Polska liczy na Nowy Jedwabny Szlak. PKP PLK z umową na rozwój torów dla tranzytu
PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały umowę na zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Małaszewicze oraz Biała Podlaska. Konkretnie na linii Warszawa-Terespol. Inwestycja ma usprawnić obsługę Nowego Jedwabnego Szlaku, który jest ważnym korytarzem handlowym między Unią Europejską a Chinami. Ale to dopiero początek tego, co planują kolejarze.
Wojna w Ukrainie uderzyła w Nowy Jedwabny Szlak, czyli strategiczny projekt dla chińskiej gospodarki - pisaliśmy kilka dni temu w money.pl. Widać to m.in. w Małaszewiczach, gdzie znajduje się jedna z najważniejszych unijnych "bram" przeładunkowych na NJS. W porównaniu z 2021 r. o ok. 20 proc. spadła liczba pociągów towarowych obsługiwanych przez tamtejsze terminale.
Rosyjska inwazja w lutym tego roku i szereg konsekwencji z tego tytułu spowodowało spadek przewozów ładunków na Nowym Jedwabnym Szlaku. Wpływ na to miała m.in. obawa przed możliwymi sankcjami nakładanymi na Rosję i Białoruś, jak również niechęć towarzystw ubezpieczeniowych do objęcia polisami ładunków na trasie NJS - wyjaśniał money.pl Tomasz Frankowski, rzecznik Urzędu Transportu Kolejowego.
Niemniej, eksperci nie mają wątpliwości, że Nowy Jedwabny Szlak jest dla Chin na tyle ważnym - wręcz priorytetowym - projektem, że Państwo Środka nie pozwoli go popsuć nawet Władimirowi Putinowi. Z podobnego założenia, jak widać, wychodzi również polski rząd. Przynajmniej tak wynika z planów inwestycyjnych PKP Polskich Linii Kolejowych związanych z NJS.
Inwestycje PKP PLK w obsługę Nowego Jedwabnego Szlaku
Kolejarze przygotowują gigantyczną modernizację Małaszewicz, która pochłonąć ma ok. 4 mld zł brutto. Trwa postępowanie, które ma wyłonić wykonawcę rozbudowy. Termin składania ofert przesunięto jednak z wakacji 2022 r. na pierwszy kwartał 2023 r. Przy tej skali inwestycji nie jest to niczym niezwykłym.
W międzyczasie jednak - konkretnie w piątek, 18 listopada - PKP PLK podpisały umowę na zaprojektowanie i rozbudowę torów w rejonie stacji Biała Podlaska i Małaszewicze na linii Warszawa-Terespol. Kontrakt opiewa na kwotę blisko 123 mln zł netto. Wykonawcą prac jest firma Trakcja S.A. Prace mają być zrealizowane najpóźniej w 2024 r.
- Inwestycja PKP Polskich Linii Kolejowych na stacji Biała Podlaska i Małaszewicze zwiększy rolę ekologicznego transportu kolejowego na ważnej trasie wschód-zachód. Dzięki pracom poprawi się konkurencyjność kolei w transporcie ładunków przez granicę - mówił w piątek Arnold Bresch, członek zarządu PKP PLK.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Oto kluczowe czynniki, które wpłyną na polską gospodarkę
Na co PKP PLK wydadzą 123 mln zł?
Zakres inwestycji, którą zrealizować ma Trakcja, zakłada m.in. zaprojektowanie i wykonanie rozbudowy stacji Biała Podlaska o dziesięć torów, a stacji Małaszewicze o trzy tory. Łącznie wybudowanych zostanie kilkanaście kilometrów tras kolejowych. Stacje będą dostosowane do obsługi cięższych i dłuższych pociągów towarowych - 750 metrów.
To nie koniec. "Zakres prac obejmuje także budowę sieci trakcyjnej, rozjazdów oraz urządzeń sterowania ruchem kolejowym. Będzie wykonane odwodnienie, ważne dla dobrego utrzymania torów" - informuje PKP PLK.
W zakresie podpisanej umowy jest także budowa przejścia pod torami na nowym przystanku Biała Podlaska Wschodnia. Takie rozwiązanie zwiększy bezpieczeństwo. Dla podróżnych z trudnościami z poruszaniem się zostaną udostępnione pochylnie. W tunelu zamontowane zostanie energooszczędne, jasne oświetlenie LED. Obiekt zapewni dogodne przejście na dwa nowe perony jednokrawędziowe.
Jeśli chcesz być na bieżąco z najnowszymi wydarzeniami ekonomicznymi i biznesowymi, skorzystaj z naszego Chatbota, klikając tutaj.