Polski eksport ma rosnąć w siłę. Rząd pokazał nową strategię

Polski rząd przedstawił szczegółowe założenia dotyczące rozwoju eksportu w najbliższych latach. Zgodnie z opublikowaną w czwartek "Polityką Promocji Gospodarczej Polski", do 2030 roku udział krajowego eksportu w handlu światowym ma wzrosnąć do 2 proc., a liczba firm eksportujących ma się podwoić.

Rząd pokazał nową strategię dotyczącą eksportuRząd pokazał nową strategię dotyczącą eksportu
Źródło zdjęć: © KPRM | KPRM
Robert Kędzierski

Nowa strategia zakłada znaczące wzmocnienie pozycji Polski na światowych rynkach. Dokument koncentruje się na zwiększeniu międzynarodowej obecności polskiej gospodarki oraz budowaniu pozytywnego wizerunku rodzimego biznesu. Szczególny nacisk położono na wsparcie eksportu w warunkach pokryzysowych po pandemii oraz w kontekście skutków konfliktu zbrojnego w Ukrainie.

Obecnie pozycja Polski w światowym handlu systematycznie rośnie. W 2023 roku udział polskiego eksportu towarowego w globalnym handlu osiągnął poziom 1,76 proc., natomiast w przypadku usług wskaźnik ten wyniósł 1,38 proc. Liczba przedsiębiorstw eksportowych wzrosła ze 114,7 tys. w 2015 roku do 144,2 tys. w 2022 roku. Eksport produktów zaawansowanych technologicznie stanowi obecnie 9,5 proc. całkowitej wartości eksportu towarów.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Unia Europejska w kryzysie? "Sytuacja zerojedynkowa"

Ambitne cele i wskaźniki

Strategia zakłada intensywny rozwój eksportu poza Unię Europejską. Przewidywany jest średnioroczny wzrost sprzedaży na rynki pozaunijne o minimum 8 proc., tak aby w 2030 roku osiągnąć wartość co najmniej 150 mld euro. Dodatkowo planowane jest zwiększenie udziału produktów wysokich technologii w całkowitym eksporcie do poziomu 15 proc.

Rząd zamierza również wspierać rozwój e-commerce w handlu międzynarodowym. Strategia przewiduje znaczące zwiększenie eksportu realizowanego poprzez kanały elektroniczne, choć dokładne wartości docelowe nie zostały sprecyzowane.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Unia Europejska w kryzysie? "Sytuacja zerojedynkowa"

Wsparcie dla kluczowych branż

W ramach strategii wyznaczono piętnaście priorytetowych sektorów gospodarki. Program obejmuje między innymi branżę budowlaną, elektronikę profesjonalną, sektor farmaceutyczny i wyrobów medycznych oraz przemysł teleinformatyczny. Na liście znalazły się również branże kosmetyczna, lotniczo-kosmiczna oraz motoryzacyjna.

Strategia uwzględnia także wsparcie dla przemysłu meblarskiego, produkcji pojazdów szynowych oraz sektora kreatywnego. Programem zostanie objęta również produkcja statków specjalistycznych, jachtów i łodzi, a także branże wysokich technologii w obszarze bezpieczeństwa, zielonych technologii oraz sektor spożywczy.

Przedsiębiorcy działający w wybranych sektorach otrzymają kompleksowe wsparcie. Pomoc obejmie dotacje, szkolenia oraz działania informacyjno-promocyjne, w tym możliwość uczestnictwa w międzynarodowych targach branżowych.

Rekordowy eksport żywności z Polski w 2023 roku

Jednym z najważniejszych polskich produktów eksportowych jest żywnośc. Wartość polskiego eksportu produktów rolno-spożywczych osiągnęła w 2023 roku rekordowy poziom 51,8 mld euro (236 mld złotych), co oznacza wzrost o 8,1 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim. Udział eksportu żywności w całkowitym polskim eksporcie zwiększył się do 14,7 proc. - wynika z raportu, który przed kilkoma dniami opublikowało Biuro Analiz i Strategii Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa.

Największym odbiorcą polskiej żywności pozostaje Unia Europejska, do której trafia 73 proc. eksportu o wartości 38 mld euro. Na rynku unijnym dominującym partnerem są Niemcy, gdzie sprzedaż wzrosła o 11 proc. do 13,3 mld euro.

Wśród pozostałych istotnych odbiorców w UE znajdują się Niderlandy (3,2 mld euro), Francja (3 mld euro), Włochy (2,5 mld euro) oraz Czechy (2,4 mld euro). Łączny eksport do tych pięciu krajów stanowi 47 proc. całości.

Struktura towarowa i nowe rynki

W strukturze eksportu dominuje mięso wraz z przetworami, generując przychody na poziomie 9,9 mld euro (19 proc. całości). Drugie miejsce zajmują zboża i przetwory zbożowe z udziałem 15 proc. i wartością 7,6 mld euro.

Znaczący wzrost odnotowano w eksporcie do krajów pozaunijnych, który zwiększył się o 11 proc. do 13,75 mld euro. Szczególnie dynamicznie rozwijała się sprzedaż do Nigerii i Turcji, gdzie wartość eksportu wzrosła ponad dwukrotnie, osiągając odpowiednio 402 mln euro i 389 mln euro.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Trzęsienie ziemi w NBP. "Buntownicy" stracili departamenty
Trzęsienie ziemi w NBP. "Buntownicy" stracili departamenty
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Skandal z Shein zmobilizował "ósemkę". List do KE podpisała również Polska
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Zwrot w polityce USA. Pokazali strategię. Jest reakcja Unii
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Demograficzne tsunami uderzy w NFZ. Znamy liczby
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Przejęcie Warner Bros. Ekspert: to może mieć skutki dla rynku w Polsce
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Rząd robi drugie podejście do kryptowalut. Wraca do projektu
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Nowe prawo podbije ceny mieszkań. Deweloperzy prognozują
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Kolejny amerykański gigant na celowniku UE. Rusza postępowanie antymonopolowe
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
Ropa zalewa rynki. Najmocniejsze spadki cen od trzech tygodni
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
"MEN generuje chaos". Nauczyciele proszą prezydenta o weto
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Bunt w NBP. Jest stanowisko Rady Polityki Pieniężnej
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a
Ile zarabiają na nas linie lotnicze? IATA: mniej niż Apple, sprzedając etui do iPhone'a