Nowy ruch Newagu ws. afery z awariami lokomotyw. "Prezent" dla przewoźników

Polski producent pociągów Newag poinformował w poniedziałek, że udostępni przewoźnikom oprogramowanie systemu sterowania. To kolejna odsłona afery, która dotyczy tajemniczych awarii lokomotyw Impuls. Hakerzy twierdzą, że firma celowo do nich doprowadziła, czemu stanowczo zaprzecza.

pociąg impuls newagPociąg Impuls firmy Newag z Nowego Sącza
Źródło zdjęć: © Materiały prasowe
oprac.  LOS

W poniedziałek (25 marca) producent pociągów Newag poinformował dziennikarzy, jak relacjonuje "Rynek Kolejowy", że udostępni przewoźnikom nieodpłatną licencję do oprogramowania systemu sterowania pojazdami Impuls wraz z prawem sublicencji. Dzięki temu będą mogli przywrócić stan oprogramowania do konfiguracji zgodnej z konfiguracją w wydanym zezwoleniu na wprowadzenie do obrotu.

"Oznacza to, że przewoźnicy będą mogli przywrócić pojazdy do ostatniej znanej Newagowi konfiguracji - w przypadku Impulsów Kolei Dolnośląskich oznacza to 2017 rok. Newag zastrzegł na spotkaniu z dziennikarzami, że ewentualne poprawki wprowadzane przez producenta oprogramowania (Medcom – red.) będą musiały być wgrane ponownie" - pisze "RK".

- Ingerencja hakerów doprowadziła do sytuacji, w której nie mamy pewności, czy pojazdy Impuls spełniają wymagania zasadnicze w zakresie bezpieczeństwa stanowiące warunek ich dopuszczenia do eksploatacji - wyjaśniał na spotkaniu z mediami wiceprezes Newagu Józef Michalik, którego cytuje wnp.pl.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Na koncie ma 9,5 mln zł. Jak do tego doszedł? "Byłem młodym pelikanem" Marcin Iwuć w Biznes Klasie

I dodał: - Mając na względzie bezpieczeństwo pasażerów, niezawodną eksploatację pojazdów Impuls i najwyższą możliwą dostępność eksploatacyjną, zdecydowaliśmy się na nieodpłatne przekazanie licencji.

Newag w środku wielkiej afery

Afera wybuchła pod koniec 2023 r., gdy hakerzy z grupy Dragon Sector poinformowali o wynikach swojego śledztwa. Zostali poproszeni o pomoc zrozpaczonych przewoźników, w tym Kolei Dolnośląskich, którym z niewiadomych przyczyn psuły się pociągi Impuls firmy Newag.

Eksperci wykryli, że w oprogramowaniu są zapisy, że pojazdy mają ulegać awarii w określonych miejscach - np. w okolicach hal remontowych konkurencji - oraz czasie. Co ważne, hakerom udało się naprawić unieruchomione pociągi.

Jak twierdzą hakerzy, producent specjalnie miał wprowadzać błędy do systemu, aby zdyskredytować konkurencję, a także samemu więcej zarabiać na serwisie. Firma Newag wszystkiemu zaprzecza, a sprawę bada prokuratora oraz UOKiK.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Projekt budżetu obronnego USA. Oto jak wpłynie na Europę
Projekt budżetu obronnego USA. Oto jak wpłynie na Europę
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega
Zakaz kupowania aut spalinowych od 2030 roku dla firm. Branża ostrzega