PKP Polskie Linie Kolejowe wezwały Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, wykonawcę tunelu średnicowego w Łodzi, do przedstawienia "wiarygodnego harmonogramu rzeczowo-finansowego robót budowlanych zaplanowanych do końca trwania umowy".
Rzeczniczka PKP PLK, Rusłana Krzemińska, podkreśliła, że po zawaleniu się fragmentu kamienicy we wrześniu 2024 r., firma nie przedstawiła nowych propozycji dotyczących prowadzenia prac.
"W obliczu powtarzających się rozbieżności pomiędzy deklaracjami wykonawcy a faktycznym postępem prac, apelujemy o pilne podjęcie działań zmierzających do realizacji inwestycji w uzgodnionym zakresie. Podkreślamy, że współpraca oparta na dotrzymywaniu ustaleń jest kluczowa dla terminowego zakończenia przedsięwzięcia" - zaznaczyła Krzemińska.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Wzrost kosztów i mediacje
Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM, powiedział z kolei PAP, że firma jest w stałym kontakcie z PKP PLK i informuje o postępach prac. Podkreśla, że sytuacja jest trudna, a powstałe problemy nie były do przewidzenia na etapie projektowania.
- Komplikacje geotechniczne, z jakimi mamy do czynienia są porównywalne do zdarzenia, które wystąpiło przy budowie metra pod Wisłostradą w Warszawie w roku 2012. Nasze działania wymagają metody obserwacyjnej – co, niestety, wymaga czasu - powiedział Grabowski.
Do katastrofy budowlanej doszło we wrześniu 2024 r., potem nastąpił rozruch, po którym znów maszynę zatrzymano.
- Badania gruntu i ekspertyzy wykonywane, aż do rejonu Dworca Fabrycznego, a następnie szereg spotkań i konsultacji z ekspertami z polskich i zagranicznych uczelni, umożliwią stworzenie nowego harmonogramu prac dla tarczy TBM. To także wymaga czasu. Niezwłocznie po zakończeniu badań i konsultacji harmonogram trafi do inwestora - dodał Grabowski.
Wzrost kosztów
Grabowski wspomina o innych problemach wykonawcy. Chodzi o wzrost kosztów budowy, spowodowany m.in. pandemią i wojną w Ukrainie, przez co wykonawca zaciągnął kredyt w wysokości 300 mln zł.
- Umowa zawarta w 2017 r. oparta była o stawki, kiedy wynagrodzenie minimalne wynosiło ok. 2 tys. zł, a obecnie wynosi ponad 4 tys. zł - powiedział Grabowski.
Dalej wymienił, że "drastycznie wzrosły ceny prądu, betonu, stali, wynajmu maszyn, paliwa, etc., co składa się na znaczne podniesienie cen ogólnobudowlanych".
- Dodać należy także koszty związane z relokacją mieszkańców, które sięgnęły już 8 mln zł. Nie było to ujęte w dokumentach przetargowych - dodal rzecznik PBDiM.
Znaczenie inwestycji
Tunel średnicowy pod Łodzią, o długości 7,5 km, ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec. Inwestycja ma skrócić czas podróży na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław oraz ułatwić komunikację w regionie.
Obecny harmonogram zakłada zakończenie prac do czerwca 2026 r., jednak ze względu na opóźnienia, jego realizacja w tym terminie jest zagrożona. Pierwotnie szacowany jej koszt to 1,7 mld zł brutto.