Chociaż outsourcing usług IT jest po prostu płatną usługą, co do zasady to opłacalna inwestycja, na której w dłuższej perspektywie można głównie oszczędzać. Wówczas w firmie można się skupić na tworzeniu produktów właściwych dla danej branży, nie zaś na opłacaniu personelu i rozwiązań, dzięki którym infrastruktura IT w firmie będzie samowystarczalna i skuteczna na co dzień. Ostatecznie taniej jest bowiem zlecić to zagadnienie zewnętrznej firmie – to właśnie outsourcing usług IT.
Kiedy stosować outsourcing usług IT?
Outsourcing usług IT warto rozważyć w wielu przypadkach. Poza sytuacją braku odpowiedniego zespołu w ramach struktury w organizacji lub chęcią długofalowego cięcia kosztów, pretekstem do zlecenia takiego zadania zewnętrznej firmie może być między innymi chęć polegania na sprawdzonych rozwiązaniach i specjalistach, którzy mają z tym styczność na co dzień.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Bez outsourcingu usług IT obsługa na wysokim poziomie może nie być osiągalna zwłaszcza dla małych i średnich firm, w których zagadnienia związane z IT zwykle traktuje się jako niezbędny element życia codziennego, ale nie poświęca się mu odpowiednio dużych zasobów i środków. Oddelegowanie dbania o ten obszar jest więc po prostu rozsądniejszym rozwiązaniem.
Niepodważalnym atutem jest również możliwość łatwego skalowania. Jeśli firma nieoczekiwanie się rozrośnie i konieczne będzie zatrudnienie kolejnych pracowników lub analiza większej ilości danych, wyzwania związane z obsługą IT przejmie firma, której zlecono wcześniej to zadanie – być może konieczne będą jedynie dodatkowe opłaty za obsługę większego zespołu, ale i to nie jest zasadą. Zwykle firmy tego typu posiadają różne "plany", które uzależnione są od liczności zespołów, ale przedstawiane są w formie zakresu. Możliwe więc, że nawet jeśli liczba pracowników nieznacznie wzrośnie, koszt utrzymywania infrastruktury IT pozostanie taki sam.
Outsourcing usług IT – główne zalety
Do zalet outsourcingu usług IT należy zaliczyć nie tylko korzyści finansowe i dostęp do specjalistów, ale także mniej widoczne na pierwszy rzut oka atuty. Jednym z nich jest także oszczędność fizycznego miejsca, które w przypadku braku outsourcingu trzeba by poświęcić na kolejne pomieszczenie dla informatyków czy analityków danych. W zależności od ustaleń z usługodawcą, wszystkie takie operacje mogą być realizowane zdalnie, a za infrastrukturę odpowiada zewnętrzna firma.
Chociaż IT jest dziś podstawą działania praktycznie każdego biznesu, finalnie nie każdy jest zainteresowany poświęcaniem własnego czasu i zaangażowania na zgłębianie technicznych aspektów konfigurowania stanowisk pracy czy serwerów, a nie można również zapominać o aspektach prawnych. O ile zakres działań IT nie jest konikiem właściciela firmy lub nie jest związany z biznesem samym w sobie, warto zlecić dbanie o infrastrukturę zewnętrznej firmie i zyskać tym samym cenny czas, który można w pełni poświęcić na podstawową działalność w danym biznesie.