Przetarg na terminal pasażerski CPK. Maciej Lasek i prezes spółki zabrali głos
Centralny Port Komunikacyjny rozpoczął poszukiwania wykonawcy generalnego terminala pasażerskiego lotniska CPK między Łodzią a Warszawą. Warunki przetargu są tak skonstruowane, że wykluczają z udziału firmy z krajów, które nie mają odpowiednich porozumień z UE, czyli np. z Chin.
Spółka CPK opublikowała przetarg na budowę terminala pasażerskiego wraz z urządzeniami, elementami infrastruktury technicznej oraz zagospodarowania terenu lotniska w gminie Baranów, jak informowaliśmy w czwartek z samego rana. O godz. 10 zorganizowano specjalną konferencję prasową na temat postępowania.
Wiceminister infrastruktury Maciej Lasek podkreślił, że całkowita wartość przetargów dot. CPK w 2025 r. wyniesie ok. 30 mld zł. Postępowanie poświęcone terminalowi jest największe z nich. Wartość tego projektu przekracza 5 mld zł,
Warunki postępowania, jak przekazano, zostały tak skonstruowane, aby wykluczyć udział firm z krajów, które nie mają odpowiednich porozumień z Unią Europejską, takich jak Turcja czy Chiny. To ma zapewnić, że realizacja projektu będzie zgodna z unijnymi standardami i przepisami.
Dalsza część artykułu pod materiałem wideo
Odmówił szefowi, bo miał squasha
W przypadku Lotniska CPK zaprojektowana powierzchnia terminala to ok. 450 tys. m kw. Dla porównania: w przypadku Lotniska Chopina powierzchnia terminala to 165 tys. m kw. Budynek główny terminala będzie połączony z pirsami pasażerskimi, którymi pasażerowie dotrą bezpośrednio do samolotów.
W dniu otwarcia wewnątrz znajdzie się blisko 140 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, z rezerwą przestrzenną na montaż kolejnej wyspy check-in, zwiększającej liczbę stanowisk do 170. Kiedy to nastąpi?
Koniec budowy i termin otwarcia
W dokumentacji podano, że prace budowlane przyszły wykonawca będzie miał skończyć do 3 grudnia 2031 r. To jednak nie jest równoznaczne z terminem odlotu pierwszego samoloty. Obiekt przejdzie następnie proces uzyskiwania certyfikacji oraz wszystkich potrzebnych zgód.
Prezes spółki CPK Filip Czernicki mówił na konferencji, że terminal ma mieć w dniu otwarcia, czyli pod koniec 2032 r., zdolność obsługi 34 mln pasażerów rocznie, ale jego projekt będzie zakładał możliwość rozbudowy do 44 mln pasażerów rocznie.
- Zachowujemy elastyczność w dostosowaniu się do wzrostu ruchu pasażerskiego - zastrzegł Czernicki. Prezes spółki dodał, że ruch ten "rośnie niebywale", a ostatnie prognozy, które ma CPK są optymistyczne.
- Już w trakcie budowy być może będziemy przygotowywali się do 38 mln pasażerów w 2032 r., co nie wymaga wielkich zmian - stwierdził Czernicki. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.