...
Następna strona