PKP Intercity zamówi tabor dla Kolei Dużych Prędkości. Wskazano, jak szybko pojedzie
Janusz Malinowski, prezes przewoźnika PKP Intercity, zapowiedział w środę na targach Trako w Gdańsku, że spółka w tym roku ogłosi przetarg na zakup pociągów do obsługi linii Kolei Dużych Prędkości. Przy okazji zaznaczył, jak szybko mają jeździć pojazdy.
Trwają przygotowania spółki CPK do budowy tzw. igreka, czyli linii Kolei Dużych Prędkości między Warszawą, portem w gminie Baranów, Łodzią, Wrocławiem i Poznaniem. Centralny Port Komunikacyjny w ubiegłym miesiącu poinformował o postępach w wykupie ziemi pod infrastrukturę oraz o składaniu kolejnych wniosków o zgody potrzebne do rozpoczęcia budowy.
Pierwsza linia KDP Łódź-Warszawa ma być otwarta w momencie otwarcia CPK, czyli ok. roku 2032, a odnogi "igreka" trzy lata później. Także PKP Intercity przygotowuje się na ten moment — niedługo ogłosi przetarg na tabor do obsługi nowej infrastruktury.
- Mamy przygotowany harmonogram całego procesu zakupowego. W zeszłym tygodniu skierowaliśmy zapytanie RFI (prośba o informację - red.) do dziewięciu wiodących firm, w tym dwóch polskich - powiedział w środę Janusz Malinowski, prezes PKP Intercity.
Ceny aut spadają. Chińska presja narasta
Szef przewoźnika podał, że spółka zamierza podpisać kontrakt z wyłonionym producentem na przełomie pierwszego i drugiego kwartału 2027 r.
- Zamówienie będzie obejmowało 20 pociągów w zamówieniu podstawowym i 35 kolejnych pociągów w "opcji" - dodał. Ponadto umowa będzie dotyczyła budowy centrum serwisowego i trzydziestoletniego utrzymania pociągów.
Szef PKP Intercity powiedział, że według założonego harmonogramu pierwsze pociągi mają wyjechać na tory przed 2032 r. Natomiast pełna flota 20 pociągów ma być gotowa przed 2035 r. Spółka szacuje, że zamówienie podstawowe będzie kosztowało ok. 2,5 mld złotych.
Ponad 300 kilometrów na godzinę
Prędkość maksymalna pociągów, które zamówi PKP Intercity, wyniesie minimum 320 km na godz. W trakcie dialogu z producentami analizowane będą warianty podwyższenia jej do 350 km na godz.
"PKP Intercity spodziewa się, że oferty na budowę pociągów zostaną złożone także przez producentów z Polski. Pierwsze sygnały wskazują na zainteresowanie kontraktem ze strony polskich fabryk pociągów" - zaznacza spółka w komunikacie prasowym.
Jakie wymagania przewoźnik postawi przed wykonawcami? Chodzi m.in. o rozkładane fotele, rozkładane stoliki, indywidualne oświetlenie, gniazdka elektryczne czy przestrzeń na bagaż.
"Podróżni mają mieć zapewniony stały dostęp do Wi-Fi oraz informacji pasażerskiej. W pojazdach będzie wydzielona strefa ciszy, część restauracyjna oraz rowerowa" - podaje PKP Intercity.