Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. LOS
|

Polska liczy na Nowy Jedwabny Szlak. PKP PLK z umową na rozwój torów dla tranzytu

13
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Małaszewicze oraz Biała Podlaska. Konkretnie na linii Warszawa-Terespol. Inwestycja ma usprawnić obsługę Nowego Jedwabnego Szlaku, który jest ważnym korytarzem handlowym między Unią Europejską a Chinami. Ale to dopiero początek tego, co planują kolejarze.

Polska liczy na Nowy Jedwabny Szlak. PKP PLK z umową na rozwój torów dla tranzytu
Małaszewicze, przeładunek pociągu kontenerowego z Chin (PAP, Wojciech Pacewicz)

Wojna w Ukrainie uderzyła w Nowy Jedwabny Szlak, czyli strategiczny projekt dla chińskiej gospodarkipisaliśmy kilka dni temu w money.pl. Widać to m.in. w Małaszewiczach, gdzie znajduje się jedna z najważniejszych unijnych "bram" przeładunkowych na NJS. W porównaniu z 2021 r. o ok. 20 proc. spadła liczba pociągów towarowych obsługiwanych przez tamtejsze terminale.

Rosyjska inwazja w lutym tego roku i szereg konsekwencji z tego tytułu spowodowało spadek przewozów ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wpływ na to miała m.in. obawa przed możliwymi sankcjami nakładanymi na Rosję i Białoruś, jak również niechęć towarzystw ubezpieczeniowych do objęcia polisami ładunków na trasie NJS - wyjaśniał money.pl Tomasz Frankowski, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego.

Niemniej, eksperci nie mają wątpliwości, że Nowy Jedwabny Szlak jest dla Chin na tyle ważnym - wręcz priorytetowym - projektem, że Państwo Środka nie pozwoli go popsuć nawet Władimirowi Putinowi. Z podobnego założenia, jak widać, wychodzi również polski rząd. Przynajmniej tak wynika z planów inwestycyjnych PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z NJS.

Inwestycje PKP PLK w obsługę Nowego Jedwabnego Szlaku

Kolejarze przygotowują gigantyczną modernizację Małaszewicz, która pochłonąć ma ok. 4 mld zł brutto. Trwa postępowanie, które ma wyłonić wykonawcę rozbudowy. Termin składania ofert przesunięto jednak z wakacji 2022 r. na pierwszy kwartał 2023 r. Przy tej skali inwestycji nie jest to niczym niezwykłym.

W międzyczasie jednak - konkretnie w piątek, 18 listopada - PKP PLK podpisały umowę na zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze na linii Warszawa-Terespol. Kontrakt opiewa na kwotę blisko 123 mln zł netto. Wykonawcą prac jest firma Trakcja S.A. Prace mają być zrealizowane najpóźniej w 2024 r.

- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych na stacji Biała Podlaska i Małaszewicze zwiększy rolę ekologicznego transportu kolejowego na ważnej trasie wschód-zachód. Dzięki pracom poprawi się konkurencyjność kolei w transporcie ładunków przez granicę - mówił w piątek Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Oto kluczowe czynniki, które wpłyną na polską gospodarkę

Na co PKP PLK wydadzą 123 mln zł?

Zakres inwestycji, którą zrealizować ma Trakcja, zakłada m.in. zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy stacji Biała Podlaska o dziesięć torów, a stacji Małaszewicze o trzy tory. Łącznie wybudowanych zostanie kilkanaście kilometrów tras kolejowych. Stacje będą dostosowane do obsługi cięższych i dłuższych pociągów towarowych - 750 metrów.

To nie koniec. "Zakres prac obejmuje także budowę sieci trakcyjnej, rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie wykonane odwodnienie, ważne dla dobrego utrzymania torów" - informuje PKP PLK.

W zakresie podpisanej umowy jest także budowa przejścia pod torami na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo. Dla podróżnych z trudnościami z poruszaniem się zostaną udostępnione pochylnie. W tunelu zamontowane zostanie energooszczędne, jasne oświetlenie LED. Obiekt zapewni dogodne przejście na dwa nowe perony jednokrawędziowe.

Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
infrastruktura
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(13)
Żelazna droga
rok temu
No cudownie,znowu chybione inwestycje.Nasi ,, planiści ,, zapomnieli jak to przed rosyjską agresją nasi " bracia" Ukraińcy blokowali przejazd pociągów do Polski , a kierowali na Węgry lub Słowację.
Hehehe
rok temu
A USA pozwalaja?
Promil
rok temu
Licza???zeby sie nie przeliczyli
li kowal ski
rok temu
niedlgo bedziemy mieć granice z chnami na bugu więc lepiej zainwestować te miliony w lekcje chńskiego
Euro
rok temu
Jaki Jedwabny Szlak? Przejścia graniczne z Białorusią nieczynne, pozamykane, lub przeciążone z kolejkami liczonymi w dniach. Z Ukrainą jeszcze gorzej z wiadomych powodów. O jakim Jedwabnym Szlaku mowa, kiedy izolujemy się od Wschodu na wszelkie możliwe sposoby.