Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
WK
|
aktualizacja

Praktyczne porady, jak rozwijać swoją firmę

Podziel się:

Właściwie przeprowadzone planowanie biznesowe to podstawa, gdy chce się osiągnąć sukces. Opracowywana strategia powinna uwzględniać zasoby firmy, sytuację rynkową, oczekiwania klientów i potencjał rozwojowy. W tym artykule przedstawiamy najważniejsze zasady planowania w biznesie i praktyczne porady, pomagające w efektywnym rozwijaniu swojej organizacji.

Praktyczne porady, jak rozwijać swoją firmę
(Adobe Stock)

To niezależna treść redakcyjna. Artykuł zawiera lokowanie efaktor.com.pl

Na czym polega planowanie biznesowe?

Zacząć wypada od tego, czym w ogóle jest planowanie. Słownikowa definicja wskazuje, że należy je rozumieć jako określanie zadań i celów oraz metod pozwalających zrealizować te założenia. To dobry punkt wyjścia.

Planowanie biznesowe definiuje się bowiem właśnie jako proces, polegający na konkretnym ustaleniu celów krótko- i długoterminowych, do jakich chce zmierzać przedsiębiorstwo. Odpowiednie planowanie stanowi podstawę skutecznego rozwoju, optymalizacji procesów w firmie i – najogólniej rzecz ujmując – dążenia do sukcesu. Nie jest to jednak tak proste jak mogłoby się wydawać – należy zadbać o właściwą strategię.

Jak rozwijać swoją firmę? Opracuj strategię, by robić to skutecznie

Proces planowania biznesowego można by rozłożyć na kilka etapów, a pierwszy z nich jest kluczowy. Polega na analizie aktualnej sytuacji przedsiębiorstwa, przedstawieniu wizji tego, dokąd chce się dotrzeć w określonej jednostce czasu. Na tej podstawie należy następnie wypunktować cele krótko- i długoterminowe. Dobry plan powinien uwzględniać szanse, ale też potencjalne zagrożenia – im więcej scenariuszy wziętych pod uwagę, tym mniej sytuacji, które mogą zaskoczyć i zrujnować cały projekt.

Gdy wiadomo już, CO chce się osiągnąć, można przejść do tego, JAK można to zrobić. Należy wziąć pod uwagę zasoby przedsiębiorstwa, a następnie zastanowić się nad tym, jaki jest optymalny sposób ich wykorzystania. Trzeba ustalić zadania do wykonania i przypisać do nich odpowiednie osoby lub działy. Każdy powinien wiedzieć, co ma do zrobienia i jaki jest tego cel.

Cztery złote zasady planowania w biznesie

Teraz pokrótce omówmy sobie najważniejsze zasady, jakimi rządzi się skuteczne planowanie w biznesie, gdy celem jest możliwie efektywny rozwój firmy.

1. Bądź konkretny…

Cele powinny być możliwie szczegółowe i sprecyzowane, aby nie było wątpliwości co do tego, dokąd zmierza przedsiębiorstwo. Konkretnym celem nie jest "zarabiać więcej pieniędzy", lecz "wygenerować określony dochód, który pozwoli zrealizować dany projekt".

2. ...Ale bądź też elastyczny

Biznes, tak jak i cały świat, nieustannie się zmienia, dlatego konieczne jest monitorowanie sytuacji i modyfikowanie zarówno celów, jak i strategii umożliwiających ich osiągnięcie. Jeśli dany sposób się nie sprawdza, najlepiej spróbować po prostu czegoś innego.

3. Mierz zamiary podług sił

To ważne, by cele stawiane przed firmą były ambitne, ale należy przy tym brać pod uwagę posiadane zasoby. Niemożliwe do spełnienia cele będą kończyć się porażką, a ta na pewno nie zadziała motywująco.

4. Informuj, motywuj i reklamuj

Nie tylko zarząd, ale wszyscy pracownicy powinni mieć świadomość tego, jakie cele stawia przed sobą firma. Należy ich o tym informować, ale też motywować ich do działania. Skuteczne może też okazać się reklamowanie celów na zewnątrz.

Jak osiągnąć sukces w biznesie? Praktyczne porady

Pierwszą i najważniejszą poradą, jaką można dać każdemu, kto chce osiągnąć wymierne wyniki w biznesie, jest ta, by przed podjęciem działań wszystko sobie dobrze zaplanować. Właściwa strategia to połowa sukcesu. Gdy jasne jest to, do czego się dąży i jak zamierza się osiągać cele, rzeczywiście można zacząć to robić. Trzeba jednak regularnie monitorować to, czy planowane działania przynoszą oczekiwane efekty. Jeśli nie – należy dostosować jedne lub drugie.

Dobra strategia nie ogranicza się tylko do biznesplanu, lecz dotyczy także bieżącej działalności. I choć każda firma jest inna, to istnieją uniwersalne porady, które z dużym prawdopodobieństwem sprawdzą się zawsze.

  • Poznaj rynek i swoją branżę

Aby skutecznie działać na danym rynku i w określonej branży, dobrze jest go czy ją poznać. Warto zapoznać się z ofertą konkurencyjnych przedsiębiorstw, ale dobrym pomysłem jest też badanie swojej grupy odbiorców. Ankiety pozwalają poznać swoje mocne i słabe strony, i odpowiednio dostosowywać strategię. Ważne, by przeprowadzać je regularnie – potrzeby i oczekiwania klientów mogą się bowiem szybko zmieniać.

  • Zidentyfikuj i wykorzystaj unikalny punkt sprzedaży

Co wyróżnia twoją firmę i sprawia, że klienci wybierają właśnie ją? Czy jest to cena niższa niż u konkurencji? A może jakość wyższa niż u rynkowych rywali? To może być też pakiet usług dodatkowych albo lepsza obsługa klienta. Aby umocnić swoją pozycję i osiągnąć sukces, należy zidentyfikować unikalny punkt sprzedaży i jak najlepiej go wykorzystać, budując wokół niego całą strategię.

  • Utrzymuj, a nie tylko zdobywaj klientów

Rozwój firmy jest naturalnie połączony z przypływem nowych klientów. Równie ważne, co ich zdobywanie jest, jest jednak także utrzymywanie tych, których udało się już zachęcić do swojej oferty.

Nie chodzi przecież o wymianę klientów, lecz o zwiększanie bazy odbiorców. Dlatego warto zadbać o budowanie odpowiednich relacji, na co najlepszym sposobem jest angażowanie ich w życie firmy czy projekty. Akcje – czy to w mediach społecznościowych, czy w realu, a także programy lojalnościowe to tylko dwa z dziesiątek sposobów, pozwalających to osiągnąć.

  • Traktuj współpracowników po partnersku

To, co wydaje się świetnym pomysłem, wcale nie musi być takie w praktyce. Tymczasem osoby, które pracują w twojej firmie, znają ją najlepiej. Najskuteczniej wypunktują plusy i minusy wykonywanych przez siebie zadań, co pozwoli na wzmocnienie tych pierwszych i eliminację drugich, a w efekcie: na optymalizację procesów i zwiększenie efektywności. Dobrym pomysłem mogą okazać się regularne spotkania osób reprezentujących różne szczeble w organizacji, przy czym każdy powinien mieć możliwość zabrania głosu.

  • Dobrze wykorzystaj internet i media społecznościowe

Z badań wynika, że przeciętny Polak przez prawie pół dnia ma oczy wpatrzone w ekrany i najczęściej korzysta wtedy z internetu. Nawet jeśli twoja firma nie jest ściśle powiązana z siecią, dobrym pomysłem może być wykorzystanie drzemiącego w niej potencjału. Od aktywnej obecności w mediach społecznościowych, przez działania marketingowe, po dobre SEO (czyli optymalizację pod kątem wyszukiwarek internetowych).

Wykorzystanie nowoczesnych technologii jest zresztą kluczowe w biznesie. To nie przypadek, że więcej niż 50 proc. firm upada w ciągu pierwszych pięciu lat prowadzenia działalności – w dużej mierze odpowiada za to właśnie brak umiejętności adaptowania się do zmieniającego się świata.

  • Różnicuj ofertę, ale nie trać ducha

Liczba klientów, których możesz zainteresować danym produktem, jest skończona. Im szerszy będzie katalog, tym więcej potencjalnych osób, do których może udać ci się trafić. Jedno, o czym tylko trzeba pamiętać, to by nie zatracić przy tym ducha swojej organizacji.

  • Monitoruj, optymalizuj i ograniczaj ryzyko

Bieżący monitoring to najlepsze, co możesz robić. Każda zmiana wprowadzana w firmie powinna podlegać obserwacji i ocenie. Jeśli coś nie działa, to nie warto się tego kurczowo trzymać – lepiej spróbować czegoś innego. Warto to też próbować ograniczać ryzyko. Stabilna sytuacja i poczucie bezpieczeństwa to fundamenty, na których można budować i efektywnie rozwijać firmę.

  • Dbaj o płynność finansową

Monitoruj przepływy finansowe. Posiadaj rezerwę płynnościową, by móc wykorzystać szansę biznesową. Śledź terminy płatności i staraj się je trzymać w ryzach, tak aby nie prowadziło to do opóźnień w płatnościach dla pracowników i współpracowników – często opierasz się na talentach, a o nie należy szczególnie dbać. Jeśli Twój klient jest w stanie zaakceptować jedynie długie terminy płatności, które są dla twojej firmy nieakceptowalne to rozważ skorzystanie z faktoringu, czyli przyspieszenia płatności za faktury. Dodaj koszt finansowania do marży produktu.

  • Dbaj nie tylko o klientów, ale też o pracowników

Klienci są tymi, którzy muszą być zadowoleni z usług lub produktów, inaczej kolejnym razem wybiorą inną firmę. Trzeba jednak dbać także o pracowników. Warto w nich inwestować – szkolenia z marketingu i sprzedaży, produktywnej pracy, a nawet efektywnego odpoczynku mogą okazać się strzałem w dziesiątkę. Im lepiej wykwalifikowani i bardziej usatysfakcjonowani pracownicy, tym bardziej ambitne cele można przed sobą stawiać.

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl