Pakiet mobilności to problem dla polskich przewoźników. Składki będą płacić na Zachodzie

Nowa propozycja tzw. pakietu mobilności zakłada m.in. to, że firmy przewozowe z Polski zapłacą składki na rzecz kierowcy za granicą, jeżeli ten spędzi więcej czasu na pracy poza granicami naszego kraju. Za tymi rozwiązaniami najmocniej optowała Francja.

Pakiet mobilności może sprawić, że polskie firmy transportowe wycofają się z Zachodu.
Źródło zdjęć: © Wikimedia Commons CC0
oprac.  KRO

Francuscy politycy przekonują, że składki pracowników z krajów o niższych kosztach pracy powinny być płacone we Francji. Miałoby to wyrównać konkurencyjność z lokalnymi firmami - podaje "Dziennik Gazeta Prawna". Dlatego też taki zapis znalazł się w nowej propozycji tzw. pakietu mobilności, czyli przepisów regulujących działalność samochodowego transportu międzynarodowego na terenie Unii Europejskiej.

Polscy przewoźnicy specjalizują się w kabotażu, czyli w transporcie towarów na trasie dwóch punktów znajdujących się na terenie danego kraju, w którym firmy nie mają siedziby. Dlatego też nowe przepisy zmusiłyby ich do uiszczania opłat na terenie tego kraju, w którym kierowca przepracuje najwięcej czasu.

Przepisy miały na celu bronić kierowców przed procederem zakładania firm transportowych w krajach, gdzie koszty pracy są niższe. Jednak Margareta Przybyła, ekspert ds. europejskich przy stowarzyszeniu Inicjatywa Mobilności Pracy, tłumaczy, że za nowymi przepisami kryje się protekcjonizm.

Zobacz też: Elektromobilność. "Rząd naobiecywał, a dopłaca na jeździdełka dla najzamożniejszych"

- Na pierwszy plan wysuwają się kryteria, które świadczą o zamiarze ochrony własnego rynku oraz o zmuszaniu firm, które z sukcesem działają na jednolitym rynku, do płacenia składek w tzw. krajach przyjmujących - tłumaczy Margareta Przybyła, cytowana przez dziennik.

Nowymi przepisami byłaby też objęta działalność cross-trade, czyli taka, w której towar jest przewożony między dwoma państwami przez wóz kraju trzeciego.

Jakie jeszcze zmiany przewiduje nowe prawo? Np. zakaz odbioru odpoczynku trwającego 48 godzin w kabinie kierowcy. Zdaniem prezesa Związku Pracodawców Transport Logistyka Polska Macieja Wrońskiego, to też godzi w polską branżę transportową, ponieważ, w jego ocenie, "nie zadbano o należytą infrastrukturę np. w zakresie moteli przy trasach".

- To spowoduje, że polscy przedsiębiorcy będą musieli zrezygnować z pewnych operacji na Zachodzie, gdyż podmiana kierowców i ściąganie ich do kraju będzie zmniejszało opłacalność kursów - tłumaczy Maciej Wroński w rozmowie z "DGP".

Oprócz tego pojazdy będą musiały wracać do bazy co osiem tygodni. To i tak rozwiązanie kompromisowe, gdyż pierwotnie zakładano o połowę krótszy czas. Kierowcy będą też musieli odpocząć przez cztery dni, przed rozpoczęciem ponownego kabotażu w tym samym państwie członkowskim.

- Sektor to przełknie, ale będzie musiał dużo popić - komentuje nowe zmiany europoseł PiS Kosma Złotowski, cytowany przez dziennik.

Polska od 2017 roku jest liderem w unijnym transporcie drogowym. Udział kraju nad Wisłą w rynku UE w tonokilometrach wynosi 18 proc.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Wybrane dla Ciebie
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Nowa edycja programu "Mój Prąd". Ministra składa deklarację
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Reforma emerytalna pogrąży rząd Merza? Sądny dzień w Bundestagu
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Karol Nawrocki zdecydował ws. miliardów dla NFZ
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Bezalkoholowe piwo i wino mają być droższe. Oto ile zarobi państwo
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Ukraińska spółka planuje wydobycie węgla w Polsce. Oto szczegóły
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Tak Putin odwdzięcza się sojusznikom. Dane są ukrywane
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025