Polska brama na Nowym Jedwabnym Szlaku zyskała na znaczeniu. Niemcy liczą straty

Port przeładunkowy w Małaszewiczach stał się właściwie jedynym punktem wejścia towarów Nowym Jedwabnym Szlakiem do UE - informuje Ośrodek Studiów Wschodnich. Stało się tak w wyniku wojny w Ukrainie. Ogromne straty notują za to niemieckie huby w Duisburgu i Hamburgu.

Małaszewicze, przeładunek pociągu kontenerowego z Chin "Suchy" port przeładunkowy w Małaszewiczach na Nowym Jedwabnym Szlaku jeszcze bardziej zyskał na znaczeniu po wybuchu wojny w Ukrainie
Źródło zdjęć: © PAP | Wojciech Pacewicz
Jacek Losik
oprac.  Jacek Losik

Wojna w Ukrainie sprawiła, że Nowy Jedwabny Szlak łączący Unię Europejską z Chinami obumarł. Wielkość przewozów w pierwszych tygodniach konfliktu spadła o 65 proc. rok do roku. Później jednak ten ważny kanał wymiany handlowej między Chińską Republiką Ludową a UE zaczął się odradzać. Chociaż - jak pisaliśmy w money.pl - spadek w przewozach wciąż jest widoczny.

© PAP | pap

Jak podaje ekspert OSW dr Jakub Jakóbowski, wolumen przewiezionych towarów po kolejowym NJS w pierwszych dziewięciu miesiącach 2022 r. obniżył się o ok. 35 proc. w porównaniu do analogicznego okresu 2021 r. Spadł do ok. 370 tys. standardowych kontenerów. Te dane, wbrew pozorom, kryją dobre wiadomości dla Polski.

"Małaszewicze na granicy polsko-białoruskiej nie tylko utrzymały dominującą pozycję [jako unijna brama na NJS - red.], lecz także stały się właściwie jedynym punktem wejścia towarów do UE. Na znaczeniu straciły natomiast niemieckie huby logistyczne, które dotychczas w największym stopniu obsługiwały kolejowy handel produktami wysokowartościowymi" - pisze Jakóbowski.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zima testuje nasze systemy energetyczne. Czy grozi nam blackout?

Wielkie zmiany na kolejowym Nowym Jedwabnym Szlaku

Analityk OSW wskazuje, że drastycznie spadły przewozy wysokowartościowych towarów z UE do Chin, zwłaszcza produktów motoryzacyjnych. "Najbardziej – bo aż o 95 proc. – zmniejszył się eksport pojazdów, w tym przede wszystkim europejskich samochodów luksusowych, choć wyraźne spadki odnotowały również inne kategorie wyrobów przemysłowych" - informuje Jakóbowski.

Efekty tego drastycznie odczuwane są w Niemczech, głównie w portach kolejowych w Duisburgu i Hamburgu, które "żyły" z transportu towarów motoryzacyjnych do Chin. Ale też do Rosji.

Przeładunki kolejowe Chiny–UE na głównych przejściach granicznych od 2017 r. w TEU (kontener o objętości ok. 39 m sześc.)
Przeładunki kolejowe Chiny–UE na głównych przejściach granicznych od 2017 r. w TEU (kontener o objętości ok. 39 m sześc.) © OSW | OSW

Ekspert jest zdania, że taki obrót spraw nie jest efektem sankcji, bo tymi nie objęto NJS. Niemniej, wojna w Ukrainie sprawiła, że firmy transportowe przestały wybierać kolejowy kanał wymiany handlowej przez terytorium Rosji, bojąc się ryzyka. Inna kwestia to exodus międzynarodowych korporacji z Federacji Rosyjskiej.

Mowa np. o Volkswagenie, Audi czy Porsche, ale też gigantach innych branż, m.in. Ikei. "Część z tych firm ogłosiła m.in. poszukiwania alternatywnych kolejowych tras logistycznych przez Eurazję, m.in. przez tzw. korytarz środkowy (Middle Corridor) prowadzący przez Morze Czarne, Kaukaz i Morze Kaspijskie, oraz powrót do morskiego i lotniczego transportu do Chin" - czytamy w analizie OSW.

Szanse i ryzyka dla portu przeładunkowego na granicy Polski i Białorusi

Towary, na których zarabia port przeładunkowy w Małaszewiczach, wciąż są wysyłane do Chin. Dlatego też polska "brama unijna" na Nowym Jedwabnym Szlaku utrzymuje swoją stabilną pozycję.

Z informacji uzyskanych przez money.pl od Urzędu Transportu Kolejowego wynika, że między styczniem a sierpniem 2022 r. obsłużono w Małaszewiczach o ok. 20 proc. mniej pociągów niż przed rokiem.

To się jednak może zmienić. Jakóbowski wskazuje z jednej strony, że chińskie dostawy do UE drogą kolejową zmalały o 17,5 proc., z 11,3 do 9,3 mld euro. Widać jednak nasilanie się wymiany handlowej między Chinami a Rosją, dlatego na rosyjskich szlakach zaczyna się robić ciasno. Ten trend, jeśli nie dojdzie do przełomu, będzie się nasilał.

"Długofalowo rozwój tranzytu Chiny–UE uzależniony jest od relacji w strategicznym trójkącie UE–Rosja–ChRL. Trwałe i strukturalne 'rozłączenie' gospodarek Rosji i Unii Europejskiej – także pod względem infrastrukturalnym – będzie negatywnie wpływać również na przewozy z Chin" - wskazuje ekspert OSW.

Ryzyko rośnie, a w planach gigainwestycje PKP

W perspektywie krótkoterminowej Małaszewicze, ale też Łódź czy Warszawa, Liege w Belgii i Tilburg w Holandii mogą zyskać na tym, że niemieckie huby tracą znaczenie. Sytuacja się jednak może odwrócić, bo automatycznie osłabnąć może też lobby Niemiec na rozwój przewozów między Chińską Republiką Ludową a UE. To, w zestawieniu z rozwojem wymiany między Chinami a Rosją, zły sygnał dla polskiego portu.

"W takich okolicznościach następna szansa na znaczny rozwój przewozów Chiny–UE – za sprawą inwestycji infrastrukturalnych wzdłuż całego szlaku, które umożliwiłyby znaczny wzrost wolumenów, ponad poziomy notowane przed wojną – pojawi się dopiero po zakończeniu konfliktu rosyjsko-ukraińskiego czy nawet po zmianie obecnego agresywnego reżimu na Kremlu" - prognozuje Jakóbowski.

Tymczasem Małaszewicze, które należą do grupy PKP, planują gigantyczną inwestycję w rozwój. Pochłonąć ma ok. 4 mld zł brutto. Dzięki inwestycji przepustowość "suchego" portu kolejowego ma się potroić.

Wybrane dla Ciebie
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Firmowe samochody tylko na prąd? Oto plan UE
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"
Biorą kredyty na wyższe kwoty niż Polacy. "To zaskakujące"