Pierwszy taki samolot we flocie Wizz Air. Airbus A321XLR już lata. "Przełomowy moment"
W piątek Airbus A321XLR zaczął realizować pierwsze połączenia Wizz Aira z Londynu. W poniedziałek poleci do Dżuddy w Arabii Saudyjskiej. To pierwsza taka maszyna we flocie węgierskiego taniego przewoźnika. Może latać na trasach trwających do 8 godz.
Wizz Air odebrał pierwszego Airbusa A321XLR z zakładów w Hamburgu w miniony wtorek. Węgierski przewoźnik w swojej flocie ma wyłącznie samoloty Airbusa z rodziny A320. Już dziś liczy ona ponad 230 maszyn, a na dostawy czeka kolejnych 295.
Airbus A321XLR w konfiguracji dla Wizz Aira posiada 239 miejsc. "Wraz z dołączeniem samolotu A321XLR do floty Wizz Air zwiększa swoje możliwości w zakresie połączeń pomiędzy Europą i Bliskim Wschodem" - poinformował producent w komunikacie.
Nowością jest kabina Airspace z systemem oświetlenia, które będzie zmieniane stosownie do pożądanego nastroju podczas różnych faz lotu, takich jak boarding, posiłek czy czas snu i pobudka.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
"Idziemy w stronę gry komputerowej". Tak zmienia się pilotowanie samolotów
"Prawdziwa rewolucja w podróżach"
Airbus A321XLR z silnikami Pratt&Whitney oferuje zasięg 4700 mil morskich, czyli około 8700 km. Ma to wystarczyć nawet na 8 godz. lotu. Producent deklaruje o 30 proc. niższe zużycie paliwa w przeliczeniu na jedno miejsce "w porównaniu z poprzednią generacją samolotów konkurencji", a także zmniejszoną emisję NOx i hałasu. Dotychczas Airbusowi złożono ponad 500 zamówień na ten typ samolotu.
- Odbiór pierwszego samolotu A321XLR to przełomowy moment zarówno dla Wizz Air, jak i dla naszych pasażerów. To prawdziwa rewolucja w podróżach lotniczych: umożliwia realizację bezpośrednich tras międzykontynentalnych w bezkonkurencyjnych cenach, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższej efektywności i niższych emisji - podkreślił Owain Jones, główny dyrektor ds. korporacyjnych w Wizz Air, cytowany w komunikacie.
- Wizz Air staje się pierwszym operatorem modelu A321XLR napędzanego silnikami Pratt&Whitney. Ten najnowszej generacji samolot przyniesie Wizz Air znakomite korzyści ekonomiczne dzięki niespotykanemu dotąd zasięgowi, najdłuższemu wśród wąskokadłubowych maszyn, oraz zwiększonemu udźwigowi - przekonuje Benoît de Saint Exupéry, dyrektor handlowy Airbusa.
Samolot został przekazany brytyjskiej spółce-córce Wizz Aira, dlatego jego znaki rejestracyjne to G-XLRA. W piątek 23 maja wykonał rejsy z Londynu-Luton do Aten i z powrotem, a także rotację do Pragi.
oprac. Marcin Walków, dziennikarz i wydawca money.pl