Trwa ładowanie...
Zaloguj
Notowania
Przejdź na
oprac. Jakub Ceglarz
|

Rejestr Danych Kontaktowych. Ministerstwo Cyfryzacji ma nowy pomysł

3
Podziel się:

Ministerstwo Cyfryzacji tworzy właśnie nowy rejestr. Wszystko po to, by urzędy miały aktualne dane kontaktowe obywateli. Dzięki temu urzędnik zamiast wysyłać pismo, będzie mógł po prostu zadzwonić.

Dzięki Rejestrowi Danych Kontaktowych urzędnik będzie mógł szybciej skontaktować się z obywatelem
Dzięki Rejestrowi Danych Kontaktowych urzędnik będzie mógł szybciej skontaktować się z obywatelem (East News, Adam Staskiewicz/East News)

Rejestr Danych Kontaktowych, bo tak nazywa się nowy twór resortu cyfryzacji, wystartował w niedzielę 22 grudnia.

"Działa w ramach Systemu Rejestrów Państwowych i ma na celu usprawnienie komunikacji na linii administracja publiczna-obywatel" - tak przedstawia swój nowy projekt resort.

- Przekazanie danych do RDK jest całkowicie dobrowolne i bezpłatne. Zadaniem Rejestru jest ułatwienie kontaktu urzędników z obywatelami po to, by usprawnić realizację usług i umożliwić szybką komunikację – mówi minister cyfryzacji Marek Zagórski.

Obejrzyj: Podatek handlowy? Nie łudźmy się: będzie drożej

Do tej pory przepisy na to nie pozwalały – urzędnik mógł skorzystać np. z numeru telefonu, ale tylko do realizacji sprawy, do której numer został podany. W każdym innym przypadku do dyspozycji zostawała mu tradycyjna, papierowa forma komunikacji.

- RDK to kolejny krok ku usprawnieniu realizacji wszelkich usług – mówi szef resortu. – Naszym celem jest ograniczenie do absolutnego minimum konieczności osobistego stawiania się obywateli w urzędach.

Jak dodaje Zagórski, RDK to również spore oszczędności dla samych urzędów. - SMS czy email są nieporównywalnie tańsze i szybsze, niż wysyłanie listów poleconych, ponadto znacznie skraca się czas potrzebny na realizację sprawy urzędowej – dodaje minister cyfryzacji.

Jak informuje ministerstwo, dzięki RDK urzędy z wyprzedzeniem będą mogły informować np. o kończącym się terminie ważności paszportu lub dowodu osobistego, o przysługujących nam świadczeniach, czy zbliżającym się terminie obowiązkowego badania technicznego samochodu.

Co istotne, na podane adres email i numer telefonu nie będą przekazywane żadne oficjalne dokumenty. Rejestr służy wyłącznie powiadamianiu. Dane kontaktowe mogą być wykorzystywane jedynie do informowania obywatela o sprawach administracyjnych.

Do RDK mają dostęp wyłącznie uprawnieni i przeszkoleni urzędnicy. Nie ma więc ryzyka, że adres e-mail i numer telefonu wpadną w niepowołane ręce. Tak twierdzi ministerstwo.

Co istotne, dane z RDK można w każdej chwili zmienić lub usunąć. W przypadku zmiany numeru telefonu lub adresu e-mail, trzeba tylko pamiętać o ich aktualizacji.

Jak przekazać dane do RDK? To możliwe na dwa sposoby. Przez internet, dzięki usłudze Skorzystaj z Rejestru Danych Kontaktowych. By to zrobić, trzeba mieć jednak profil zaufany.

Swoje dane można też przekazać tradycyjnie, czyli wypełniając formularz dostępny w każdym urzędzie gminy.

Budowa Rejestru Danych Kontaktowych została współfinansowana ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa na lata 2014-2020.

Masz newsa, zdjęcie lub filmik? Prześlij nam przez dziejesie.wp.pl

Oceń jakość naszego artykułu:
Twoja opinia pozwala nam tworzyć lepsze treści.
Źródło:
money.pl
KOMENTARZE
(3)
Nick
4 lata temu
Mi się podoba. I tak już mają twój numer wiec czemu tego nie wykorzystać lepiej.
Mitne
4 lata temu
Już widzę te tłumy by się do tego rejestru rejestrować. I tak zapewne najważniejsze sprawy dostanie się pocztowo, po terminie - żeby już nic nie można było załatwiać.
ta
4 lata temu
i na pewno za jakiś czas rejestr nie stanie się obowiązkowy. na pierwszy ogień pójdą przedsiebiorcy bo a) ceidg nie obowiązuje rodo b) są największymi wrogami rządzącej partii komunistycznej