Przepis na udane zakupy w sieci? Szybka i bezpieczna dostawa to dziś priorytet

Przed nami świąteczny szczyt zakupowy, co jest nie lada wyzwaniem dla firm logistycznych. W DHL zatrudnienie wzrasta w tym okresie nawet o 30 proc. Firma pracuje też 6 dni w tygodniu, bo – szczególnie w tym okresie – klienci chcą odbierać przesyłki również w soboty.

 fot. Adobe Stock
Źródło zdjęć: © materiały partnera

Handel online rośnie w siłę. Jak wynika z raportu eMarketer, w 2025 r. liczba klientów e-commerce przekroczy na świecie 3,64 mld osób, co odpowiada 46 proc. całej populacji. Globalną wartość sektora szacuje się dziś na ponad 7 bln dolarów.

A jak wygląda rodzimy rynek? Polska branża handlu w internecie wyceniana jest na 140 mld zł, a w ciągu czterech lat ma urosnąć o kolejne 52 mld zł – szacuje PwC. Według badania Gemius w 2023 r. w sieci kupowało 78 proc. internautów, czyli ok. 23 mln osób.

O perspektywach i kolejnych kierunkach rozwoju polskiego i europejskiego rynku e-commerce, a także przygotowaniach do świątecznego paczkowego szczytu rozmawiamy z Anną Krazue, dyrektor ds. Strategicznego Rozwoju E-Commerce w DHL eCommerce Polska.

Maciej Sierpień: DHL eCommerce Polska dołączył właśnie do programu Allegro Delivery. Co to oznacza dla klientów?

Anna Krazue: Partnerstwo strategiczne, które zawarliśmy z Allegro, to dla nas niezwykle ważny krok w rozwoju, a także kontynuacja dotychczasowych działań w zakresie e-commerce. Allegro jest największym polskim marketplace, mającym blisko 60 proc. udziałów w rynku. Średnio 2 mln klientów robi tam zakupy każdego dnia. Program Allegro Delivery daje ogromne możliwości, zarówno dla naszych klientów biznesowych, jak i indywidualnych. Ci drudzy mogą dzięki niemu robić łatwe i bezpieczne zakupy online na Allegro oraz korzystać z szybkich i wygodnych dostaw DHL.

W dobie coraz bardziej powszechnych transakcji w sieci każde kolejne udogodnienie dla konsumenta jest niezwykle ważne. Rynek e-commerce zmienia się dynamicznie, stale rosną potrzeby klientów marketplace i e-sklepów. Spójrzmy, jak dziś wyglądają preferencje związane z odbiorem paczek. Dominuje model OOH (out-of-home), który wybiera aż 64 proc. użytkowników. W tej grupie są nie tylko ludzie młodzi, ale też np. przedstawiciele pokolenia silver. Wszyscy pokochaliśmy automaty paczkowe. Chcemy mieć możliwość odbioru przesyłki 24 godz. na dobę i w dowolnym dniu tygodnia. Cenimy swój czas i dlatego dużo chętniej wybieramy automaty niż standardową usługę kurierską.

Anna Krauze - dyrektor ds. Strategicznego Rozwoju E-Commerce w DHL eCommerce Polska. © materiały partnera | Justyna Gieleta

Już teraz DHL ma jedną z największych sieci punktów nadań i odbioru w Polsce. Czy w związku ze współpracą z Allegro Delivery firma planuje kolejne inwestycje?

DHL ma bardzo duże doświadczenie w kategorii dostaw OOH. Wystarczy spojrzeć na liczby. Jeśli chodzi o Europę jesteśmy niekwestionowanym liderem rynku ze 140 000. punktów. Naszą sieć punktów nadań i odbiorów w Polsce budowaliśmy bardzo konsekwentnie, od lat współpracując z największymi graczami na rynku. Wejście w segment automatów paczkowych było naturalną konsekwencją tego procesu i kolejnym krokiem w budowie oferty, dopasowanej do potrzeb klienta, opartej na kompleksowych rozwiązaniach. Osiągnęliśmy już bardzo wiele. Mamy obecnie 5 tys. automatów paczkowych, a cała nasza sieć OOH w Polsce liczy sobie już 20 000 lokalizacji. W ostatnim czasie, strategicznie rozszerzyliśmy współpracę z Allegro, w ramach programu Allegro Delivery. Ściśle współpracujemy również m.in. z Jeronimo Martins, dzięki czemu coraz więcej naszych automatów pojawia się przy Biedronkach. 2025 będzie dla nas rokiem kolejnych, kluczowych inwestycji i partnerstw, które nie tylko budują nasz biznes, ale także zapewniają polskim odbiorcom i nadawcom – najlepsze, rynkowe rozwiązania.

Wspomniała pani, że preferencje i potrzeby klientów e-commerce stale się zmieniają. Jakie zatem mogą być kolejne kroki w rozwoju handlu online w Polsce?

Szybkość i komfort dostaw są i będą kluczowe. Jednak równie ważny jest rozwój form płatności. Dziś 68 proc. klientów e-commerce wybiera BLIK-a. Dla porównania płatność kartą preferuje już tylko 48 proc. użytkowników. To pokazuje, jak ważna dla konsumentów jest wygoda podczas zakupów w sieci. Uważam, że w najbliższym czasie będziemy obserwowali wzrost znaczenia aplikacji mobilnych. W aplikacji Mój DHL, nasi klienci mogą śledzić swoje przesyłki, zdalnie otwierać skrytki, a nawet monitorować trasę kuriera w dniu dostawy. Co więcej, przy odbiorze paczki w automatach DHL BOX 24/7 jest możliwość opłacenia pobrania za pośrednictwem automatu, aplikacji Mój DHL, czy za pomocą różnorodnych opcji płatności, w tym kartą, e-przelewem i BLIK. To wszystko dla zapewnienia jak największej wygody naszym klientom. Już teraz ogromna część użytkowników kupuje w sieci za pomocą smartfona. Co więcej, badania pokazują, że zakupy do 250 zł przechodzą niemal wyłącznie przez telefony. Aplikacje muszą więc działać szybko i być intuicyjne. E-commerce to przecież nie tylko same zakupy, ale tak samo istotna jest możliwość prostych zwrotów paczek, ich nadawania i odbiorów – innymi słowy potrzebna jest kompleksowa oferta 360 stopni, właśnie taka, jaka ma DHL. Najlepiej zatem, aby wszystko można było zrobić jednym kliknięciem w aplikacji lub po zeskanowaniu kodu QR.

© materiały partnera

Za nami listopadowa akcja wyprzedaży, czyli Black Friday – czy też szerzej Black Week – a przed nami święta, a więc najgorętszy w roku okres w dostarczaniu paczek. Jak DHL przygotowuje się do wyzwania, by wszyscy klienci na czas otrzymali swoje przesyłki?

Przygotowania do sprzedażowych peaków trwają przez wiele miesięcy. W tym czasie pracujemy nie tylko nad samą infrastrukturą, ale także optymalizujemy procesy i zwiększamy załogę. Aby spełnić oczekiwania klientów wzmacniamy m.in. zespół kurierski, by w okresie peaku paczkowego móc zagwarantować, że każda paczka dotrze na czas. W listopadzie i grudniu wolumen przesyłek rośnie średnio o 40–60 proc., a w tygodniu przedświątecznym mówimy nawet o 100-procentowym wzroście. Dziennie obsługujemy kilkaset tysięcy paczek.

Główny nacisk w przygotowaniach kładziemy na nasze zespoły kurierów i zespoły supportujące. Udana dostawa to nie tylko nasz ulubiony kurier, który puka drzwi z paczką lub dostarcza ją do automatu, ale też mnóstwo osób z obsługi, chociażby w zakresie efektywnego planowania kurierom tras. W okolicach szczytów zakupowych wzrasta zatrudnienie w naszej firmie nawet do 30 proc. Pracujemy już 6 dni w tygodniu, bo widzimy, jak ważna z perspektywy klientów jest możliwość odbioru przesyłki w sobotę. Dla nas to też dodatkowy dzień na rozładowanie pików sprzedażowych. Mogę zatem uspokoić wszystkich klientów: na święta jesteśmy gotowi!

Sektor automatów paczkowych w Polsce staje się coraz bardziej konkurencyjny, na rynku regularnie pojawiają się kolejni dostawcy usług. Nasuwa się zatem pytanie, czym się wyróżniać, aby klienci wybierali tę, a nie inną firmę?

DHL jest dla ludzi i dla ludzi się zmieniamy. Na bieżąco monitorujemy najnowsze trendy, a często sami je wyznaczamy. Z uwagą obserwujemy również działania naszych kolegów. Mówię "koledzy", a nie "konkurenci", bo w mądry sposób inspirujemy się nimi. Rynek, który cechuje wysoka konkurencyjność – sprzyja klientowi. Dla nas najważniejszy jest klient. Duży nacisk kładziemy na działania CSR. Słuchamy naszych konsumentów: rozmawiamy z lokalnymi społecznościami – robimy to dla naszych klientów, to im ma być wygodnie, to oni mają mieć poczucie łatwego szybkiego i bezproblemowego dostępu do usług, chcemy im to zagwarantować. I udaje się nam to. Na 5000 automatów, uwagi otrzymaliśmy do mniej niż procenta z nich.

Sieć OOH rozwijacie w naszym kraju w sposób bardzo dynamiczny. A jak to wygląda, jeśli chodzi o obecność automatów paczkowych DHL w całej Europie?

Polska jest niekwestionowanym liderem automatów paczkowych, ale klienci w innych europejskich krajach też coraz chętniej wybierają to rozwiązanie. Widzimy zmieniające się preferencje konsumentów i reagujemy na nie, rozwijając sieć maszyn poza naszą granicą. Model cross-border stale rośnie. Plany ekspansji mamy bardzo ambitne. W skali Europy jesteśmy liderem ze 140 000 punktów OOH. Tak szeroka europejska sieć to możliwość czerpania doświadczeń z tamtych rynków, analiza zachowań konsumenckich w innych krajach – to daje nam przewagę i z tego korzystamy, również w kontekście planowania rozwoju sieci automatów.

Badania jednak pokazują, że Niemcy, Włosi czy Francuzi są przywiązani do odbioru paczek w domu. Uda się ich przekonać do automatów paczkowych?

Zgadza się, usługa door-to-door w zachodniej Europie cały czas ma się dobrze. W Polsce automaty paczkowe pojawiły się znacznie wcześniej, można powiedzieć, że rosły wraz z popularnością sektora e-commerce i pewnie dlatego dziś nie wyobrażamy sobie bez nich zakupów. Ostatnie dwa lata pokazują jednak zmianę preferencji w zakresie dostaw u europejskich konsumentów. Jestem przekonana, że automaty paczkowe już wkrótce zdobędą spore uznanie wśród tamtejszych klientów.

Płatna współpraca z DHL eCommerce Polska
Źródło artykułu: money.pl
Wybrane dla Ciebie
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Krystyna Pawłowicz przeniesiona w stan spoczynku. Oto na jakie pieniądze mogła liczyć
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Kurierzy toną w długach. Eksperci tłumaczą: syndrom darmowej paczki
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Unijne dotacje dla kolei pod znakiem zapytania
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje euro? Kurs euro do złotego PLN/EUR 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje frank szwajcarski? Kurs franka do złotego PLN/CHF 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje dolar? Kurs dolara do złotego PLN/USD 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Ile kosztuje funt? Kurs funta do złotego PLN/GBP 05.12.2025
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Pozwolenie na pracę w USA. Urząd ogłosił zmiany
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Sala za 300 mln dolarów na 1000 osób. Trump zatrudnił nowego architekta
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
Na Wyspach chcą przekazać miliardy Ukrainie z zamrożonych rosyjskich aktywów
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
170 tys. zł odprawy i urlop. Sejm przyjął ustawę
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X
Wiceprezydent USA ostrzega UE przed nałożeniem kary na platformę X