Trwa ładowanie...
Notowania
Przejdź na
oprac. Jacek Losik
|
aktualizacja

"Wielki kret" stoi od miesięcy. Wykonawca wskazuje na wyższe koszty

27
Podziel się:

PKP Polskie Linie Kolejowe zażądały od wykonawcy tunelu średnicowego w Łodzi przedstawienia realistycznego planu kontynuacji prac. Maszyna TBM, drążąca główną nitkę, stoi w miejscu, gdzie częściowo zawaliła się nad nią kamienica. Rzecznik wykonawcy wskazuje na wzrost kosztów.

"Wielki kret" stoi od miesięcy. Wykonawca wskazuje na wyższe koszty
Komory startowe między ulicami Stolarską a Odolanowską w Łodzi we wrześniu 2024 r. (PKP PLK, PKP PLK)

PKP Polskie Linie Kolejowe wezwały Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów, wykonawcę tunelu średnicowego w Łodzi, do przedstawienia "wiarygodnego harmonogramu rzeczowo-finansowego robót budowlanych zaplanowanych do końca trwania umowy".

Rzeczniczka PKP PLK, Rusłana Krzemińska, podkreśliła, że po zawaleniu się fragmentu kamienicy we wrześniu 2024 r., firma nie przedstawiła nowych propozycji dotyczących prowadzenia prac.

"W obliczu powtarzających się rozbieżności pomiędzy deklaracjami wykonawcy a faktycznym postępem prac, apelujemy o pilne podjęcie działań zmierzających do realizacji inwestycji w uzgodnionym zakresie. Podkreślamy, że współpraca oparta na dotrzymywaniu ustaleń jest kluczowa dla terminowego zakończenia przedsięwzięcia" - zaznaczyła Krzemińska.

Dalsza część artykułu pod materiałem wideo

Zobacz także: Zbudował ogromny biznes. "Sami sobie robimy krzywdę"

Wzrost kosztów i mediacje

Piotr Grabowski, rzecznik PBDiM, powiedział z kolei PAP, że firma jest w stałym kontakcie z PKP PLK i informuje o postępach prac. Podkreśla, że sytuacja jest trudna, a powstałe problemy nie były do przewidzenia na etapie projektowania.

- Komplikacje geotechniczne, z jakimi mamy do czynienia są porównywalne do zdarzenia, które wystąpiło przy budowie metra pod Wisłostradą w Warszawie w roku 2012. Nasze działania wymagają metody obserwacyjnej – co, niestety, wymaga czasu - powiedział Grabowski.

Do katastrofy budowlanej doszło we wrześniu 2024 r., potem nastąpił rozruch, po którym znów maszynę zatrzymano.

- Badania gruntu i ekspertyzy wykonywane, aż do rejonu Dworca Fabrycznego, a następnie szereg spotkań i konsultacji z ekspertami z polskich i zagranicznych uczelni, umożliwią stworzenie nowego harmonogramu prac dla tarczy TBM. To także wymaga czasu. Niezwłocznie po zakończeniu badań i konsultacji harmonogram trafi do inwestora - dodał Grabowski.

Wzrost kosztów

Grabowski wspomina o innych problemach wykonawcy. Chodzi o wzrost kosztów budowy, spowodowany m.in. pandemią i wojną w Ukrainie, przez co wykonawca zaciągnął kredyt w wysokości 300 mln zł.

- Umowa zawarta w 2017 r. oparta była o stawki, kiedy wynagrodzenie minimalne wynosiło ok. 2 tys. zł, a obecnie wynosi ponad 4 tys. zł - powiedział Grabowski.

Dalej wymienił, że "drastycznie wzrosły ceny prądu, betonu, stali, wynajmu maszyn, paliwa, etc., co składa się na znaczne podniesienie cen ogólnobudowlanych".

- Dodać należy także koszty związane z relokacją mieszkańców, które sięgnęły już 8 mln zł. Nie było to ujęte w dokumentach przetargowych - dodal rzecznik PBDiM.

Znaczenie inwestycji

Tunel średnicowy pod Łodzią, o długości 7,5 km, ma połączyć dworzec Łódź Fabryczna ze stacjami Łódź Kaliska i Żabieniec. Inwestycja ma skrócić czas podróży na trasie Warszawa – Poznań i Wrocław oraz ułatwić komunikację w regionie.

Obecny harmonogram zakłada zakończenie prac do czerwca 2026 r., jednak ze względu na opóźnienia, jego realizacja w tym terminie jest zagrożona. Pierwotnie szacowany jej koszt to 1,7 mld zł brutto.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl
Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
PAP
KOMENTARZE
(27)
TOP WYRÓŻNIONE (tylko zalogowani)
Miłosz N.
2 miesiące temu
Projekt przekopu jest jeszcze z lat 80 więc to nie jest wymysł żadnej obecnej władzy. Przekop jest potrzebny bo bez niego dworzec Fabryczny nie ma racji bytu. Do tego połączy on lokanie osiedla Teofilów i Radogoszcz z centrum miasta ten tunel będzie dla łodzi istnym zbawieniem jeśli chodzi o rozładowanie korków w mieście
robert m.
2 miesiące temu
koalicja Obywatelska i wszystko jasne
POZOSTAŁE WYRÓŻNIONE
aaa
2 miesiące temu
"ziemia obiecana"
Franz
2 miesiące temu
Ciekawe, że badania gruntu robią w trakcie robót, a nie przed :(
MruczuśJaruś
2 miesiące temu
Mój Wielki Kret też stoi od miesięcy . Ba ! Od lat !!!
NAJNOWSZE KOMENTARZE (27)
500++
miesiąc temu
Trzeba było wziąć porządnych fachowców a nie najtańszych! Nie taki warunki mają w londynie i nic się nie zawaliło.
Kris
miesiąc temu
Niestety każda inwestycja PKP jest źle przygotowana.
tego ..
2 miesiące temu
nie daje się czytać .... na Boga ... dla czego inni nie mają problemów z projektami ..... .... bo mają pieniądze .... Panie Duda ..... pracować trzeba 12 miesięcy a nie 10 ,.... następne święto ..... tylko to Pan potrafisz ...... / Polska Zachodnia ... chce pracować miesięcy 12 .... 12 !
A .. /
2 miesiące temu
...... miało być I Mega Lotnisko w Warszawie ... te w Dubaju to obora ... no i co .. i co .. będzie w Toruniu ...
Paweł
2 miesiące temu
Wyburzyć wszystko nad stworzyć tunel i wybudować nowe mieszkania nad tunelem Dziękuję prosto i tanio. W dodatku nowe budynki w nowej technologii energooszczędne, każdy zadowolony.