Poznań kupuje 30-letnie tramwaje z Niemiec. Zapłaci miliony złotych

Poznań kupi z niemieckiego Bonn 24 tramwaje, za które zapłaci 2 mln 230 tys. euro (ok. 9,8 mln zł). Wozy mają 30 lat i są w większości niskopodłogowe oraz dwukierunkowe - donosi "Głos Wielkopolski". Pojazdy trafią do Poznania jeszcze w tym roku.

Poznań kupuje tramwaje z BonnPoznań kupuje tramwaje z Bonn
Źródło zdjęć: © Getty Images, | 2024 Getty Images, Andreas Rentz
oprac.  PBE

Tramwaje, które trafią do stolicy Wielkopolski, wyprodukowano w 1994 r. w zakładach Siemensa i Düwaga. "Głos Wielkopolski" przypomina, że chodzi o serię wagonów MGT6D, która podbiła w latach 90. niemieckie miasta. "Najstarsze z nich - z Bochum i Gelsenkirchen - jeżdżą dziś w Łodzi, która kupiła je w latach 2017-2020" - czytamy.

Poznań za 24 składy, specjalistyczny sprzęt oraz części zamienne zapłaci w sumie 2 mln 230 tys. euro. Tramwaje mają 28,6 m długości i w większości są niskopodłogowe. Są też dwukierunkowe, dzięki czemu mają kursować na liniach wahadłowych oraz liniach bez pętli. Mieszczą do 170 pasażerów. Poznańskie MPK podkreśla, że możliwa jest rezygnacja z zakupu uszkodzonego taboru, jeśli doszłoby np. do wypadku, a obie strony nie dogadałyby się w kwestii obniżenia ceny. Tramwaje mają trafić do Poznania w tym roku.

- Maksymalna cena za jeden, w pełni sprawny tramwaj, to 46,5 tys. euro - podkreśla rzeczniczka MPK Poznań Agnieszka Smogulecka.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

"Przeszkadza w zakupach". Klienci ocenili pracę Ryszarda Petru w Biedronce

- Proces przystosowania każdego z wagonów do poznańskich realiów, szacowany jest na kilka miesięcy (pierwsze egzemplarze). Zanim tramwaje z Bonn wyjadą na torowiska w stolicy Wielkopolski, muszą zostać zaadaptowane do obsługi linii na terenie miasta. Zostaną m.in. doposażone w systemy: informacji pasażerskiej, PEKA oraz sterowania zwrotnicami i sygnalizacją świetlną - dodaje Smogulecka, cytowana przez transport-publiczny.pl.

Poznań ma Modertrans

W Poznaniu produkowane są tramwaje w zakładach Modertrans. Miasto kupiło m.in. 30 30 Moderusów Gamma w cenie 9,4 mln zł za sztukę. Te same tramwaje kupił również Wrocław. Na Dolny Śląsk trafiło w sumie 46 tych wozów, co kosztowało 375 mln zł. Moderusy Gamma są tramwajami całkowicie niskopodłogowymi.

Według danych z ubiegłego roku tramwaje w Poznaniu są jednymi z najszybszych w Polsce. Serwis "Puls Gdańska" podał, że średnia prędkość tramwajów w stolicy Wielkopolski wynosiła 20,5 km/h. Szybciej kursowały tylko w Bydgoszczy - 21,1 km/h.

Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Bunt w NBP: zarząd kontra Glapiński. Prezes przerwał posiedzenie
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Rozpętał wojnę na cła, teraz gasi pożar. Trump ogłasza wielki pakiet pomocowy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Ważny dokument. Ogranicza możliwość wycofania sił USA z Europy
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Rosyjskie drewno zalewa Polskę i UE mimo sankcji. Ujawnili skalę procederu
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Andrzej Duda pochwalił się przelewem. Politycy już komentują
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 8.12.2025
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
"Musimy wprowadzić korektę opłat". Podwyższają stawki za śmieci o ok. 25 proc.
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Dobre wieści z Brukseli dla Polski ws. Mercosur
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują
Wymagania CPK budzą kontrowersje. Firmy już reagują