WAŻNE
TERAZ

NFZ na krawędzi. Rząd chce zmienić prawo

Patrz daleko, mierz wysoko, planuj śmiało. Innowacje w branży retail

Jesteśmy świadkami transformacji cyfrowej niemal w każdym aspekcie życia. Świat online coraz częściej łączy się ze światem offline. Tego samego doświadczamy w branży retail. Wiele czynników, w tym pandemia, a obecnie wojna w Ukrainie, również wpływa na kierunek rozwoju cyfryzacji, będąc jednocześnie testem przygotowania branży do wyzwań, które ze sobą przyniosły.

Żabka Polska rozpoczęła proces digitalizacji już w 2016 r. Żabka Polska rozpoczęła proces digitalizacji już w 2016 r.
Źródło zdjęć: © materiały partnera | ROBERT KORYBUT-DASZKIEWICZ
oprac.  MNR

Żabka Polska, pod której szyldem działa obecnie ponad 8200 sklepów w całym kraju, rozpoczęła proces digitalizacji już w 2016 r. Wtedy to zapadła decyzja, aby uznać cyfryzację za fundament strategii rozwoju firmy. Dla wielu firm handlowych technologia jest jedynie dostawcą usług. W Grupie Żabka pojmowana jest ona inaczej. Technologia wspólnie z biznesem i ESG napędza rozwój organizacji. Już ponad pięć lat temu Żabka zmieniła mentalność i w swojej strategii biznesowej stworzyła filar, jakim była cyfrowa transformacja. Rozpoczęła prace nad budową narzędzi cyfrowych dla klientów, pracowników i franczyzobiorców, zaprojektowała aplikację Żappka, którą do tej pory pobrało już ponad 8 mln użytkowników, zaczęła inwestować w sztuczną inteligencję.

Żabka inwestuje w różne narzędzia, by być data driven company – wykorzystuje dane i analizuje je w czasie rzeczywistym, wdrażając AI we wszystkich procesach firmy (głównie w ekspansji i sprzedaży), inwestuje w ludzi i tworzy zespół digital, finalnie – manifestuje tę technologię na poziomie klienta i sklepu. Żabka wie, że aby pozostać najszybciej rozwijającą się siecią modern convenience w Europie Środkowo-Wschodniej, musi dbać nie tylko o ofertę produktową i usługową, ale także dynamicznie rozwijać się w aspekcie technologicznym. Jest to szczególnie istotne zarówno dla klientów, jak i franczyzobiorców sieci oraz aby móc budować przewagę konkurencyjną na rynku.

Cyfryzacja z duchem czasu

Obecnie już ok. 15 proc. zatrudnionych w firmie pracuje nad digitalizacją Żabki. Sztuczna inteligencja i jej algorytmy wykorzystywane są na wielu polach, począwszy od pomocy w znajdywaniu optymalnych lokalizacji, poprzez narzędzia oferowane zarówno klientom jak i franczyzobiorcom współpracującym z siecią, aż po nowe formaty rozwijane przez Żabkę.

Aplikację Żappka do tej pory pobrało już ponad 8 mln użytkowników
Aplikację Żappka do tej pory pobrało już ponad 8 mln użytkowników © materiały partnera

Żabka skupia się na wielotorowym wykorzystaniu rozwiązań z dziedziny sztucznej inteligencji. Rozwiązania cyfrowe wykorzystywane są do rozwoju nowatorskich konceptów, aplikacji Żappka, która dopasowuje ofertę promocyjną indywidualnie do klientów, analizując ich preferencje zakupowe, jak również w nowatorskich narzędziach udostępnianych franczyzobiorcom sieci.

Nowe koncepty

Uruchomione blisko rok temu innowacyjne sklepy bezobsługowe Żabka Nano to uzupełnienie oferty sieci i kolejny krok w rozwoju modelu modern convenience, do którego od lat Żabka wprowadza kolejne cyfrowe elementy.

Cały czas sieć daje klientom możliwość korzystania z obsługi i porady sprzedawcy, ale przy tym wprowadza kasy samoobsługowe w sklepach, umożliwia zakupy online z wykorzystaniem aplikacji mobilnej Żappka – z możliwością odbioru w sklepie czy z dostawą do domu, aż w końcu postawiła na placówki autonomiczne. W ten sposób dając klientom szansę na zupełnie nowe doświadczenie zakupowe – bez obsługi, bez kas, bez kolejek i bez gotówki.

Klienci wchodzą do Żabki Nano za pomocą aplikacji Żappka lub karty płatniczej, dokonują zakupów nawet w kilkanaście sekund, zdejmują wybrane produkty z półki i wychodzą… a płatność automatycznie zostaje pobrana z ich konta. Obecnie działa 41 Żabek Nano, co sprawia że jest to największa sieć sklepów autonomicznych w Europie.

Najbardziej zaawansowana technologicznie sieć w Polsce

Żabka jest najbardziej zaawansowaną technologicznie siecią handlową w Polsce, współpracujący z nią mali polscy przedsiębiorcy zyskują dostęp do unikalnego know-how w obszarze nowych technologii. Kluczowe cyfrowe narzędzia udostępnione franczyzobiorcom przez Żabkę to platforma Cyberstore – będąca unikalną i jedyną tego typu aplikacją dedykowaną dla branży retail. Dzięki niej franczyzobiorcy mogą zarządzać całym sklepem, w tym np. zamówieniami, w czasie rzeczywistym z poziomu smartfona, co znacznie ułatwia im pracę i oszczędza czas.

Żabka oferuje również nowoczesne technologiczne Asystent Żabka – aplikację skierowaną do kilkudziesięciu tysięcy kasjerów pracujących na co dzień w sklepach sieci. To multinarzędzie skupiające kilkanaście modułów z zadaniami dla pracowników w sklepie. Dzięki zaawansowanej analityce oraz sztucznej inteligencji personalizujemy wyświetlane zadania i w każdym sklepie są one dopasowane do jego specyfiki. Aplikacja działa na tabletach, które są podstawowym wyposażeniem sklepu Żabka.

Kilkadziesiąt tysięcy kasjerów pracujących na co dzień w sklepach sieci wspiera Asystent Żabka
Kilkadziesiąt tysięcy kasjerów pracujących na co dzień w sklepach sieci wspiera Asystent Żabka © materiały partnera

Aby jeszcze bardziej przyśpieszyć rozwój sklepów sieci, Żabka uruchomiła projekt Smart Żabki, którego efektem będzie wdrażanie kolejnych inteligentnych rozwiązań. W działającej przy ul. Półwiejskiej w Poznaniu Żabce Smart, testowane są nowoczesne funkcjonalności umożliwiające placówce komunikowanie się z franczyzobiorcami i sprzedawcami, wykonując w ich imieniu szereg czynności takich jak automatyczne sterowanie temperaturą, pomiary zużycia energii czy czujniki zalania, dzięki czemu mogą się oni skupić na obsłudze klientów. Po przeanalizowaniu wyników, Żabka wybierze najbardziej efektywne rozwiązania i zaadaptuje je w większej liczbie Żabek.

Dzięki temu, w obszarze rozwoju technologicznego, Żabka jest dalej niż jakakolwiek firma handlowa w regionie. I tę przewagę technologiczną wykorzystuje, by wyznaczać nowe standardy w ekosystemie convenience nieustannie zwiększając wartość dodaną dla klienta.

Materiał sponsorowany przez IMPACT'22
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Tak zacznie się nowy rok na rynku. Pracodawcy zabrali głos
Tak zacznie się nowy rok na rynku. Pracodawcy zabrali głos
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur